hey zoals jullie lezen gaat dit over een robbe Skandia deze boot heeft me zwager op koniningendag gevonden voor maarliefst 5 euro en kreeg een een doos vol spullen bij waaronder een antieke zender uit hetzelfde tijd perk als de boot Nou hebben zij ook aquariums en een pomp die kapot(geluid maakt)is, En ik een pomp die perfect is. conclusie ruilen geblazen zij blij ik blij ik zal hier een bouw verslag proberen bij te houden mede voor de handige tips van mede forum leden en iedereen van mij geklungel mee te laten genieten dit is de boot en dit zijn een deel van de onderdelen in het bakje van de chinees zitten nog een hoop hevels ogen katrolletjes en dergelijke er zat nog meer bij maar dit leek niet bij de boot te horen dit zal ik uiteraard wel bewaren ivm dat het mischien er toch bij hoort nou dacht ik ff deze boot in elkaar te plakken maar dat valt nog vies tegen dus eerst maar ff de bouw handleiding bestuderen en de tekening bekijken voor ik ook maar 1 tube lijm aanraak de tekening: de handleiding en overige documentatie: over lijm gesproken denken jullie dat 2 compenenten lijm van +/- 25 jaar nog werkt gheghe grapje uiteraard hoop dat jullie een bouw verslagje leuk vinden en mischien handige tips hebben grtz lip
Bij wijze van test is het wel leuk wat dingen aan elkaar proberen te lijmen, maar je model ermee insmeren is zoals je zelf al zegt een geintje :rolling: Alhoewel, als de dop goed afgesloten heeft zou het je misschien nog wel verbazen wat het doet Wel een leuke schatvondst Maak er wat moois van
ahaha nee ik gaat het niet proberen mischien leuk alzijnde test wat je zegt op iets onbenulligs maar wil deze boot voor zover als mogelijk de beste vaareigenschappen geven en niet dat ie straks uit elkaar valt vanwege slechte/oude lijm zelf dacht ik aan epoxy al weet ik niet of dat houdt op de romp het is een soort abs heb net de tekening en beschrijving even bestudeerd maar vind het wel een beetje vreemd dat de mast niet super stevig op de romp komt te zitten (meer over een pen/bout geschoven wordt) nou lijkt het erop dat daar niet een super grote kracht op komt te staan en de staalkabeltjes de krachten opvangen ik heb maar even een foto gemaakt van de tekening hoe de constructie eruit ziet grtz lip
ook effe een abbotje. Moet toch wat met dat mooie weer. En ik kan zelf nog niet veel meer dan mee lezen abs kun je dacht ik ook lijmen met seconde lijm. Als je dek mooi past kun je het er zo tussen laten lopen. Geen chinese troep daarvoor gebruiken overigens. Succes met de bouw
Die uhu zou ik ook niet meer gebruiken, gewoon effe een vers potje halen bij de modelbouwboer om de hoek.
gheghe die lijm gaat waarschijnlijk gewoon de bak in vertrouw het niet zo het dek past heel netjes en de verstevigingen zitten er al op waar de kabels voor de mast aan komen heb gister alle odnerdeeltjes bij elkaar gezocht en uitgezocht vanaaf maar ff alles op volgorde leggen en controleren of alles compleet is dan zal het beetje bij beetje in elkaar gezet moeten worden seconden lijm moet wel lukken denk ik ja maar wil kijken of ik toch iets van epoxy ken gebruiken geeft me toch iets meer zekerheid ivm het toch een belangrijke verbinding is het dek aan de romp want we hebben niks aan een lekkende schuit grtz lip
Beste Lip, Lijm die meerdere jaren oud is, niet meer gebruiken. De chemische bestandelen kunnen met de jaren van eigenschap veranderd zijn. Wees voorzichtig met secondenlijm, veel soorten secondenlijm lossen op in water. Als je dek en romp uit ABS bestaan, dan is de lijm " Ruderer 530 " een aanrader. " Ruderer 530 " is hiervoor zeer geschikt omdat de ABS een beetje wordt opgelost. Je dek en romp zijn dan als het ware aan elkaar gelast. Ik gebruik deze lijm ook en ben er heel tevreden over. Je moet de gelijmde delen wel 24 uur fixeren. Voor snelle verbindingen gebruik ik " Stabilit Express ", deze laatse is na tien minuten hard. Wat de verbinding mast/romp betreft, waar je blijkbaar vraagtekens bij plaatst, die lijkt mij heel normaal. Bij mijn Robbe " Estelle " is een gelijkaardig systeem gebruikt. Hetzelfde is het geval bij de Robbe " Windstar ", die toch een wedstrijdboot is. Groetjes, Jos
Leuke vondst, zo'n complete bouwdoos voor een prikkie. Als het goed is zal inderdaad de tuigage de meeste kracht opvangen, dus die constructie met de mast zal wel kunnen. En anders gebruik je voor de zekerheid voor de mast toch een buis die je tot op de bodem van de romp laat lopen, of monteer je een extra dwarsbalk in de romp, waar je de buis aan vastzet? Veel extra gewicht zal dat niet betekenen, en als je er dan een beter gevoel bij hebt, zou ik het zo doen.
