Robbe U2540 | Hij is er eindelijk

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 26 aug 2004.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    hier fotro's van de binnen kant van mijn duik tank's
    deze schotten die zorgen er voor dat het water dat in de tank gepomt wordt niet snel van voor naar achter kan lopen
    indien die zou gebeuren dan zou het model wel eens op zijn kop kunnen komen te staan en dat is geen gezicht
    de gleuf aan de onder kant is om volledig leeg te kunnen pompen en die aan de boven kant voor de ontluchting

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    hier tegen komt het andere schot dat de tank afsluit en waar de toevoer en luchtuitstromer zit
    er komt nog een sonde die de pomp op het laatste langzamer laat draaien als het water deze berijkt
    dit om het water er niet te laten aan uitspuiten zodat de pomp afsluiter tijd krijgt zijn werk te doen
    namelijk de pomp afschakelen en de uitstroom opening af te sluiten
    de inhoud is 1.9 liter en ik heb er 1 minuut (60 sec) voor nodig om ze vol te pompen
    volgen keer plaats ik de foto's van de batterij in bouw en de elektronica
    dit is de sturing van de pomp (printje conrad)die wel wat aan gepast is
    servo printje met twee potmeters en een relaios die tussen de twee schakeld
    als de pomp stopt valt de relais af en schakeld de relais naar een andere instelling en de servo van de lucht uitstromer drukt de klep dicht zodat de gekomprimeerde lucht het water er niet terug uit duwt
    twee water melders
    1 voor de tank vol detektie en eentje gewoon voor als er water in de boot komt
    schakelt die alle duikroeren in stijgstand en ik moet nog zien of ik dit ook met de motoren ga doen^

    leeg pompen doe ik beslist NIET want dan vergroot ik het lek alleen nog maar daar de druk die in de romp is opgebouwd dan weg valt.
    alle elektronica zit boven op de carryer en er moet dus al veel water naar binnen lopen voor ik niet meer kan sturen en de boot niet meer naar de kant krijg

    groeten raf
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raf,

    Dat inwendige ziet er doeltreffend uit.

    Heb je ook een schakeling die de pomp stopt als de tank leeggepompt is? Of is dat niet nodig, en gaat de pomp geen lucht naar buiten pompen?

    Bij het naden-plakken kom je inderdaad een aantal onvolkomenheden in de tekening tegen, zoals je al meldde. Af en toe even puzzelen :wink:

    Groeten, Lex.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo lex


    nu je het zegt

    leeg pompen kan inderdaad lucht verlies betekenen
    daar had ik nog niet aan gedacht

    het vorige project was de baxterzak in zo een buis zetten en die half dicht maken aan beide kanten zodat de zak er wel uit kon gehaald worden maar als hij lek werdt er geen water in de boot kwam
    nu moet ik inderdaad gaan kijken wat ik ga doen aan het verlies van lucht als de tank leeg is
    ik vermoed dat er nog een sensor bij gaat moeten komen dan die de pomp uit schakeld als de tank leeg is

    want ik wil zeker geen vacuum trekken in de romp
    dat geeft minder stevigte en kans op water lekken aan de dichtingen van de assen en stuurstangen

    waar een forum al niet goed voor is
    op het droge werkt alles perfect alleen het is nogal koud om nu de boot in het test bassin te plaatsen en te testen
    ik zit op lekker warm weer te wachten om alles getest te krijgen
    ik kan nog wel de WTC uit de romp trekken en hem zo proberen in een badkuip te testen
    eens meten of hij er dan in gaat

    groeten ik ga weer ff na denken hoe ik het oplossen moet

    die naden je zoals gezegdheeft roobe er een zooitje van gemaakt
    maar ik laat ze zoals ze zijn ik heb mijn romp gespoten en kan er toch niets meer aan veranderen


