Robbe ultimate lader en lipo's

Ik heb een vraagje over de werking van de Robbe power peak ultimate lader, meer bepaald het laden van lipo’s. Ik heb ook nog reeds langer een Robbe Infinity 2 lader waarmee ik lipo’s laadt.
Stel ik beide laders identiek in voor gelijke paketjes, dan duurt het met de ultimate 2x zo lang eer het paket vol is. Ik stel op beide laders 1C in (bv 0.3A dus voor 350 paketje). Met de infinity is die na een uurtje vol, wat logisch is maar als ik de laadstroom met de ultimate op 0.3A instel, gaat die maar max naar 0.2A, maar meestal gaat die maar naar 0.15A.
Zo duurt het dus 2 uur eer ze vol zijn. Ik begrijp het niet goed. Doe ik iets mis?
Bv paket 3s 350mA
Stel ik in: 11.1V, cap.: 350mA, laadstroom 0.3A
Lijkt me toch correct?
als ik op manueel 0.3A instel, zou hij dat toch moeten doen zou ik denken

ik begrijp het niet echt

Lees van DIT artikel het gedeelte over het laden eens door. Het gaat hier wel over loodaccu's maar LiPo's moeten op vrijwel precies dezelfde manier geladen worden.
Wanneer je op de lader de laadstroom instelt is dat de MAXIMALE laadstroom die er mag gaan lopen. Naarmate de accu voller raakt zal de laadstroom op een bepaald moment steeds minder worden. Uiteindelijk zal deze zo goed als 0 (nul) worden. Dat laatste duurt echter erg lang.
Ik ken de laders die jij hebt niet dus ik weet ook niet precies hoe ze werken. Ik kan me wel voorstellen dat de Infinity de laadstroom in de gaten houdt en wanneer die stroom beneden een bepaalde waarde komt geeft de lader de melding dat de accu vol is. In werkelijkheid is de accu nog niet voor 100% vol maar bijvoorbeeld "slechts" voor 90%. Als je de accu niet van de lader losneemt zal er een kleine laadstroom blijven lopen en zal de accu steeds voller raken. Om die laatste 10% in de accu te krijgen kan wel lang duren, zelfs wel enkele uren!
De Power Peak lader zal de melding dat de accu vol is waarschijnlijk pas geven als de laadstroom tot een (veel) lagere waarde is gedaald dan bij de Infinity. Bij die lader zal de accu bijvoorbeeld tot 93% geladen zijn wanneer de melding "accu vol" komt. Het verschil is dus niet meer dan enkele procenten en ik denk dat je dat in de praktijk niet zult merken.
Met andere woorden, je doet dus niets fout er zit alleen iets verschil in de laders. Als je beide laders gebruikt zal je volgens mij vrijwel geen verschillen merken tussen de accu die geladen wordt op de Infinity en die welke geladen is op de Power Peak. Het verschil in laadtoestand zal niet meer dan enkele procenten zijn.

mijn infinityII is net als jou powerpeak ook nog wel een uurtje bezig om de laatste 10% er in te krijgen. je kunt ook zien dat de laadstroom steeds verder terug loopt. ik hoop eigenlijk dat jou infinity dat ook doet :|

groeten Halmar

ik haal meestal mijn lipos eraf als het begint terug te lopen maar ik vlieg ook met meer capaciteit 1100 mah en hoger het verschil is hooguit een minuut minder vliegen

Als ik bij de infinity II bv 300mA laadstroom instel, dan laad hij een 45min op deze laadstroom en begint dan langzaam te zakken, op het laatste komt er amper nog iets bij. Na 45min heeft hij dus ongeveer een 250 mA geladen - ik weet dat dit niet wil zeggen dat er ook effectief zoveel in de accu zit. Dit is zoals jullie beschreven hebben, en zoals ik het lang gewoon ben.
Met de Ultimate gaat het wel anders; stel ik 300mA laadstroom in, dan gaat die maar max naar 200mA, en schommelt dan meer tussen 100 en 200. Dat maakt dat na een uur slechts een 150 mA geladen is. En dat ik pas na een 2 uur in de buurt van de 250 mA kom. Dat is wel iets meer dan een aantal %
Als de lader afspringt na iets meer dan 2 uur, dan zijn de accu's wel netjes goed geladen dus daar mag ik niet over klagen.

is het niet zo dat je bij die power peak niet de laadstroom maar de capaciteit van de accu instelt? en de lader dus zelf de laadstroom bepaald.
geloof dat dat wel het geval is bij NiCd en NiMh accu's (mijn broertje had die lader). met mijn infinityII lade ik 3300 met 5A, terwijl de power peak maar 3.3A deed. of je moest bijvoorbeeld een capaciteit instellen van 5A.

