Ik heb sinds een tijdje een robbe spirit pro, dus met 'gewone' as-aandriving voor de heck.
De heli bevalt prima, is heel stabiel , voor zover ik dat kan zeggen, want ik kan slechts een klein beetje heen en weer vliegen ....
Alles past keurig en de kwalitiet vind ik prima. Ik heb wel last van een wat trillende staart in het begin van de vliegsessie, dus bij hogere toerentallen. Maar dit schijnt een probleem te zijn van de spirit; onbalans in de heck-as-aandrijving.
Desondanks valt het allemaal wel mee, ik denk dat elke heli wel wat heeft, laten we eerljk zijn. Bovendien hangt het vlieggedrag van je heli voor 90% af van hoe goed hij is afgesteld, dat is mijn mening althans, tenzij je een of een of andere goedkope Chinese heli koopt, maar daar is de prijs dan ook wel naar (ja ook IK heb een walkera 36 gehad ....)
ACHTERAF had ik misschien ook liever een logo 10 gehad. Deze is groter en zwaarder dan een spirit en DUS stabieler (massatraagheid). Het leerproces gaat hierdoor misschien sneller. Bovendien heeft zo'n grote heli wel wat, en je kunt die nog prima met nimh accu's vliegen. Goedkoper en sneller te laden, ook robuuster bij een crash.
Mijn eerste heli was een Fixed Pitch LMH corona en ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik hiermee ben begonnen. En dat is puur om het feit dat de heli gemakkelijk is af te stellen en omdat er niet zoveel energie in de rotorbladen zit dan bijvoorbeeld een spirit.
Want ik weet haast zeker dat als ik met een vinger per ongeluk in de hoofdrotorbladen kom ik hem gedeeltelijk- of helemaal kwijt ben ..... dat draait met 1800toeren met minuut rond en de scherpe bladen zijn dan net messen .... aaargh !
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: de spirit is een goede kwaliteit heli , maar ik zou persoonlijk beginnen met een lmh corona (die is trouwens ook met een simpele goedkope zender te bedienen)