    groeten raf
     
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Lex en Raf,

    toch zit je volgens mij goed met dit systeem.
    Met die drukschakelaar die Norbert verkoopt kun je die ook niet gebruiken dat je geen onderdruk krijgt?
    Die richting moet je toch opgaan volgens mij.
    Ik stuur een email naar de persoon waar ik een slangepomp gezien heb in zijn Walrus en vraag hoe hij het gedaan heeft.
    Want ik wil het ook met een slangepomp gaan maken en kom dit waarschijnlijk dus ook tegen.
    Met een duiktank is dit probleem er niet, als de zuiger aan het eind is stopt hij gewoon.
    Of je moet gewoon met een kunststof zak werken dan kun je geen lucht uit de boot zuigen en onderdruk krijgen.
    :| :| :?: :idea:
    wordt vervolgd
    Hein
     
  5. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik heb een schema.
    Daar staat ook wat op over onderdruk.

    Hein
     
  6. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Raf

    De vele gaten in die slingerschotten zo als ik die noem,zijn die wel nodig?

    Ik heb jaren lang gevaren en hadden op die schepen waar ik op gevaren heb ook slingerschotten in de balasttanks maar die hadden alleen onder en boven spoelgaten,dat moet toch voldoende zijn,zo heb je voldoende ruimte om te vullen en leeg te pompen.Zo gebeurt dat ook aan boord van een echt schip .Ik heb die ballasttanken wel honderden keren leeg en vol gepompt zonder problemen.Alleen als je in de oostzee voer moest je de volle tanks weer een klein beetje leeg trekken ivm bevriezings gevaar tijdens het liggen in de haven,want daar kan het behoorlijk vriezen en in een nacht lig je helemaal vast gevroren en de volgende morgen moet er 'n ijsbreker bij aan te pas komen om je weer los te maken als je weer wil gaan varen.

    Maar wat is wijsheid in dit geval?

    Mijn tanks hebben geen slingerschotten maar ik denk dat ik die er wel in bouw of stop ze vol met RVS pannensponzen.

    Graag jullie mening hier over.

    Gr.Joop
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    daar mijn inlaat en uitlaat uit messing buisjes bestaan kan ik heel een voudig een tweede schakeling bouwe, waarvan de contacten altijd nat moeten zijn

    komen ze droog te staan dan stopt de pomp met leeg pompen

    eigenlijk hetzelfde systeem als bij volle tank maar dan omgekeerd
    dus moet ik een schakeling bij maken die het leeg lopen van de tank in het oog houd

    maar als ik zo twees turingen ga plaatsen dan moet ik zien dat ze elkaar niet gaan storen en ik op een bepaals ogenblik niets meer kan
    vullen of leeg pompen want dan zijn de poppen aan het dansen


    groeten raf
     
  8. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    je hebt helemaal gelijk joop hoe meer gaten hoe meer doorstroming en dat is nu net hetgeen wat je wilt tegen werken daarom is een hooftballasttank in combinatie met een kleine trimtank handiger.
    groeten fred
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo



    je kan een model schip niet vergelijken met een echt punt uit

    we kunnen alles verkleinen behalve het water dat is schaal 1/1 en dat blijft zo

    de pomp die ik gebruik is nogal redelijk krachtig en als ik de doorstoom openingen kleiner maak dan dat ze nu zijn dan hoopt het water zich in het eerste compartiment op en dan slaat de beveiliging te vroeg aan

    wat weer resulteerd in een niet volle tank

    daar ik onderwater vaar met een haast volle tank is het probleem van het verplaatsende water alleen van toepassing als ik vol of leeg aan het pompen ben

    inderdaad een grote duiktank en een kleine trimtank zijn altijd beter maar je moet er ook de plaats voor hebben
    want in mijn geval zou er een pomp bij moeten komen en een baxterzakje van 100 of 50 gram
    plus de nodige sturing

