Robbe TRAINER- vliegtuig (zie pagina 2)

• Topicstarter Topicstarter bartz
  • Startdatum Startdatum
B

bartz

Guest
Hey allemaal,

Ik woon in Nijmegen en ik heb nog nooit iets aan modelbouw gedaan. Ik wil graag een bestuurbare boot of een vliegtuig gaan bouwen. Alleen ik heb een paar vragen:
Bij een vliegtuig, als je dan aan het vliegen bent en de stroom is op, flikkert ie dan gewoon uit de lucht?
Hoe kan je dan veilig landen?
Weet iemand of er een club in de buurt van Nijmegen is en of je daar veel lidmaatschap voor moet betalen?

Het beste voor het laatste bewaard :D
Hoe duur is een vliegtuigje voor beginners dat niet te snel kapotgaat?
Als het kan een link/foto erbij en een prijs (ongeveer is goed, nee ik hang je er niet an op) als je alles wat je nodig hebt erbij koopt?

En dan nog iets: Waar moet je dan ergens vliegen?

groeten
Bart

Mmmm... En de prijzen van helikopters? en wat is beter: elektro of brandstof?

Hoi hoi,

Welkom Bart. De beste manier om te beginnen is... idd hier op dit forum :D . Na kort je berichtje te hebben gelezen kan ik je, net als velen hier op het forum, aanraden om een dagje te besteden aan hier rond te lezen. Al je vragen zijn dan beantwoord. Indien je nog vragen overhoudt... even onder de knop zoeken (rechtsbovenaan) klikken, en een trefwoord ingeven. :wink:

ps. Je hebt de beste hobby gekozen :wink: .

Groetjes A.

Waar in Nijmegen woon je? Noord, Oost, Zuid, West? RMVC Cumulus, tussen Winssen en Bergharen, contributie €47,50, heb je binnen een middag terugverdiend. Gewoon een keer op een zondagmiddag langskomen, dan is er het meeste te zien. Vragen, kijken en informeren:
Route te vinden op http://home.hetnet.nl/~ronvans/

Als de stroom is, donderstraalt het geval naar de aarde. Accucapaciteit is groot genoeg om dat te voorkomen.

Ga niet zonder ervaren hulp vliegen: duur, frusterend, gevaarlijk, tijdrovend. Je gaat dan met een mooi vliegtuig ergens een weiland in en komt met een onelegant bouwpakket terug :(

Hey ron,

ik woon in Oost, hoe ken jij alles zo goed :D van elke stad heb je zomaar een club... Maar ik wil ook met hulp van een club bouwen, gaat dat dan met een pakket of gwoon met hout..? En met een electro of brandstof? En wat is beter? Thnx,

Bart

en bartz je mag nog niet bij onze club als je geen 14 bent .

:evil: daar had ik vorg jaar ook last van :evil: :evil: Ik had wel een vliegtuig maar mocht geen lid worden.
Verder zou ik het leuk vinden als je ook op de club komt want ik ben zowat de enige jongere.
Bij van der stad in nijmegen is nu 50% uitverkoop , misschien is er nog iets leuks voor je bij?
Ik vind brandstof beter om mee te leren maar zelf ben ik nu aan het leren met een elektro zwever.
Dus een houte brandstof hoogdekker schijnt het beste te zijn maar ik denk dat jij het vliegen snel onder de knie hebt omdat je nog zo jong bent en daarom denk ik dat je beter gelijk iets kan kopen waar je later ook nog wat aan hebt. BIjvoorbeeld een zwevertje(met moter!) of een trainer waar wel rolroeren op zitten zoals de kyosho calmato.

Ron, dat je 47,50 in n middagje hebt terug verdiend valt nog te betwisten. Ik heb mezelf al wildvliegend leren vliegen, en vlieg nu nogsteeds zonder serieuze schade, de 20 euro moet ik na ruim anderhalf jaar nogsteeds halen. Natuurlijk is op een club alles leren veel beter dan zelf klooien, geen twijfel aan, maar de illusie dat je buiten een club accuut onderuit gaat, vind ik n beetje ver gaan. ;)

Wat Wartexx zegt over dat de jonge generatie alles veel gemakkelijker oppikt, is zeer zeker waar. Dat heb ik zelf ook ervaren, Ik was eerst hardstikke bang van de boeman verhalen op et internet, maar toen ik eenmaal mijn kistje in de lucht had zitten, dacht ik "Is dit et nou?" De 2e accu die ik ooit gevlogen heb, heb ik helemaal leeg gevlogen, met een keurige landing.

Maar zelfs ik begin nu te twijfelen of ik volgend seizoen toch maar eens een clubje op ga zoeken. Ik heb daar es een keer aan et hek gestaan om zomaar eventjes te koekeloeren, en et zag er behoorlijk gezellig uit allemaal. Dus als je de kans en et geld (ervoor over) hebt, zeker eens bij een club gaan kijken.

Succes met je hobby!

Bart, gewoon komen kijken, is veel leerzamer in dit stadium dan alleen maar tekst via een forum.

Freak, waarom toch steeds die tegenwerpingen van wildvliegers? Waarom mensen de fouten laten maken die andere al hebben gemaakt? Zwaartepunt, domping+zijwaartsstelling, electro (wel eens plus en mijn verwisseld?), instelhoek, vleugelverdraaiing, v-stelling, rolroerdifferentiëring, overtrekken, motor afstellen enz. enz. Waarom de uitzondering (jij) tot de regel verheffen. Vergeet niet, in een club zie je heel wat meer mensen langskomen dan als wildvlieger, ergo, de opmerkingen van clubmensen, waarvan er veel instructeur zijn, snijden veel meer hout. Hoe kan een wildvlieger de vergelijking maken met hoe het er op een club aan toe gaat, per slot van rekening ben je niet bij een club. Ervaren hulp is beter, veiliger en goedkoper. Op een club leer je beter, sneller en veiliger vliegen, je leert meer over de achtergronden.

