Robbe Woody

Vanmorgen een paar uurtjes vrij gemaakt om de woody weer eens te proberen. Eerst natuurlijk een paar keer met de hand gestart en uitgetrimd. Daarna aan de hoogstart geprobeerd en hij vliegt wel goed alleen in de bocht heeft hij behoorlijk de neiging om te duiken, in een ander draadje heb ik gelezen dat dit kan komen doordat het zwaartepunt te ver naar voren ligt maar het ligt nu al ongeveer 1 cm verder naar achteren dan op de tekening aangegeven staat. Kan dit duiken in de bochten ook nog een andere oorzaak hebben of zal het inderdaad het zwaartepunt zijn wat nog te ver naar voren ligt?

Arjan

Ja, weinig V-stelling kan ook een oorzaak zijn. Maar te voorlijk ZW-punt lijkt me waarschijnlijker.
Wat doet hij bij de duiktest?

Dirk.

Ik heb 2 keer de duikproef gedaan en hij leek mij goed te stabiliseren maar het zou kunnen dat ik hem niet ver genoeg liet duiken en dus niet genoeg snelheid had om het goed te kunnen zien. Ik zal het de volgende keer nog eens proberen en dan nog wat meer naar beneden sturen.

Arjan

Duikproef.
Mijn ervaring is dat de gewenste reactie eerder de onderste D is dan de bovenste. Als ik een duikproef doe vanaf 100 m beginhoogte, moet ik up geven om grondcontact te voorkomen. Zonder up herstelt hij zich niet snel genoeg.

Dirk

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal ook nog eens een stuk extra lijn aan m'n hoogstart zetten zodat ik wat meer hoogte overhoud na de eerste bocht. Ik heb een 30 M elastiek van robbe met zo'n 50 a 60 M lijn. Hiemee haal ik denk ik zo rond de 50 a 60 M hoogte na de eerste bocht kom ik dan al direct onder de 50 M,niet echt comfortabel om dan een duikproef te doen.

Arjan

Ik zal ook nog eens een stuk extra lijn aan m'n hoogstart zetten zodat ik wat meer hoogte overhoud na de eerste bocht. Ik heb een 30 M elastiek van robbe met zo'n 50 a 60 M lijn. Hiemee haal ik denk ik zo rond de 50 a 60 M hoogte na de eerste bocht kom ik dan al direct onder de 50 M,niet echt comfortabel om dan een duikproef te doen.

Arjan

Zou even een lijn van rond de 110 meter erop zetten. 1,5 mm gevlochten nylon is sterk genoeg denk ik en kost eigenlijk vrij weinig. Werk zelf ook met deze lengte en dan heb je tenminste een goede uitgangshoogte voor het vinden van thermiek.

Zou even een lijn van rond de 110 meter erop zetten. 1,5 mm gevlochten nylon is sterk genoeg denk ik en kost eigenlijk vrij weinig. Werk zelf ook met deze lengte en dan heb je tenminste een goede uitgangshoogte voor het vinden van thermiek.

Ga ik zeker doen, zal eens even kijken of ik dat hier in de buurt ergens kan halen.

Arjan

Helaas de afgelopen dagen geen tijd meer gehad om nog eens te vliegen.
Ik zit er over na te denken om er een afneembare pylon met elektro op te maken, dit omdat het dan m.i. eenvoudiger wordt om "even" te gaan vliegen (geen 20min rijden naar een groot veld en dan nog de hoogstart installeren).

Ik heb al even in de elektro setup database hier op het forum gekeken maar ik kom er niet echt uit. Heeft iemand een idee voor een setup? Liefst niet al te duur (ons zeeuwen bin zuunig!:D). Het hoeft uiteraard niet verticaal te gaan, als ik maar kan vliegen is het goed.

Spanwijdte: 2 meter
Gewicht: ca. 1800 gram

Arjan

Arjan,

Ik heb eventueel nog een elektroromp liggen voor dit toestel. Vleugels trouwens ook.
Ik zou er niet al te veel in investeren, het is een vrij lomp toestel en de zweefcapaciteiten zijn niet geweldig. De 1800 gram die je noemt kloppen wel ongeveer met mijn toestel, de Jedelsky vleugels en de relatief lange romp maken het toestel zwaarder dan gemiddeld. Deze romp is overigens van ABS en de kans is vrij groot dat er bij een volgende harde landing op een plek voor de huidige breuk iets soortgelijks gebeurt. Maar goed er is dus een reserveromp beschikbaar...

Hallo jakkie takkie,

Dat kan natuurlijk ook nog, gewoon een andere romp voor de elektro versie.
Stuur anders even in een pb wat je ervoor wil hebben.
Heb jij hem ook daadwerkelijk met elektro gevlogen? En wat voor motor had je er dan in?

Arjan

Vandaag nog even kans gezien om een uurtje te vliegen. Eerst maar eens een beetje (net even gewogen: 100 gram!) lood uit de neus gehaald en uitgetrimd, hoogstart uitgerold en nog een extra 50 meter eraan gezet, er zit nu ca. 100 meter lijn aan. Hiermee kwam hij al behoorlijk wat hoger dan de vorige keer maar de 100 meter haal ik denk ik nog niet.

Het duiken in de bochten was een stuk minder, heb ook een duikproef gedaan, het leek bij mij nu ook op de "onderste D" in de afbeelding ik zag dat hij langzaam naar een meer horizontale vlucht ging maar moest up geven om de grond niet te raken.

Het was al met al een hele verbetering vergeleken met vorige keer zelfs nog een beetje thermiek kunnen pakken, niet echt stijgen maar ook zeker niet dalen. Het voelde ook allemaal veel beter aan dan de vorige keer. Nog wel een keer heel veel geluk gehad, ik dacht dat ik voor de bomen zat maar ik zat er nog net boven (inschattingsfoutje) ik hoorde en zag de takken tegen de vleugels slaan maar kon gelukkig gewoon door vliegen en geen schade.

Helaas is het mooie weer nu weer op en zullen we weer even geduld moeten hebben.
Iedereen bedankt voor de tips, ik denk dat ik het ooit nog wel eens ga leren!

Arjan

Back