    en dat vraagt nogal wat ruimte in de wtc
    ik zal eens zien hoeveel plaats ik nog over heb maar zoals ik reeds zei ik ga wachten tot ik de boot in de test tank kan zetten dan weet ik maar eerst wat hij gaat doen als hij eenmaal duikt


    groeten raf
     
  10. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    ja raf je hebt gedeeltelijk gelijk maar water is erg dun en dan is de ontluchting wat kan tegen houden ik moet zelf ook uit proberen wat het beste is want ik weet ook alle antwoorden niet laat staan berekenen, maar wat jij beschrijft met een bijna volle tank creeer je juist wat je wilt voorkomen een lichteduikhelling en je water in de ballasttank loopt naar een punt omdat er nog een luchtbel in zit heb ik begrepen of je weet wat je bedoeld maar schrijft het verkeerd ,ik vind soms het maken makkelijker dan het uit te leggen.en zo kan je ook in je tank een plaats maken waar de rest lucht verzameld word wat dan weer een kleiner oppervlakte heeft dus minder balans verschil.maar nog 1pomp.
    groeten fred
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo fred


    kan zijn dat ik het verkeerd uit leg daarom ff opnieuw proberen

    als ik de gaten in de schotten verminder (laat zeggen maar 2 gaten)
    ik heb zoals je kan zien 3 schotten dus 5 vakken

    als de pomp dan begint te pompen loopt door de kracht van de pomp het eerste schot helemaal vol en komt er zo water uit de uitlaat pijpje waardoor de sensor de pomp afschakeld
    want die denkt dat de tank vol is

    de gaten zitten ook niet recht over elkaar maar gedraaid zodat het water zijn weg moet zoeken

    tussen de tank wand aan de buiten kant en de WTC is er maar 4 mm plaats
    de bedrading gaat er maar juist tussen
    dus ik kan bovan op de tank geen lucht vergaar bakje maken
    der is gewoon weg geen plaats meer om dat te doen
    ik ga dus mijn model zo uit trimmen dat ik met volle duiktank vaar
    doordat ik water er vanachter in pomp en ook de lucht er aan de achterkant uitlaat zal ik geen luchtbel (minimaale) in de duiktank hebben
    daar je altijd onder een kleine helling naar beneden duikt zalk de lucht bel zich achter verzamelen en daar naar buiten stromen tot de tank vol is en de sensor bediend wordt

    als de tank 4/5 vol is dan schakeld de pomp op halve kracht om niet te snel afte schakelen door de turbulentie die in de tank ontstaat bij het vullen

    bij het leeg pompen staat je boot met zijn boeg naar omhoog en loopt juist al het water terug naar achter waar het weg gepomt kan worden
    dus in dit geval heb ik ook geen probleem met de lucht bel die zich naar voor verplaatst
    daar ik toch reeds in een hoek naar boven aan het komen ben

    ik hoop dat mijn uitleg nu wat beter is
    groeten raf
     
  12. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    ja raf het word duidelijker maar wat ik bedoelde was in de tank een compartiment maken dus niet erop was het idee.
    groeten fred
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo fred

    hoe kan ik in de tank een compartiment maken waar de lucht zich verzamelt

    ik heb vroeger eens zo een dome op de tank gezet zoals je ziet bij stoom treinen
    daar wordt de stoom in gevangen
    maar het heeft niet veel geholpen
    daar als je boot een helings hoek heeft die groter is dan de diepte van je dome dan ontwnapt de lucht toch weer naar voor of achter
    ik zal morgen een tekeningetje maken dan zie je wat ik bedoel

    nu ga ik werken

    groeten raf
     
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Raf,
    wat voor pomp gebruik je eigenlijk?
    Bijna 2 liter in een minuut is niet niks he?
    Daar kun je wat mee.
    Is hij op 12 volt?
    Je zou zo'n pomp ook kunnen gebruiken voor twee tanks of niet?
    Een voor in het schip en een achter?