Een voorbeeld uit mijn club (ik heb het al eerder gebruikt). Iemand komt belangstellend regelmatig kijken maar hij vindt de contributie te hoog (75gulden plus, toen nog, 75 KNVvL, jaja, op die 150 gulden ging hij dood, 25 jaar met een goede baan). Zeven (7)jaar later komt hij trots vertellen dat hij zichzelf heeft leren vliegen, of hij eens een keer bij ons mocht gast-vliegen. Hij had wel veel crashes gehad, dat wel. Enfin, wij zijn de beroerdste niet, vlieg maar eens lekker.
Inderdaad, hij kon vliegen zoals wij, veiligheidshalve reeds enigszins van achter de keet, constateerden. Slechts bij de gratie van motorvermogen. Toestellen slecht gebouwd, ze vlogen 'wie eine Gurke'. Speling op de roeren, motor zag eruit alsof hij uit een mesthoop kwam. Motordomp, zijwaartsstelling, instelhoek, zwaartepunt, eeeh, waiiiisda allemoal? Doooaar heeee'k nog noooooit vaeeen gehueeeerd (uit Groesbeek bij Nijmegen). Motor lekker lang aanrossen met een startmotor, gevoel voor motoren had hij niet ontwikkeld. Slechte start- en landingstechniek, over de pits en publiek natuurlijk. Waar hij zeven jaar over had gedaan, leren beginners bij elke club binnen een seizoen. Zelfs veel beter en veiliger, met veel meer 'vakkennis'.
Ik vraag me af wat voor een indruk hij met zijn eindeloze gepruts en gekloot bij toeschouwers in zijn koeienweitje heeft achtergelaten: het is duur, het crasht telkens, het is gevaarlijk en het maakt herrie.

Dat zal allemaal wel kloppen, maar wildvliegen afschilderen als een jaar lang klungelen en VEEL geld verbrassen voor je kan vliegen, vind ik gewoon onzin. Ik heb ervoor gekozen mezelf te leren vliegen, en dat heeft me uiteindelijk rond de 150 euro bespaard.

Vergelijk et maar met zon LOI cursus. Dan leer je ook helemaal alleen. Je hebt niet perse iemand nodig die altijd je handje vast houd, als je gewoon goed leest en info opzoekt, kun je de basis beginselen prima zelf leren.

Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben et er helemaal mee eens dat je op n club veel beter kunt beginnen.

Wat een minachting gelijk weer voor electro... Met benzine is et inderdaad een ander verhaal, dan MOET je wel bij n club. Maar met electro kun je net zo lekker vliegen, met veel minder rommel om te leren. Maar das n heel andere discussie.

En een multiplex space scooter en een multiplex picojet is speelgoed rommel? :roll: Mij best hoor, maar ik heb er de grootste lol mee.

Ow heheh, ja dat chingchang taiwan spul is inderdaad niet echt geweldig.

En nee, jij minacht electro niet bepaald. :oops: Ik dacht dat je de electro foamers bedoelde met "speelgoed".

Maar je hebt gelijk hoor, op clubs leer je de fijnere dingetjes van et vliegen, maar das bij electro ARF foamertjes vaak niet zo van belang. Meer bij kisten die je echt helemaal zelf moet knutselen.

ron van sommeren zei:
Gewoon een keer op een zondagmiddag langskomen, dan is er het meeste te zien. Vragen, kijken en informeren:
Route te vinden op http://home.hetnet.nl/~ronvans/

8O Hey Bartzzzzz, altijd doen !!!

En als je daar bent, ga op een stoel staan, en het "hoofd"dat overal bovenuitkomt loop je naar toe en je stelt je voor :D . Deze meneer is zeer bereid je veel te vertellen, en weet er bovendien ook nog alles vanaf :teacher: (al vliegt ie zelf niet :wink: ).

Wel even vertellen hier hoe het is geweest :mrgreen: :banana: .

Succes en groetjes A.

Pardon dat ik t zeg, maar ik heb die site nog nooit gezien hoor. :P Maar allemachtig, wat n mooie kisten zijn dat! Helaas niet allemaal electro (die mooie fokker rookt op een van de plaatjes??)

Sorry, ik dwaal af van et topic. ;)

Freakazoid zei:
... Helaas niet allemaal electro (die mooie fokker rookt op een van de plaatjes??)...
Kijk maar bij de Horten, echt wel electro .... maar ook die kan roken (alleen niet lang :-( ) .....

Ook de Fokker DR1 vliegt met een (stevige) borstelloze elektromotor. De bouwer/vlieger heeft er een rookpatroon in zitten waarmee hij kan simuleren dat hij geraakt is en in de fik staat. Het enige probleem dat hij hiermee heeft is dat die patroon niet uit te schakelen is. Als hij eenmaal brandt dan moet hij helemaal opbranden.

hihi, ik dacht al, heeft ie nou zn accu opgeblazen of is et benzine. :P MAar et blijven wel mooie kisten.

Laten we weer ontopic gaan jongens. :P We nemen heel zn draadje over zo.

Back