Robbe U2540 | Hij is er eindelijk

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 26 aug 2004.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    jij kent het porobleem ook wat ik bedoel
    maar robbe heeft door dat buizen systeem geen andere oplossing gevonden
    alhoewel ze het zouden kunnen doen hebben op de manier ik het nu ga doen
    het enige wat je gaat zien is dat de twee lijnen van de onder en boven afdekking niet recht over elkkaar gaan vallen

    dus boven ga je geen verschil zien tussen uw en mijn boot
    alleen als hij uit het water is ga je verschil zien

    foto's volgen

    groeten raf
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier de foto's die ik beloofd heb

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/album_page.php?pic_id=850

    hier staat het stuk dat van het achterste is afgezaagd reeds aan de romp gelijmd
    nu nog plamuren en schuren
    lasnaden terug aan brengen en spuiten en klaar

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/album_page.php?pic_id=851

    hier een foto om te laten zien hoeveel plaats er is/was waar de sluiting zit
    als je daar tussen nog een plakbantje in een gleufje kunt krijgen dan zijt ge een specialist en doe ik mijn pet voor je af
    nog wel denken dat er ook nog een O ring mee in die gleuf moet

    foto's volgen als hij verder af is


    groeten raf
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    Met die banjonetsluiting van Brüggen heb je die overlap in romp-buis ook niet nodig. Bij de originele afsluiting met o-ring en centreal schroef wel. Die overlap vangt de vaarkrachten van richtings en hoogteroer op, anders komt er wat beweging in het pasvlak. Bij jou vangt de banjonetsluiting de krachten op.

    Ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn!
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hoi

    vandaag dus alles pas klaar gemaakt en vast gelijmd

    morgen testvaren en kijken wat het geeft

    lex ik ben nu juist aan het laden en de accu's waren haast helemaal leeg
    er is 2900 ingegaan en het zijn cellen van 3.300
    zo zitten er twee packs in de boot en die zijn dus allemaal ontladen
    ik vind het veel voor de korte tijd dat ik gevaren heb
    dus veel over schot heb ik dus niet
    ik ga morgen met de u47 schroeven proberen en kijken hoe hij daar mee vaart
    die snelheid heb ik echt niet nodig daar ik dus met een duiktank werk
    dus kleiner props

    morgen verslag van de vaar proef


    groeten raf
     
  5. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Kom ik zeker kijken Raf.

    Alleen heb ik horen zeggen dat de vijver erbarmelijk bij ligt. Zult het morgen wel zien, en komen zal ik zeker. Cya tomorow.

    edit:
    Klaarblijkelijk zal ik het toch helaaml niet halen.
    next week then.
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raf,

    Ja, die U2540 op volgas lust wel wat!! De motoren trekken rond de 4,5 Amp per stuk op vol vermogen met de standaard schroeven. Al valt dat voor het geleverde vermogen nog mee vind ik, die 9 Amp trekt toch aardig aan de accu's. Met die 3300 heb je dus rond de 20 minuten volgas vermogen. Met gebruik van de duiktank zal langer gaan worden denk ik. Volgas op periscoopdiepte wordt wel erg snel, en niet natuurgetrouw.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    lex ik heb twee maal 3300 in mijn boten
    dus ik vaar ongeveer een uurtje
    voor de duikpomp heb ik een apparte 8 cellen pack van 3.300
    dus dat werkt onafhankelijk van de motoren
    in de u47 heb ik de zelfde configuratie zitten
    alleen in de u2540 komt nog wat meer electronica
    in de boeg zit reeds een diepte meter om de boot in zweef toestand te houden als ik stil lig
    er komt een schakeling in met hopelijk een pic processor waar nog een programma voor moet geschreven worden
    nu is het de keuze welke pic processor
    de duurste is het makkelijkst maar wel erg groot endan de pic moet nog geprogrameerd worden

    de boot heeft de operatie redelijk doorstaan
    nu het achtersteven aan passen en vast lijmen en dan weer testen met kleinere schroeven

    de u 47 heeft vandaag heel goed gedaan wel spijtig dat er kruid in de vijver stond zodat duiken echt een ramp was en ik de backboort koppeling los gevaren heb
    er lag visdraad juist onder het water oppervlak en dat heeft zich tussen de schroef en de bus in de backboort arm geperst en zodoende de koppeling uit elkaar getrokken (origineel robbe)

    in de week vervolg

    groeten raf
     
  8. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste Raf,

    Ik heb zelf de 16c84 PIC van Microchip meerdere malen gebruikt (is al weer enige tijd geleden helaas). Voordeel heirvan is dat deze in-circuit (en dus zonder programmer) te programeren is.