    :idea:

    Hein
     
  15. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Raf

    Wat je ook zou kunnen doen is in de lengte onder in de tank een sproeibuis maken en in elk compartement een gaatje boren zodat elk compartement even veel water krijgt,dan kunje de gaten in de tussen schotten reduceren.

    Ik heb in de praktijk nog al met het verplaatsen van water te doen o.a. door middel van pompen en vaten onder druk.Er zijn hier wat stelregels voor.

    Hoofdzakelijk heb je met drie faktoren te doen en dat zijn,

    De Kv waarde:(vloeistof waarde)en betekend,1 m3 water/p.uur bij een druk van 1 Bar verplaatsen door een opening bv een afsluiter of een gat in een wand,in dit geval is dat een opening van 20 mm diameter,dit ligt vast en valt niet aan te tornen.

    Statische druk:dat is een gedeelte van de totale druk in een leiding waar je water door pompt,zeg maar de opvoerhoogte en staat op de binnen kant van de leiding te drukken.

    Dynamische druk:dit is de weerstand van de vloeistof die hij ondervindt tijden het transport door de leiding.

    De statischedruk en de dynamischedruk staan dan altijd haaks op elkaar.

    De SOM van bijde parameters is altijd gelijk of het bij het begin van de pomp is of aan het eind van de leiding,dwz dat bij het begin de statischedruk hoger is dan de dynamischedruk en aan het einde van de leiding waar het water vrij uit kan lopen is de statischedruk dan nul maar de dynamischedruk maximaal.

    Hoe hoger de statischedruk hoe meer vloeistof aan de binnen kant van de leiding stil staat,en ook werkelijk stil staat!
    Een voorbeeld als je met een doorzichtige tuinslang water doorlaat stromen zie je eens lucht belletjes die dan stil staan en bewegen niet terwijl het water er wel door stroomt.

    Dit is wel een invoudige uitleg en is ook te bereken via ingewikkelde formules van o.a. Max Planck etc.maar daar leent zich dit forum niet voor.

    Met de Kv waarde heb je in dit geval het meeste aan,door terug te rekenen kun je de grootte en de hoeveelheid katen bepalen in je tussen schotten zodat er niet onnodig te veel of te grote gaten in zitten.

    In mijn voorste duiktank,achterste moet ik nog doen,heb ik 6 comparte menten gemaakt en in elk compartement heb ik een gaatje van 6 mm geboord en géén gaten in de tussen schotten maar de ontluchting boven aan zodat de lucht zich hier verzamelt.Bij mij is het systeem anders dan bij jou,hier gaan ze gewoon vollopen door de tank aan de bovenkant te ontluchten,hier door is er minder massa in beweging.

    Gr Joop
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de pomp die ik gebruiok is van kavan type ken ik niet maar ze werkt wel op 12 volt

