Robbe Wild Thing

Mijn formosa was dringend aan vervanging toe. Die viel zowaar uiteen.

In de winkel trok dit model mijn aandacht. Toen ik de doos in de winkel open deed, riep ie: "Koop mij!!!!". Hoe kon ik dat weigeren.

p100113213arflm2.th.jpg

Hier volgt een klein bouwverslagje. (Nou ja, bouwverslag, er is echt weinig aan te doen)

Dit staat op de doos:

Specification:
Wingspan: oben 620 mm, unten 595 mm mm
All-up weight: 380 g
Wing Loading: 17.00 g/dm2
Wing area: 22.00 dm
Length: 635 mm

De setup die erin komt:

axi 2208 met 8x4,3 prop
3 gws naro/std servo
1 graupner C241

Ik hou jullie op de hoogte over het verloop van de "bouw"

Trouwens, heeft er al iemand ervaring met het model?

Koen

Zo net de doos open gedaan. Alles zit mooi verpakt. Het model zit stevig verpakt, en er is nog een klein zakje met accessoires. Er moet echt weinig gedaan worden.

dsc02461db1.jpg

dsc02463qf5.jpg

dsc02464pu2.jpg

dsc02466kd3.jpg

Hier is een detailfoto van de inhoud van het zakje met accessoires:

Het onderstel en 2 rolroer stangetjes. Dat is eigenlijk het enige

dsc02468hj5.jpg

De onderdelen gewogen:

dsc02470ye0.jpg

dsc02471lw6.jpg

Dit is al een indicatie dat het opgegeven gewicht waarschijnlijk overschreden zal worden.

Koen

Gewichtsberekening:

Model 200 g
Onderdelen 31 g
Motor +regelaar +prop 94 g
3 GWS Naro/std 27 g
1 Graupner C241 10 g
Ontvanger ATC micro 6 13 g

totaal 375 g

5 g onder het opgegeven gewicht, maar zonder batterijpak.

Ik zou gewicht kunnen besparen door gebruik te maken van maar 1 rolroerservo, en een lichtere ontvanger. Maar dan moest ik een deel van de vleugel modificeren. (in tegenstelling tot de bouwhandleiding). De totale gewichtsbesparing is dan in de orde van 10-15 g, dus niet echt de moeite voor al het werk.

De motor past perfect op de motor steun, schuif je op de romp-spant en vergrendelen met een schroefje. 10 min werk

dsc02473yz6.jpg

dsc02475re3.jpg

Je ziet de prijs ergens op een van de foto's op de doos staan. 93 euro.

Niet echt goedkoop, maar het is echt mooi afgewerkt.

Hopelijk vliegt het even goed als dat het eruit ziet.

Ik denk dat ik toch 70 a 80 g lichter uitkop dan mijn formosa met dezelfde setup, dus dat moet goed gaan. (en meer vleugeloppervlak)

Koen

Valt zeker nog mee van prijs, zeker niet te duur

Succes verder met het toestel

Stevo

Motorkap en schroef monteren en de hele voorkant is klaar.

Op de foto is ook het onderstel al gemonteerd. Enkel voor het onderstel moet je een beetje epoxy gebruiken. Dit is een kwestie van het onderstel inschuiven en het houten plugje bijduwen. Straight forward.

De bevestiging van de staart -"skid" kwam niet echt overeen met de bouwbeschrijving. Ik heb hem trouwens een beetje meer naar voor gezet anders blokkeerde hij het richtingsroer.

dsc02478uw3.jpg

dsc02480bm3.jpg

Er is ook een zeer ruime "battery-bay" met geïnstalleerde velcro. Het luik wordt vergrendeld met magneetjes. De sluiting ziet er degelijk uit, en ik denk niet dat het zal loskomen tijdens de vlucht.

dsc02476vd8.jpg

De installatie van de servo's verloop recht toe recht aan. Daar is enkel niet veel over te vertellen.

In de handleiding staat dat je kan kiezen tussen 1 of 2 rolroer servo's. Als je zou kiezen voor 1 servo, dan is er wel wat werk. Er is een ligger die in het midden in de weg zit, juist op de centrale plaats waar je de servo zou plaatsen. Je kan op de foto zien waar de voorgeboorde gaatje zijn waar de centrale servo zou komen, maar je ziet ook de ligger.
Ik heb gemakkelijkshalve voor de optie van 2 servo's gekozen.

dsc02479pg3.jpg

Voilà, na een paar uurtjes werk is hij klaar.

Nu wachten op goed weer en tijd...Voor de maiden. Ik hou jullie op de hoogte.

Hier enkel fotoke's van het model.

dsc02484he8.jpg

dsc02485if8.jpg

Ik ben zeker tevreden over de "look".

Maiden is geslaagd

Hallo,

Woensdag was het prachtig (en koud) vliegweer. Weinig wind, dus ideaal om dit kistje in te vliegen.

Met deze set-up gaat ie ongelimiteerd verticaal.

Voor de rest is het een leuk toestelletje om mee te vliegen, alle aerobatics zijn mogelijk. Is niet echt geschikt voor 3D.

De "roll-rate" is bij volle roeruitslagen fenomenaal. Het gaat naar de 2 toeren per seconde. Gecontroleerd stoppen is er dan ook niet bij. Je stop en dan moet je maar effe kijken hoe je model hangt.

Om precies te vliegen moet je kleinere roeruitslagen programmeren.

Vlieg niet te ver weg, want dan wordt de oriëntatie moeilijk, zeker bij deze roll-rate.

Ik zal er zeker nog plezier mee hebben.

Koen

WILD THING is........niet meer

Zo, vandaag nog eens gaan vliegen.

Veel wind, maar uiteindelijk toch redelijk vliegweer. In totaal een 15-tal vluchten gedaan, waaronder ook met de WILD THING.

Zambezie had gelijk....

Hoge roll-rate, lage zon, en...... referentie kwijt...... recht in de grond.

Het probleem met de dubbele vleugel is dat deze de staart verstopt, en het was op vrij lage hoogte was ik de referentie kwijt. Het model hing net iets anders dan ik dacht.....

Bang...

Blijft dus niets meer van over.... (electronica is nog heel)

Jammer, maar op naar het volgende model.

Conclusie:

Het is een leuk modelletje, maar de referentie tijdens de vlucht is niet gemakkelijik, door de kleine schaal, en de dubbele vleugel. Gewoon rondvliegen en lichte acro is geen probleem, maar het serieuzere werk valt niet mee. (ook door de extreem hoge roll-rate, al kan je dat verminderen met dual-rate natuurlijk)

Dag Koen,
Gecondoleerd met dit verlies...mooi apparaat wel. Ik zie dat je alle gegevens die nodig zijn voor de elektrieke database voorhanden hebt :p dus zou je die door willen geven? Dan blijft hij in ieder geval voortleven.....Zie de link in mijn handtekening of neem de sticky bovenaan in dit forum.
Alvast bedankt

Back