Robbe U-47 project!

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om een Robbe U-47 over te nemen en af te bouwen.
Maar twijfel of het wel de moeite is...
De boot is compleet en met bouwplannen maar slechts voor 60 percent gebouwd (wel netjes).
Wat is volgens jullie een correcte prijs voor een U-47 en zijn hier nog voldoende onderdelen voor te krijgen?

Alvast bedankt! Hopelijk kan ik aan de slag en hem overnemen...

Hallo Michael,

Welkom

Je moet wel weten of de bouwdoos nog compleet is, want het wordt niet meer gemaakt en dan kan je ook moeilijk aan onderdelen komen.
Het fijnste zou zijn als de buis nog niet in de romp gelijmd is, dan kan je nog een bajonetsluiting monteren. Achteraf is dit wel moeilijk, als dit je eerste duikboot is. Wat een correcte prijs is is moeilijk te zeggen.
Heb je eventueel wat foto's die je hier kunt plaatsen?

Hans

191504886_3-u-boot-robbe.jpg

Dit is de foto,

De buis is reeds gemonteerd dus dat wordt idd moeilijk... (onmogelijk?)
De bouwdoos is wel compleet vermoed ik, ik ga morgen een kijkje nemen.

mvg

moeilijk ja ;onmogelijk nee
ik heb er nu reeds een stuk of 4 omgebouwd met een bajonet sluiting
het ziet gruwelijk uit maar je kan niet anders dan de romp door zagen
je moet 10 cm van het achterste stuk de romp door zagen (NIET DE BUIS)
van de buis moet je een paar cm af halen (dikte van de sluiting)
dan moet je de sluiting monteren en een dun vliesje met polyester/epoxy rond de buis en de sluiting leggen.
met de dremel een stukje van de deksupport af halen die je nu ziet zitten op de foto
(de dikte van het doekje dat je gelegd hebt)
daarna de romp terug aan elkaar zetten en plamuren
de achterste ring komt over het stuk wat je nu ook hebt zitten en mag geen problemen geven.

ergens staan er nog foto's van op het forum hoe mark en ik er eentje voor hebben gedaan.
ik heb hier nog 3 sluitingen liggen voor 3 boten die gedaan moeten worden

gr raf

nee marc de boot zit in de bouw doos in drie delen
de boeg moet er nog aan gelijmd worden
maar dat is misschien het geluk dat de buis er alsnog uit kan
als ze niet te vast er zit ingelijmd
anders het dek los maken en dan zo proberen die buis los te maken

een losse buis geeft ook dat je nadien veel makkelijker je boot gaat kunnen uit trimmen
hoe dat moet gebeuren daar heb ik reeds een heel topic over geschreven

gr raf

Ga je hem dynamisch ( zoals de bouwdoos is ) of ga je hem statisch duikend maken?
Als je hem statisch duikend gaat maken is het wel verstandig om dit bij een andere U47 te bekijken.
Zelf heb ik ook een gebouwde U47 gekocht, hier heb ik voorzichtig de buis eruit kunnen halen en heb er een bajonetsluiting op gezet.

Hans

als je de buis er kunt uithalen dan moet je ze niet afzagen want je kunt net dat stukje de buis dieper in de romp schuiven

gr raf

onderzee boot

Hallo Hans,

Ik zou willen weten of de U 47 de zelfde boot is als de U 2540? Als ik
mijn boot heb en de bajonet sluiting er niet in durf te zetten zou jij mij
dan willen helpen. Ik kan de boot pas begin September ophalen.
Alvast bedankt.

M.v.gr. Albert

?????? google is je vriend dus doe ook eens wat moeite

maar is het niet wat lastig dit in michael zijn topic te posten

een 2 pk en een ferrarie zijn ook auto's maar der is wel een klein verschil niet

gr raf

Je kan bij mij een U47 zien waar de hele buis in zit met bajonet sluiting, deze is niet afgezaagd.
Deze U47 is dynamisch gemaakt.
Stuur maar een PB als je geinteresseerd bent.

Eric heb je na dat de boot gebouwd is geworden de bajonetsluiting ingebouwd ???
of heb je zoals ik reeds schreef de buis tijdens het bouwen reeds voorzien van een sluiting en dan de buis 2 cm meer naar voor gezet

gr raf

@ eric

dat is dus de juiste manier van bouwen maar hier gaat deze vlieger bij deze romp niet op
de buis zit er reeds in vast gelijmd en er is dus een optie en dat is deze er terug uit halen wat nu makkelijk gaat daar de boegsectie er nog niet is tegen gelijmt

tweede optie is dus inderdaad de romp door zagen en die 2 cm van de WTC af halen

gr raf

@Michael, ik heb hier nog een hele mooie 2540 staan die optisch helemaal klaar is en gebouwd volgens het principe van Raf ;-) losse buis met bajonet en de electronica van Norbert ligt er bij... mss mag hij wel weg want staat al 5j op de kast en kom er niet meer aan toe.

@ Raf, want ik zie dat je hier ook op post, ja jongen hij geraakt niet af, hij is mooi en heb alle onderdelen bij elkaar maar het laatste ritje lukt me niet aan gebrek in tijd :-) jammer....
Groetjes, Johan

Ja johan
"tijd" heb je niet" tijd" moet je maken en je komt sneller zonder tijd te zitten dan je zelf gaat vermoeden.

je kunt NU geen tijd hebben maar misschien binnen afzien bare tijd heb je die weer wel .
verslijten doet een boot niet want je abs nu en dan eens in bad of onder de douche zetten doet het verharden tegen gaan.
ABS moet nu en dan eens nat gemaakt worden want anders word het sprock

maar ieder zijn keuze natuurlijk wie ben ik om daar over te oordelen
maar de jaren lange ervaring heeft me geleerd dat de meeste die gestopt zijn omdat ze geen tijd meer hadden op latere leeftijd toch terug met de hobby begonnen zijn nadien.

gr raf

Back