Hallo Lip, De Scandia is een prima boot, het grootste 'bezwaar' is de gedateerde 'loden rem', ook wel kiel genoemd. De boot zal aanzienlijk beter(stijver) varen als al dat gewicht onderaan een vinkiel hangt in de vorm van een bulb. Je brengt het zwaartepunt op die manier verder omlaag. Daarnaast zal de boot met een vinkiel beter hoogte lopen en sneller varen. Groeten, Jan.
@ kreeft heey ja die lijm gaat ik niet gebruiken zoieso dat was meer een grap ivm dat het er zelfs bij zat @indoorvlieger+kreeft ok de mast contstructie zou dus goe moeten werken mischien toch ff jullie tip opvolgen en het nog iets verstevigen hoe dat gaat ik nog ff uitvinden zoals gezegd ik raak nog geen tube lijm aan voor ik zeker weet dat alles compleet is en ik weet hoe alles in elkaar steekt @ pompebled ja van de kiel had ik op internet al gelezen de kiel van een saphir zou perfect passend te maken zijn helaas is er niet zoveel over de skandia te lezen mischien omdat het een nogal oude boot is en toen ie uitkwam internet nog niet zo bereikbaar was voor de meeste ik heb1 site gevonden waar iemand een soort aanpassings verslag gemaakt heeft voor de saphir kiel op de skandia jongens/heren bedankt voor de info tot nu toe hier heb ik heel veel aan ik gaat vandeweek ff kijken voor de lijmen die jullie aanhaalde en bedenken hoe ik de mast voor mijn gevoel iets steviger ken maken de kiel daar zal ik het even mee moeten doen maar deze wil ik van de winter zeker aanpassen je zou zeggen doe het dan meteen maar financieel zit dat er ff niet in maar zal vanaaf ff kijken wat het uberhaubt gaat kosten want als het geen vermogen kost zou ik het beter meteen goed kunnen doen de boot werd ook met een servo met arm geleverd en ik heb hier een zeilwinch die ik graag wil gebruiken dit is een zeilwinch die 13.8 kilo op 6v ken leveren in de beschrijving staat dat het mogelijk is maar wel mischien kleine aanpassingen gemaakt moeten worden hier moet ik ook nog ff info over verzamelen/puzzelen mede met hoe ik de elektronica plaat ga maken waar alle elektronica op gemonteerd zal worden grtz lip
Beste Lip, op bijgaande foto kan je zien hoe de roerservo en de winch zijn ingebouwd bij de " Estelle ". Origineel was enkel een ABS-plaat voorzien, maar deze heb ik versterkt met een triplex plaat van 4 mm. Groetjes, Jos
@kreeft thnx voor de foto ok ik heb ff gezocht op het saphir forum weet niet of ik het hier mag posten maar dan hoor ik het wel SAPHIR FORUM • Bekijkt onderwerp - roer en Kiel v/d SAPHIR + varianten (kantelkiel?) hier praten ze over de kiel vervangen van bijv de skandia,comtesse en de seawind de wat oudere boten dus, die omgebouwd worden zodat ze mee kunnen in de open zeil klasse (volgens de topic starter) nou gaat ik geen westrijden varen maar zoals pompebled al zei is het een aardige rem de orginele en een behoorlijke voorruitgang zoeen ander model kiel btw lol lees nu opeens dat jij daar ook actief bent pompebled nu zie ik dat een kiel maar 17 euro kost dus ik gaat niet experimenteren met de orginele maar meteen een saphir kiel kopen nu maar hopen dat ie met niet alteveel aanpassingen past grtz lip
nou heren ben alweer ietsjes opgeschoten heb op het dek de bevestigingen gemaakt voor de staal kabels die naar de mast lopen en heb de aluminium geleiders erin gezet voor de touwen van het fok en de giek ik heb ook het dek geprobeerd weer wit te krijgen zoals bakboord achterzijde dit was het enige deel wat nog een beetje wit was de rest is beige geworden maar krijg het plastic niet meer wit helaas iemand nog tips ? heb al verschillende schoonmaak middelen geprobeerd op het voor dek. uiteraard eerst op een rest afval stukkie ivm oplossen mischien de bout voor de mast daar heeft de vorige eigenaar lijm gesmeerd wat er erg lelijk uitziet maar dit laat ik zo mischien in de toekomst de boot spuiten maar eerst maar ff lekker varen dan zien we