Robitronic Mantis

Beste modelbouwers

Ik heb vandaag een Robitronic Mantis gekocht.
Ik was heel blij er mee na eten metteen gestart liep goed
Ik zette hem even weg en koelde af
Wou hem toen weer starten toen startte hij wou beetje gas geven sloeg hij af. :confused:
Dus ik kijken op jullie forum naar afstellingen beetje gedraaid aan hoofd sproeier en idle :oops:
Wou nog niet starten toen heel rijk gezet hij starten maar hij ging hard in de toeren lopen dus ik dacht dat dit niet goed kon gaan maar moest van mn pa rijden.
Hij ging een stuk sneller dan eerst maar was na 2x afslaan helemaal niet meer te starten trekstarter blokkeerde dus ik dacht metteen dat hij verzopen was.
Glowplug eruit en proberen te trekken de trekstarter blokkeerde gewoon als ik doorbleef gaan ging hij waarschijnlijk stuk dus weten jullie wat ik nu moet doen? :help:

Weet je wel zeker dat je de motor rijker hebt gezet en niet armer. Het toenemen van de toeren klinkt juist als armer.
Als de motor te arm heeft gelopen kan je zuiger vaststaan in de cilinder.
probeer door aan het vliegwiel te draaien of de zuiger nog terug wil dus tegen de richting in draaien.

lees vervolgens de stickies over het afstellen van motoren en vooral het inlopen.
vanuit de fabriek worden de naalden goed afgesteld voor het inlopen en moet je als je er te weinig vanaf weet eigenlijk vanaf blijven.

Oke het vliegwiel draait nog maar 1 richting in (weet niet of dit zo hoort ben newbie)
Als ik het vliegwiel die richting in druk wil de trekstarter verder naar binnen ook hier weet ik niet of dit zo hoort
Het is een Axial 4,6 cc motor ik de komende week naar de modelbouw winkel om te kijken of hij er wat aan kan doen

Dat is alvast gunstig dan staat je motor niet vast anders kon je em niet draaien.

met de 4 boutjes kun je de trekstarter losschroeven (eventueel motor los halen van chassis) nu kun je als het goed is de motor in beide richtingen draaien let wel op haal de trekstarter voorzichtig los anders springt deze open.

Hier een filmpje van hoe de trekstarter werkt
trekkoort-wil-niet-meer-trug

Bij het opnieuw monteren van de motor wel een juiste tandwielspeling aanbrengen papiertje er tussen en niet te vast.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je hulp nodig hebt hoor ik het wel!! Ik woon in de stad Groningen...

Als je wil mag je wel langskomen! Stuur maar even een pm.

Ik ben naar de modelbouwzaak geweest waar ik hem kocht. Dag later belde hij me op, Aandrijfstang gebroken en kruka's en zuiger vastgelopen 8-O Dus nieuw Motortje erop. Ik mocht de oude meenemen misschien kan ik er wat van opsteken? :D

mocht je hulp nodig hebben, ik woon in Assen, en je bent welkom, om een les afstellen te krijgen.. Vergeet INLOPEN ook niet!!!

Oke nieuw probleem
Ik was mijn nieuwe motortje aan het inrijden.
Eerste tankje ging goed liep perfect
Tweede leek ook perfect tot dat hij er volgas van door ging :(
Schade: Rechterbesturing helemaal stuk
Oorzaak: Lege batterijen of storing

Rij je op accu pack of Battarijen? Als je een spektrum zender koopt kun je zien aangeven wanneer jij wilt dat je de accu vervangt.
De mantis heeft gelukkig geen dure onderdelen!

Das kloten, weet je zeker dat je geen metalen onderdelen hebt die trillen of langs elkaar komen. Dat kan ook voor storing zorgen als je een fm zender hebt. Ook kan het dat je zender niet meer goed werkt had ik ook ik heb een 2.4ghz spectrum gekocht. Met 2.4ghz heb je geen last van storing en je hebt failsafe zodat de ontvangen geen signaal meer krijg hij remt(zelf in te stellen).
Ik hoop dat je hem weer gemaakt krijgt en weer lekker kunt rijden. Heb je trouwens wel een litertje ingereden voordat je begint met snel rijden.

Maar dan heb je ook nog niet goed ingereden. je moet eigenlijk een liter inrijden en niet aan het begin meteen hard gaan rijden. op dit forum zijn er ook onderwerpen waar dit word uitgelegd.

Back