Robbe top Equalizer 6S

LS,

Iemand een suggestie welke balancer adaptor ik moet bestellen om deze zaken wel aan de balancer aangesloten te krijgen ?

Groet,

Evert.

Op aanraden, ergens in het accu forum, stekkers gekocht bij RC-technics om elke Lipo van zelfde balancer connector te voorzien. Na een avond prutsen om alle Lipo's om te solderen naar 1 standaard en alles te kunnen aansluiten op de Robbe equalizer ben ik gestopt met dit gepriegel :(. Kost veel te veel tijd, terwijl er voor 5 euro standaard adaptors van Robbe te koop zijn (Robbe 8213 / 8214 / 8215).

Advies leek penny wise, maar is pound foulish :nooo:

Op aanraden, ergens in het accu forum, stekkers gekocht bij RC-technics om elke Lipo van zelfde balancer connector te voorzien. Na een avond prutsen om alle Lipo's om te solderen naar 1 standaard en alles te kunnen aansluiten op de Robbe equalizer ben ik gestopt met dit gepriegel :(. Kost veel te veel tijd, terwijl er voor 5 euro standaard adaptors van Robbe te koop zijn (Robbe 8213 / 8214 / 8215).

Advies leek penny wise, maar is pound foulish :nooo:

Hoeveel lipo's heb je dan wel niet?

Hoeveel lipo's heb je dan wel niet?

Ha,ha, dat valt wel mee ! 4 stuks.

Ben toch blij met m'n gekochte adaptor. ;) 1x verloopadaptor kost je 5 euro :) ,3x verloopadaptor 9 euro (RC-technic), en dan kun je alle Lipo types aan je balancer pluggen. Plug & Play...:D

Het solderen op de vierkante milimeter van balancerstekkertjes en en contrastekkertjes is mij niet zo goed bevallen. :(.

Er is nog een veel eenvoudiger oplossing. Er zijn eigenlijk maar 2 maten stekkers in omloop, ik bedoel dan met maat de afstand tussen de pinnetjes. Het overige verschil zit 'm in het plastic. Als je het witte plastic van je lader eraf haalt, hou je kale pinnetjes over waar eigenlijk alles al op past.

Ik heb dit bij een Imax ladertje gedaan en heb daar 1 verloopje bij voor naar een andere pitch (kleiner, zoals flightpower gebruikt). Daarmee heb ik in 1 klap een aansluiting voor alle accu's op de markt.

Toch even een vraag. Voor zover ik kan zien balanceer je een drie-cellen pakket. Als er een LED-je oplicht wordt de betreffende cel gebalanceerd. Je ziet regelmatig één of twee LED-jes oplichten. Maar gek genoeg soms ook drie LED-jes. Drie cellen balanceren lijkt me volstrekt overbodig bij een drie-cellen pakket.

Toch even een vraag. Voor zover ik kan zien balanceer je een drie-cellen pakket. Als er een LED-je oplicht wordt de betreffende cel gebalanceerd. Je ziet regelmatig één of twee LED-jes oplichten. Maar gek genoeg soms ook drie LED-jes. Drie cellen balanceren lijkt me volstrekt overbodig bij een drie-cellen pakket.

Inderdaad, het gaat om een 3S 3200 lipo, dat van de 3 ledjes probeerde ik ook te laten zien met dit filmpje, de Robbe 6S Equalizer blijft een geval apart :shock: maar hij doet zijn werk gelukkig wel (althans bij mij)
Mijn volgende balancer wordt in iedergeval een andere :yes:

Drie van de drie cellen balanceren is toch niet zo gek als het misschien lijkt. Er bestaan grofweg gezegd twee soorten balancers. Passieve balancers en actieve balancers.
De passieve balancers zijn de simpelste soort. Aan elke cel wordt een elektronische schakeling parallel geschakeld. Deze schakeling houdt de celspanning in de gaten en wanneer die 4,215V bereikt wordt er een weerstand parallel aan de cel geschakeld. Via deze weerstand wordt de nog lopende laadstroom buiten de cel om geleidt waardoor hij niet verder geladen wordt. Bij dit soort balancers betekend een lampje dat aan is dat die cel vol is. Als ze alle drie branden is de accu vol en kan je stoppen met laden. Het zal duidelijk zijn dat deze balancers alleen tijdens het laden werken.