    Welke sensor (merk, type) gebruik jij als diepte meter?


    Groetjes:

    Mathijs
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raf,

    Ik heb een ander vraagje voor je. Als ik het goed heb heb jij de waterdichte doorvoeren voor de stuurstangen ook zelf gemaak met één of ander knevelsysteem met een rubber ringetje. Ik wou daar op de Subsail nog naar kijken, maar ja, druk, druk, varen, kletsen, en ik ben het toen vergeten. :oops:

    Hoe en waarmee heb jij ze gemaakt? Ik heb mijn XXI nu helemaal uit elkaar liggen om er een duiktank in te bouwen. Ik weet niet of die rubber balgjes tegen de overdruk kunnen die je daarmee opbouwt, dus wil ik die vervangen door een betrouwbaarder systeem. Alvast :worship: !

    En wat voor buis heb je voor jou ballasttank gebruikt?
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    hier zie je de koppelingen
    maar zoals beloofd morgen meer en betere foto's

    [​IMG]


    ook de doormeter van de duiktank en de lengte

    de klots schotten vind je hier op een van de pagina's buij dit onder werp ook

    groeten raf
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo onderwatervaarders,

    Ook hier weer even wat leven inblazen. Ik heb mijn XXI opnieuw gespoten. De eerste opzet met twee tinten grondverf en daarover blanke lak was niet goed gelukt, en te licht van tint bevonden.
    [​IMG]

    Daarom nu in andere tinten normale verf. Met dank aan Jauk Hop, een mede-clublid, van wie ik een fraaie compressor voor de airbrush kon lenen!
    [​IMG]

    Van voren
    [​IMG]

    En van achteren
    [​IMG]

    Zo'n wereldschokken verschil is het niet, maar nu wel mooi strak. En dat ietsje donkerder laat haar solider tonen.

    Nu maar verder met de ombouw. :lol:
     
  12. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hi Lex,

    terwijl ik hier zit te 'elektronika-proppen' even je foto's bekeken. Ziet er strak uit. En nu weatheren? Of durrrrufff je niet? Kan altijd nog natuurlijk.
    En nou wil ik geen spelbreker zijn of je gevoel van welbehagen na het verkrijgen van de nieuwe laklaag bederven, maar volgens mij heb je 1 kleurband teveel... Volgens mij waren álle Duitse U-boten donker grijs van kiel tot waterlijn, en lichtgrijs boven de waterlijn. De lichte kleur die op jouw model weer van kiel tot halverwege de romp zit kan ik niet plaatsen.... Waar heb je die info vandaan?

    Maar weer terug naar de soldeerbout.....

    Jos
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jos,

    Weatheren komt mischien nog, ben ik nog niet helemaal uit..... :oops:

    En die kleurband komt met de komplimenten van de firma Robbe. Volgens de foto's op de doos zou het zo moeten, maar ja, ze hebben het wel vaker bij het verkeerde eind met die 2540, niet.. Maar ik laat het zo, ik vind het wel appart staan. En het kan ook geen kwaad. Van onderaf zou de echte afsteken tegen het wateroppervlak, maar wie gaat er nou in oorlogstijd in z'n wetsuit onder een gevaarlijke Duitse onderzeeër hangen? Levensgevaarlijk, de meeste van die XXI-en zijn door de eigen bemanning naar lagere wateren verplaatst. Wordt je aardig geplet. :lol: :lol: :lol:

    Blijft jou soldeerbout nou ook langer warm bij deze temperaturen .... :roll: :wink:
     
  14. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Zeg Lex, nou niet lollig gaan doen over temperaturen....vanmiddag om 15:30 kwam hier voor het eerst dit weekeinde de zon door. Voor de rest niets dan zware bewolking en zelfs vanmorgen nog regen.....en daar wordt ik behoorlijk :evil: :evil: :evil: :evil: van.
    Als ik m'n werk net zo 'goed' deed als die meteoroLIEGEN dan was ik al TIG keer ontslagen wegens wanprestatie!!!!
    Ik weet dat er ongetwijfeld ook goeie meteorLIEGEN zijn...geeft niet, die hangen we gewoon apart!!!!

    Jos
     
  15. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou lex dat ziet er errugh mooi uit! Ik ben wel benieuwd wat je gaat doen met weatheren. Persoonlijk vindt ik het wel mooi als het maar geen roestbak wordt.