    wat wil zeggen dat om die 2 liter (1900gr) te vullen het werkelijk spuit
    daar ik de pomp ook gebruik om terug leeg te pompen kom ik bij joop zijn systeem in de problemen denk ik
    waarom ik dit denk
    als ik vol pomp spuit het water als een speer naar binnen door de druk die de pomp geeft
    dus mijn probleem is dat als ik de gaten kleiner maak het schot waar de inlaat is direkt vol loopt en de sensor bedient die de tank vol detectie doet
    daarom die gaten in de schotten dan kan het water ook naar de voorste schotten lopen en die vullen
    daar ik op dat ogenblik aan het duiken ben (boeg omlaag) loopt het water reeds vanzelf een beetje naar voor maar wordt door de schotten afgeremd
    door die helling naar voor pompt de tank haast helemaal vol daar de uitstroom opening van de lucht aan de zelfde kant zit dan waar het water binnen komt maar aan de bovenkant
    daar het buisje niet IN de tank steekt maar juist gelijk met de binnen kant van de deksel zal de tank voor 99,5 % vol worden
    daar de tank uit een ronde buis bestaat wordt de diameter aan de bovenkant kleiner dus er blijft echt heel weinig lucht achter in de tank
    tot hier gebeurt hetzelfde met joop zijn idee van een buis in de tank leggen met in de lengte gaatjes geboord
    maar als ik nu ga leeg pompen gbeurt dit
    het water zakt in de buis en door de ronding gaat er in het begin veel water (niveau) zakken en in het miden van de tank gaat het wat langzamer
    om op het einde weer te versnellen daar de buis weer kleiner wordt
    maar de boeg wijst nu onder een helling naar boven door dat ik aan het stijgen ben
    als ik nu joop zijn systeem ga toepassen dan komt de aanzuigbuis in het voorste deel van de tank boven water en gaat lucht beginnen trekken
    daar lucht beter weg pompt dan water ga ik een mengeling krijgen van borrelend water (spa rood)
    maar trek zo wel de lucht uit mijn WTC
    en dat wil ik dus zeker niet hebben
    dij mij zit de aanzuigbuis gelijk de uitstroombuis gelijk met het deksel van de tank en dus zou ik in principe de hele tank leeg kunnen trekken zei het niet dat er een tank leeg detektie op zit en de pomp eerder stopt zodat er zeker geen lucht verloren gaat

    groeten raf

    tekeningen volgen en ik ga eens achter een plexy buis dan kan ik kijken wat er bebeurt
    ik hoef geen meter buis en de diameter speelt ook geen rol denk ik
     
  17. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Wanneer is het 22 mei??
    :worship:
    Als ik bovenstaande lees hebben we op 22 mei geen tijd om te varen.
    Het wordt gewoon een dag waar we veel kunnen spioneren bij elkaar.
    :robot:
    Als we er ook nog mooi weer wordt hebben we allemaal een prima dag.
    ik wil dat systeem wel zien wat hier beschreven wordt en ook de andere schepen, daar kunnen we denk ik veel leren van elkaar.
    :morning: :celebrate:
    Hein
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo,
    in de nieuwe Sonar staan 2 bouwberichten van de XXI.
    Een van het model van Robbe en een van het model van Hasse uit Hamburg.

    :pc:

    Er staan ook schakelingen voor duiktanks in en wat over elektronica.

    Hein
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    de nieuwe sensoren getest vandaag
    de vol/leeg sensoren doen gewoon waar ze voor gebouwd zijn
    stoppen met pompen in de beide gevallen
    ik heb alles droog kunnen testen daar ik de boot zo voorzien heb dat ik op de aanzuig buis die buiten de boot zit een darmpje kan aan sluiten en zo water in en uit kan pompen
    kleine weetjes maar een grote ellende als je ze niet hebt
    nu alleen nog wat verleng snoeren en 8 X3.3 amp accu's en we kunnen varen
    ik wacht nog tot dortmund waar ik een MC12 wil kopen om te varen daar ik nu steeds mijn MC10 moet omprogrameren
    daar ik meer modellen heb dan het geheugen aan kan

    groeten raf
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    dikke tegenslag
    vrijdag naar keulen (conrad) een van de twee regelaars is door gebrand zonder oorzaak
    ik wilde het verbruik meten belast en heb de prop in de test tank op de as gezet en de motor en regelaar op de proefstand
    na het langzaam laten oplopen van de snelheid opeens stilte
    alles viel stil en ik was nog maar aan 2 amp verbruik
    het is een HF 40 II die 40 amp kan verdragen op 12 volt
    nu ga ik terug naar conrad om 2 nieuwe te halen
    deze hebben ze niet meer in het asortiment zitten en wordt ook niet hersteld
    achteruit werkt nog wel maar de bec en vooruit zijn defect
    nu juist dat het goed weer begint te worden om te gaan varen
    de regelaar die ik over heb die komt in de XXII te zitten die ik op stapel heb staan

    groeten raf
     

Deel Deze Pagina