Robitronic ontlaad tree probleem

Hallo,

over twee weken komt mijn brushless systeem binnen. Dan wil ik graag alles in orde hebben. Dus ben ik vandaag begonnen met het solderen van 6 sanyo 2400 cellen, in een side-by-side pack. De cellen zijn al wel 2 jaar oud en intensief gebruikt. Sinds kort liggen ze ongeveer 3 maanden stil.

Nadat het pakket klaar was, heb ik hem aan de lader gehangen (robitronic expert). Na 35 minuten was de accu klaar en er zat 3100mah in!

Toen heb ik het pakket in mijn robitronic ontlaad tree gelegd. Maar twee van de vijf lampjes gingen branden. Wat betekend dit? Dat er een paar cellen kapot zijn? Dat is raar, want hoe kan er dan 3100mah in het pakket gaan?

Ik heb ze nu aan 2 weerstandjes gelegd. Als ze niet meer warm zijn, haal ik ze eraf.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is en hoe ik het pakket het beste kan ontladen.

Komen de cellen goed tegen de lipjes op het treetje aan?

Heb ik ook welles last van zitten de cellen niet geod tegen de lipjes.

Ik hoop dat dit het is.

Groet,
Cees

Mischien dat de contactjes vies zijn, of de bruggetjes? Heb ik ook weleens gehad.
Je tray zou ook kapot kunnen zijn :( . Maar 3100 mah, dat krijg je wel in 2 cellen, maar dan zou je maar 2.4V moeten hebben..

Jasper,
Na een poosje stil te hebben gelegen moet je de accu eigenlijk eerst één of twee keer langzaam laden om alle cellen weer netjes op te laden. De kans is vrij groot dat de drie cellen niet geladen zijn omdat ze kortgesloten zijn geraakt. Je lader is een automaat die zelf bepaald hoeveel cellen er aangesloten zijn en die gaat laden. Dat er 3100mAh in de accu is gestop zegt helemaal niets. In feite is deze aanwijzing onzinnig omdat het helemaal niets zegt over de accu. Of er nu 2 of 5 cellen in serie staan de lader zal er altijd een bepaalde hoeveelheid mAh "instoppen".
Lees bij de modelbouw FAQ de stukjes over de NiCad en NiMH accu's eens door. Daar kan je veel belangrijke info uit halen om het langst plezier van je accu's te hebben.
Het stukje over NiCad's vindt je HIER.
Het stukje over NiMH vindt je HIER.

Ook nooit je Accu's in de Ontlaad tray leggen als ze nog vol zijn.

De ontlaad tray alleen gebruiken als je accu's leeg zijn om zo alle cellen even leeg te krijgen voor je gaat laden. Het is ook niet echt een ontlader die tray.

Dank je wel voor de antwoorden. Ernst, het verhaal over accu's lees ik morgen door. Want dat is een lang verhaal.

De accu ligt nu nog aan 2 weerstandjes. Is dat de goede manier om ze te ontladen? Of moet ik ze eraf halen en morgen de accu met mijn xray leegrijden? En daarna weer langzaam laden met 2 tot 3A?

Nadat ik de accu met twee weerstandjes ontladen had, heb ik hem geladen met 3A en meteen leeggereden. Nu ligt hij in de ontlader en alle lampjes gingen gewoon branden.

Kortom, alles is weer goed!

Bedankt voor de hulp.

Back