De active balancers zijn complexer.
Een computer controleerd constant de spaning van elke cel. De cel die de hoogste spanning heeft wordt een beetje ontladen door er een weerstand aan parallel te schakelen. Wanneer alle cellen precies gelijk zijn zullen alle ledjes uit blijven en is de balancer klaar. Tijdens het laden zal ongetwijfeld 1 cel iets sneller oplopen dan de andere(n). De balancer "ziet" dat en zal het laden van die cel iets vertragen door die weerstand weer parallel aan de cel te schakelen. Een deel van de laadstroom zal dan buiten de cel om gaan waardoor die cel iets minder snel wordt geladen. Op dat moment kan een andere cel net even hoger worden en dan zal ook daar iets stroom buiten om geleid worden. ALs dan 1 van die cellen iets achter gaat lopen wordt de weerstand weer uitgeschakeld zodat hij de rest weer kan inhalen. Even later kan de derde cel iets te hoog worden en dan zal de balancer ook bij die cel ingrijpen. Zo kunnen dus all drie de ledjes aan en uit gaan tijdens het laden. De actieve balancer werkt dus altijd, direct vanaf het moment dat je de accu erop aansluit.
Als de accu vol is en alle cellen zijn gelijk dan zal er geen ledje meer branden op de active balancer. Wanneer alle drie de ledjes constant branden kan dat betekenen dat de lader nog doorgaat met laden. Om te voorkomen dat de celspanning te hoog wordt zal de balancer proberen alle laadstroom buiten de cellen om te leiden. In zo'n geval zou je dus moeten kijken hoeveel laadstroom er nog loopt. Als dat nog maar 100mA of minder is zal er niet veel aan de hand zijn. Het komt dan door de tolerantie verschillen tussen de lader an de balancer. Is de laadstroom dan nog behoorlijk (meer dan 100mA) dan kan er wel iets aan de hand zijn. Nader onderzoek naar de goede werking van de lader en de balancer kan nodig zijn.

De Robbe balancer is een actieve balancer. Als een ontladen LiPo wordt geladen gaan de LED-jes direct aan het werk. Dus niet alleen aan het einde van het laatproces. Toch branden soms 3 LED's als je een drie-cellige lipo laadt. Dit doet zich het meest voor aan het begin van het laadproces. De cellen hebben dan don lang niet de eindspanning bereikt. Het is op z'n minst vreemd als drie van drie cellen de hoogste spanning hebben. Verder functioneert de balancer voor zover ik het kan beoordelen (vergelijken van de individuele celspanningen op de PC) prima.

Laatst bewerkt:
Heb jij hem aangesloten op de pc? Zo ja, hoe doe je dat?

Vreemd dat de ledjes bij jou aan het begin branden, bij mij doen ze dit pas aan het einde (alledrie tegelijk)

Het serieele signaal van de balancer moet eerst versterkt worden naar het RS-232 niveau. Daar gebruik ik een simpel schakelingetje voor. Dan kan het signaal van de balancer via een serieele poort de computer in. Vervolgens heb je een programma nodig om de meetwaarden zichtbaar te maken. Ik heb geexperimenteerd met Logview
LogView
en met een programma dat is te downloaden van de site van Simprop. Heb wel gemerkt dat het alleen werkte in de Li-Po mode. Met welk programma dat was weet ik niet helemaal zeker. Uiteindelijk heb ik zelf een programma gemaakt voor een kleine Psion handheld computer. Dat werkt veel practischer dan een PC. Zelfs een laptop is lastig mee te nemen en ook de leesbaarheid van het scherm laat bij veel (zon)licht te wensen over.

p.s. ik gebruik een Modell Expert balancer. Die is bouwgelijk met de Robbe uitvoering.

Laatst bewerkt:
Back