robitronic mantis 16% of 20%-30% nitro

• Topicstarter Topicstarter ilja19
  • Startdatum Startdatum
nog ff inhaken, nogal laat magoed!!

er werd mij voor mijn Mantis ook aangeraden lekker met 16% te rijden puur en alleen om het motortje te sparen en omdat 25% duurder is..

na nu 1,5liter te hebben verstookt merk ik dat hij echt bagger is om zo af te stellen, het lukt wel alleen word de motor veel te warm als ik hem laat pieken.. daarom rijd ik dus ook nog wat pruttelend rond..

Zal deze week wel eens 25% halen!!

kan het nu kwaad omdat ik ben begonnen op 16% of zal ik eerst moeten mixen 16% met 25% oid??

Je hoeft niet te mixen , je moet de motor echter wel ff opnieuw afstellen.

Ik zou de hoofdnaald 1 volle slag open zetten en dan met de auto gaan rijden en kijken wat ie doet , aan de hand daarvan kan je hem dan weer gaan finetunen ;)

niets anders dan anders dus.. bedankt!!

nu maar hopen dat ze weer Tornado hebben dan hier in stad. mja kan toch niet rijden vanwege kapotte servo..

vrijdag vakantie en hij mot wel mee naar brabantje!!

hopen dat het er is:D

Anders is er in Brabant ook nog wel wat te krijgen hoor ;)

Er zitten sowieso zaken in Breda , Roosendaal , Tilburg en Den Bosch ....

:p

Zal morgen mijn zwager eens vragen waar we precies zitten, we hebben daar een lan-party namelijk bij iemand tussen de koeien..

kan ik ff uitzoeken wat en wie daar zitten, misschien hebben ze nog een leuke aanbieding;)

Ik dacht dat lan-party's altijd met pc's en spelletjes te maken hadden, in plaats van het rijden met "autotjes".

Ik dacht dat lan-party's altijd met pc's en spelletjes te maken hadden, in plaats van het rijden met "autotjes".

Daar heb je deels gelijk in.. heb alleen de afspraak dat de verliezers de kasten opstapellen en dat ik daar overheen mag banjeren;)

Heb je wel eens 3 dagen achter een pc gezeten? geloof me, de auto moet mee:lol:

Vanavond aan het rijden geweest met 25% nitro. dawm, dat gaat hardeR.

daarbij komt wel dat de auto nu een stuk lastiger om strak af te stellen en dat is uiteindelijk ook niet heel goed gelukt in mijn ogen. bleef regelmatig viertakten en in het middengebied had ik toch de meeste problemen..

De carb is uitgerust met 3 naalden, de low-needle, mid-needle en de highspeed-needle. en over de mid-needle heb ik een vraag!!?

er van uitgaande dat de highspeed goed is ingesteld:

als ik hem rijker draai gaat het midden gebied erg viertakten bij de huidige instelling, zodra ik hem na bijna 3/4 slag armer (let wel: in kleine stappen) zet merk je dat hij te weinig brandstof krijgt.in het 3/4 gebied vind ik niet een juiste instelling, ook ben ik in dit gebied aan het proberen geweest om de highspeed soms wat rijker en armer te zetten en dit alles gaf niet een voor mij goed resultaat! ik spreek hier over een DIP!!

heeft de midneedle eigenlijk veel invloed op de warmte van de motor?

de lowspeed heb ik eigenlijk niet of nauwlijks aangeraakt!

motor rookt ook niet heel veel in top maar wel in het midden gebied!

iemand een tip??

De mid-needle doet inweze hetzelfde als de low speed needle. Aan te bevelen is om de mid needle (grote koperkleurige) gelijk aan de behuizing te laten staan en alleen aan de low needle te draaien.

Als je lange stukken vol gas rijdt kan je alleen bepalen als de high speed goed staat wanneer die op vol toeren mooi constant staat. Als die nog steeds klimt in toeren en je bent aan het eind kan het best zijn dat die op de high-speed te arm staat en op de low-speed te rijk.
De low-speed is voor de acceleratie, als die beter gaat kan het zijn dat je op de high-speed een correctie gemaakt moet worden omdat je dan sneller op toeren komt.

Ik ben bezig met een grafiek met uitleg, een simpel opzetje:

motorgrafiek.bmp

Motorkarakteristieken naar afstelling in grafieken uitgelegd

Groen:
Dit is de ideale lijn, de motor trekt goed op en haalt op een gegeven moment een mooi constant toerental. Op toeren loopt de motor op een mooi "vol" zoemend geluid

Rood:
Te arm op zijn HSN, de motor trekt als een speer weg, zit snel op toeren en zakt weer iets in. Op toeren lijkt de motor "schraal" te klinken. Alleen iets rijker op de HSN zetten doet hem dichter bij de groene lijn trekken.

Blauw:
Te rijk op de HSN, gaat gepaard met veel rook en een "4-taktend" geluid. Armer zetten op de HSN zal hem dichter bij de groende lijn zetten.

Grijs:
Te arm op zijn LSN. Teminste als die stotterend weg trekt en daarna nog wel op toeren komt. Een rijkere afstelling op de LSN zal de motor beter doen optrekken. Blijft de motor bij vol gas stotteren heeft het ook zin om de HSN ook iets rijker te zetten.

Oranje:
Te rijk op de LSN, er is veel rook met het optrekken en de motor komt langzaam op toeren.

HandiGG..

Alleen stel ik mijzelf nu de vraag, is de koperkleurige de midneedle??
bij de Hpi mt2 is dat juist de lowneedle!

ff een foto van het motortje, ook mijn idee over welke naald wat is:

blokaxialtekstsc9.jpg

die midspeed zit in de schuif van de carb en is een heel kleintje, de rest lijkt me wel duidelijk..

heb dus allen de mid en highspeed gebruikt, zoals beschreven in de foto. als ik het fout heb dat begin ik ook te snappen waarom het nog niet lekker loopt :-?

EDIT:
Noobstyle denk ik dan maar, zal het zelf eerst maar zeggen..
ook moet ik leren om de sticky's te lézen en niet vergeten na een tijd om wéér te lézen LOL

zie net dat mijn fotoke met bijschrift niet klopt en dat wat Jé zei wel klopt, middle is low en vice versa, logisch dat ik de boel totaal niet op een goed spoor kreeg!!

heb nu al zin in morgen om de boel terug te zetten en om van voor af aan te gaan beginnen :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi he als je uitleg geeft en niet goed gelezen wordt....
In de HPI manuals staat tov. jouw tekening de mid en low omgedraait.

Maar ik gaf aan dat beide hetzelfde doen namelijk de laagtoeren afstelling verzetten.
Als je de koperen schroef net zover indraait als je de naald in de schuif uitdraait heb je niets aan die setting veranderd maar wel de spraybar tov. de luchtstroom verplaatst.
Omdat je met de koperen schroef de spraybar verplaatst noemen ze dat de midrange schroef omdat de spraybar meer in het midden van de carb uit komt.

Bij sommige carbs is er een vaste naald en kan je alleen aan de koperen draaien, dan is dat de enige low-needle

Back