wel ik heb ook de servo plaat gemaakt en de servo's erin gezet de roer servo zit ietjes scheef maar dit zijn 1a2 mm's de plaat zit nog niet vast dit gaat ik morgen doen orgineel leunt de plaat op de bodem en worden er blokjes hout op gelijmd(verhogingen) en daar de servo op dit vond ik niet zo mooi vandaar dat ik het plankje nu zwevent heb gemaakt en de servo's verzonken waardoor het zwaarte punt zelfs ietjes lager uit komt ik heb aan de onderkant van het dek de ontbrekende latjes ook gemonteerd waaar de bodem tussen geklemt wordt dit ligt nu te drogen als dit droog is wil ik aan het roer beginnen waarschijnlijk ontkom ik er niet aan om de roer hevel boven het dek uit te laten komen zoals het orgineel bedoeld is heb nog naar de opties gekeken of ik alles onder het dek kon verstoppen maar dan wordt het buisje waar het roer in geschoven zit te laag en waarschijnlijk loopt er dan water in (denk ik) weten jullie of dat ik het dek eerst lijm of eerst het roer erin lijm ? de kiel begin ik ook weer over te twijfelen ivm dat de saphir kiel een hele andere bevestiging heb waardoor ik dus moet gaan zagen in de romp aangezien ik niet zo zeker ben dat ik dit perfect ken doen zal ik iets anders moeten verzinnen ik heb nog 6 of 8 mm acryl plaat ikzelf dacht eraan om dit tot kiel te schuren (een alternatief balsa met glasvezel eroverheen) en dan de orginele bouten (kiel bevestiging ) te gebruiken waardoor ik dus dan enkelt een oplossing moet vinden om de lood bulb te maken en te bevestigen gelukkig is hier een hoop over te lezen het gaat wel niet zo snel het bouwen maar er zit schot in soms kijk ik meer als dat ik doe rofl grtz lip
Beste Lip, enkele overwegingen; - De Skandia is geen race-boot. Het plezier komt van een mooie boot te zien varen op het water. Dus voor je verder nog iets aan het dek doet zou ik dat mooi wit spuiten of verven. Later wordt dat gegarandeerd een gehannes. - De Skandia is geen klein scheepje. Op de winch werken trekkrachten in van meerdere kilo. Mijn servo plaatje met winch en stuurservo zou ik dus verstevigen met enkele latjes ( in de lengterichting ), zodat het plaatje zeker niet vervormd ( zeker als het zwevend is ). Verder zou ik dit plaatje heel stevig verankeren in mijn boot. - Wat de roerkoker betreft. Laat die onder de romp twee of drie milimeter uitsteken en boven het dek idem. Vervolgens goed met lijm vermoffen ( Stabilit Express ). Dan nog eens met vernis of verf verzegelen. Zoniet, als nergens water binnenkomt, zal het water daar zijn weg naar binnen vinden. De roerstang laat je door een mof ( zie foto Estelle ) naar binnen gaan, dan is die opening hoe klein ook waterdicht. Want je zou versteld staan van hoeveel water door zo een pietluttig gaatje naar binnen komt. Deze hele operatie kan je uitvoeren als dek en romp verlijmd zijn. - Wat je kiel betreft. De originele kiel voldoet niet, dat kan je op elk forum lezen. De enig oplossing voor een mooi vaargedrag lijkt mij een nieuwe kiel fabriceren. Zoek het zwaartepunt van je originele kiel ten opzichte van je romp. Zo weet je waar het moet komen van je nieuwe kiel maar dan dieper. Gebruik eventueel de oude bevestigingsmethode, maar dan over laten gaan naar een moderne zwaardkiel ( dan hoef je je schip niet open te zagen). Veel succes verder. Ik blijf dit draadje zeker volgen. Groetjes, Jos