Groeten Halmar

bij de ultimate li stel je zowel de capaciteit als de laadstroom in
mischien een oplossing als je de lader instelt op 2x de accu capaciteit kun je op 2C laden maar of het goed werkt weet ik niet ( je kunt maximaal 1C instellen )

Ghost_Whiper zei:
bij de ultimate li stel je zowel de capaciteit als de laadstroom in
mischien een oplossing als je de lader instelt op 2x de accu capaciteit kun je op 2C laden maar of het goed werkt weet ik niet ( je kunt maximaal 1C instellen )

dat is correct, je moet zowel de de capaciteit als de laadstroom instellen. Ik heb daarstraks de laadstroom hoger ingesteld dan 1C (capaciteit wel gelijkgehouden). Zodanig ingesteld dat hij effectief met 1C laadt. Ik vind het wel raar dat je manueel je laadstroom instelt op bv 500mA en dat hij dan toch laad op een 340 a 350 mA.
Het gaat nu toch een beetje sneller. Nu is hij op 1.5u vol.
Ik wou maar eens horen of dat anderen hetzelfde "probleem" hebben.
Met de infinity laad hij gewoon met de stroom die ik instel (en dat lijkt me logisch)
Blijkbaar is het dan normaal bij de ultimate, Halmers' broer heeft precies toch hetzelfde voor.
Hartelijk bedankt voor jullie hulp

Let op, de laadstroom die je insteld is de MAXIMALE laadstroom die MAG gaan lopen. Als de omstandigheden zo zijn dat die stroom kan gaan lopen zal die ook gaan lopen. In dit geval zijn de omstandigheden kennelijk zo dat er niet meer dan 350mA gaat lopen.
Wat die omstandigheden dan precies zijn kan ik je ook niet vertellen omdat dat er heel erg veel kunnen zijn. Een kleine opsomming: de inwendige weerstand van de accu, de weerstand van de draden en de connectors, de inwendige weerstand van de lader, de temperatuur, hoeveel zit er nog in de accu en zo nog veel meer.

Ernst ik had dan nog een vraagje.
Ik vroeg me dan het volgende af. Als ik eerst het paketje aan de ultimate koppel, laad deze met 50% van de ingestelde stroom. Als ik dan na bv een half uur datzelfde paket met de infinity verder laadt, gaat deze wel laden op de ingestelde stroom, tot het bijna vol is.
Misschien dat ik domme vragen stel, maar telkens 2u wachten is toch lang.

Zoals ik al schreef ik ken de laders niet preceis, wat ik er tot nu toe over schreef is zoals ik denk dat ze werken of zoals ik me kan voorstellen dat ze werken. De maximale stroom die je instelt gaat bij je Ultimate lader kennelijk alleen lopen als de accu helemaal leeg is (3V per cel). De Infinity is in staat om die stroom langer te laten lopen. Uiteindelijk zal de laadtijd toch niet zo gek veel verschillen. Een laadtijd van 2 uur is helemaal niet abnormaal en met de Infinity zal die tijd niet veel minder zijn.
Denk er om dat de laadstroom die je instelt NIET constant loopt maar tegen het einde van het laden steeds MINDER wordt. Daarom duurt het ook ALTIJD meer dan een uur om je LiPo accu te laden ook al stel je de laadstroom in op 1C. LIPO'S ZIJN GEEN NICAD'S OF NIMH CELLEN EN WORDEN HEEL ANDERS GELADEN.

Klopt, Lipo's moeten heel anders geladen worden dan de cellen die we totnutoe kenden. Belangrijk verschil is dat de spanning tijdens het laden van lipo's nooit boven een bepaalde waarde (meestal 4.2V per cel, opgave van de fabrikant)) mag komen. De lader moet dit dus in de gaten houden, bij de Nicads en NiMH's was dit niet belangrijk.
Dus als je de lipolader instelt op bv. 1A (omdat de fabrikant zegt dat de laadstroom van je 1000mAh cellen maximaal 1C mag zijn) en tijdens laden ontstaat er een situatie waarbij de spanning per cel boven de 4.2V komt, dan zal de lader toch zelf een lagere stroom instellen om te zorgen dat de spanning onder die 4.2V blijft.
Het hangt dus van de gebruikte cellen af in welke tijd ze helemaal vol zijn, cellen met een lagere inwendige weerstand (daar kun je ook grotere stromen uithalen tijdens vliegen) zullen sneller vol te laden zijn, omdat ze met de 1C ingestelde stroom niet zo snel de 4.2V bereiken.

Ik heb zelf ook een ultimate LI en wat jij beschrijft is abnormaal.
Bij mij laad hij met de ingestelde stroom. 0.6A = 0.6A Ik laad tegen 0.5C

Dit zolang de spanning minder dan 12.59volt bedraagd (1200s3 etec ). ongeveer een klein uurtje dan word de stroom afgebouwd, maar de spanning blijft dan steeds iets onder 12.59v. De stroom blijft verder wegzakken na bijna 3uur is de stroom zo gedaald dat er nog een 10mA rest. als hij dan afspringt staat hij op 12.60V

Let er bij uw lader eens op met welke spanning hij begind en meet deze eens na op de klemmen van de lader. Mogelijk zit er daar een afwijking.
controleer ook de effectieve laadstroom eens .
Mijn pack is leeg vanaf de heli niet meer uit grondeffect komt ~ 10.50Volt.

Na het laden heb ik meestal 1000 a 1100 mAh op 't display staan
TM

Back