    Succes met het verdere verloop van de XXI


    Groetjes:

    Mathijs
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo



    de U2524 eindelijk kunnen testen met de duiktank en de LR er in

    de voorste duikroeren vergeet die maar
    ze zijn niet nodig
    ik vaar met de roeren naar binnen gewoon op periscoopdiepte (2 cm) en dit 100 ver als het moet
    de boot draait heel kort als hij ondergedoken is
    de bocht die hij boven water draait kan je gerust halveren

    het rollen is nu ook opgelost zonder de buizen te moeten inbouwen
    in hofstade kan ik niet met de U2524 varen daar ik bij het inladen in de auto de koppeling heb gebroken (origineele)en geen andere bij had om het te herstellen
    de U47 heeft daar wel een paar uur in het water gelegen en hij vaart heel mooi en daar met helder water kan je zien wat je boot doet inplaats van er naar te moeten raden

    ik ga nog terug om er video opnames temaken
    met een onderwaterkamera
    want in zo een helder water is het best mooi
    vooral als je zo over een algenbedje heen vaart en wat zandbodem net echt

    groeten raf
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    Dat is goed bericht! Ik heb de mijne nu inwendig klaar, dat wil zeggen de duiktank met aansturing, en ben nu bezig met wat "spielereien" met de periskopen en geschutkoepels.

    Nog even, en dan hoop ik haar weer vaarklaar te hebben. Jou melding over de kleinere draaicirkel geeft in ieder geval weer moed! Ik vind het een prachtige boot, maar van dat sturen als een olietanker wordt ik toch steeds lichtelijk nerveus! :evilbat:
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.637
    Locatie:
    Betuwe
    "... maar van dat sturen als een olietanker wordt ik toch steeds lichtelijk nerveus!"

    He Lex, voor een soepele prijs kom ik je met de Parat wel even slepen hoor... Dan zijn is je bochtenwerk een stuk kleiner. Je mag zelfs kiezen: voor of achter.

    Ben ik flexibel of ben ik flexibel? :lol:
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik denk dat het voor de parat dan slecht af gaat lopen

    de U2540 is namelijk heel snel vooral onder water
    door de druk wil de snorkel nog al wat naar achter buigen

    en vooral dat duiken gaan nie goe voor de parat zijn
    of je moet zinnia zijn raad opvolgen en je boot ook waterdicht (drukdicht) maken dan kan't geen kwaad dat hij effe mee ondergaat gaan

    alle gekheid op een stokje
    maar hij is ongeloofelijk snel onder water
    lex ik heb er nu haast 3 uur mee gevaren en het is een lust om er mee onderwater tegaan
    hij wil trouwens wel heel vlug duiken
    als je aan de oppervlakte vaart met je tanks leeg dan wil hij nog naar onder
    ik moet volop UP geven om de neus uit het water te houden
    dit wel met de voorste roeren ingeklapt
    maar bij bovenwater vaart zitten die normaal altijd binnen
    dan het bochten werk kan je vergelijken met een grote albacore denk ik
    natuurlijk draait hij niet zo kort als je kleine boot maar hij reageerd snel op zijn richtings roer
    en hoogte roeren
    plots weg duiken doet hij ook niet zoals de u47 wil doen
    alles gaat gemoedelijker naar mijn gevoel dan
    hij wipt ook niet zo op en neer maar blijft rustig zijn baantje trekken en je ziet de periskoop langzaam onder/boven komen heb je genoeg tijd om eventjes je trim wat dieper/ondieper te stellenen daar is dan direct reactie op

    eens hij met duiktanks is uitgerust een heel fijne boot om mee te varen
    hij is wat boeg lastig getrimd bij mij met die reden dat anders de beveiliging tank vol tevroeg aan springt
    maar boven water licht hij op de waterlijn
    wind heeft wel een beetje invloed als je stil licht
    dan licht hij stilletjes te wiebelen maar eens je vaart is dat voorbij
    van golven heeft hij ook geen last zover ik golven heb kunnen nemen met hem

    ik hoor het wel als die van jou klaar is


    groetjes raf
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    @ Roel,
    Net een elastiekje .... :banana:

    @ Raf,

    Dat klinkt goed! Ik kan haast niet wachten op de proefvaart. Helaas ligt de bouw de komende twee weken een beetje stil. Ik heb dan vakantionele verplichtingen in Turkije :roll: Zal even afzien worden ... 8) 8)
     

Deel Deze Pagina