kijk dit zijnbruik bare tips het roer buisje heb ik zaterdag ochtend/nacht gelijmd en bennet thuis gekomen deze zit perfect recht en zit muurvast het roer draait mooi losjes erin het plankje komt super stevig erop ik zal hiervan een betere foto plaatsen deze zit aan de voorkant vast en leunt op het 2de schot waar deze ook vast gelijmt komt maar een extra versteviging zal ik zeker overwegen ivm met de krachten de kiel gaat ik precies doen zoals je al zei alleen hoe meet ik het zwaarte punt van de oude kiel dat ken zeker enkelt met de boot helemaal klaar op de kiel na zeker ivm gewicht wat er nog bij komt ik hoop morgen de servo plaat te kunnen verstevigen en met epoxy op de schotten monteren en mischien het dek vast te lijmen ik moet bekenen dat ik wel een beetje tegen de kiel opzie om dit te fabriceren vandaar dat ik die als laatste wil maken de mast heb ik al gelijmt de orginele verbinder vond ik niet zo stevig(speling) deze heb ik vervangen voor een alluminium staafje en de giek heb ik al gezaagd ik moet deze alleen nog met een juiste boor inboren voor al het beslag kabel bevestigingen,zeil bevestiging etc eerst maar ff goed lezen waar deze komen volgens de beschrijving en lijkt me ook logisch moet dat best precies gedaan worden ivm wapperen en niet goed functioneren van de zeilen het gaat tot nu toe erg soepel ben nog niet tegen iets aangelopen wat niet wou lukken er zal geheid nog iets komen wat niet wil lukken maja ik gaat op me gemakkie verder hoewel ik liever gisteren als vandaag had willen zeilen lol ps het stroom verbruik van een zeil winch aan wat voor Mah moet ik dan denken of is dat moelijk te zeggen ivm de belasting ervan ? grtz lip
Beste Lip, - Al draait je roer soepel, doe niettemin wat vaseline of vet in je roerkoker. Dan blijft het ook onder belasting soepel werken en zal geen water door de capillaire werking omhoog komen. - Als je kiel plat op een vlak oppervlak ligt. Laat ze dan met een flinke zwieper om zijn as draaien. Kijk goed om welk punt ze draait, dat punt zal het zwaartepunt zijn. Het gaat om dat punt dat bij je nieuwe kiel loodrecht naar beneden gebracht moet worden. Om dat punt te vinden, heb je dus je boot niet nodig. - Ik begrijp dat je al ongeduldig bent om te gaan zeilen,maar vergeet het oude spreekwoord niet ; " Haast U langzaam! " Als je niet zorgvuldig werkt, zal je veel tijd verliezen omdat je dingen opnieuw moet doen. - Wat de karakteristieken van de winch betreft: ( bij mij de Hitec HS-785HB ) Trekkracht 11 kg bij 4,8 volt. Stroom 8 mA bij 4,8 volt, onbelast. Stroom 230 mA bij 4,8 volt belast. Dat zijn ongeveer dezelfde karakteristieken die de door Robbe aanbevolen winch voor dit type schip heeft. Groetjes, Jos
hey heren kleine update deze keer ben namelijk neit super veel verder gekomen ik ben ondertussen begonnen aan een kiel te schuren hij is nog niet af moet nog ff door schuren maar het model komt er deze is van xps schuim gemaakt en wil ik lamineren met glasmatjes ik heb er al een koolstof staaf in gelijmt deze zal niet genoeg zijn maar wel bijdragen aan stugheid de achterzijde is de rechte kant de kiel is 11.5cm aan de romp zijde waardoor hij precies op de romp past(zit een verhoging) hij loopt uit tot 5.5 cm de dikte is op de romp 2cm en wordt dunner naarmate je bij de punt komt tot een 0.5cm hij is nu nog wat dik maar moet nog ff schuren tot hij een stuk dunner is dit is me roer tot nu toe hier zal ik licht een schuurpapiertje over moeten halen of hem 1mm lager monteren omdat hij nu heel dun langs de romp schuurt ik voel niet echt weerstand maar je voelt het wel als je langs de nul stand komt vandaag of morgen maar de mast bekijken en het fok (is het trouwens het fok of de fok ) want als die klaar zijn durf ik het dek eindelijk vast te lijmen waarom heb ik het dek nog niet vast gelijmd ? lol omdat ik bang ben dat ik straks nog ergens moet zijn waar ik dan niet meer bij kom grtz lip
Beste Lip, het schuren van je roer langs de romp kan je opvangen door een rondelletje. Je laat het gewoon over je roeras glijden. Meer afstand nodig, steek er gewoon een rondelletje bij. Dan, het of de Fok? Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal spreekt van de fok. Komt van vocken, betekenis = waaien. Verder ; het onderste razeil aan de voormast van grote schepen of driekantig voorzeil op kleine vaartuigen, tussen de mast en de boegspriet of voor de mast gehesen. Groetjes, Jos