Robitronic protos: van nitro naar brushless

Goedeavond allemaal,

Een jaar of 17 geleden was ik volop actief in de rc modelbouw auto’s. Ik ging regelmatig bij Racing Paradise bij mij in de buurt rijden op het tapijtcircuit. Daarbij had ik destijds ook een 1:10 nitro auto.

Een aantal jaar geleden begon het weer te kriebelen en heb ik een nieuwe 1:8 robitronic protos buggy aangeschaft. Degelijk groot 4,6cc nitro blok erop en destijds netjes ingereden, maar daar bleef het helaas bij.

Nu een aantal jaren later, en waarbij ik zelf vader ben van een zoontje van 2 begint het weer te kriebelen aangezien mijn zoontjes alles met wielen en een stuur geweldig vindt. Echter tijden veranderen en echte plekken om te rijden met de nitro buggy zijn er hier in de buurt niet meer. Daarbij wil ik wat meer gebruiksgemak van een rc wagen zodat ik makkelijk samen met mijn zoontje kan gaan rijden. Met die gedachte ben ik dan ook begonnen aan de zoektocht naar het ombouwen na de buggy naar een mooie brushless setup.

Daar ik totaal geen ervaring met het brushless gebeuren heb is het voor mij 1 grote brei aan informatie en zie ik door te bomen het bos niet meer. Termen als KV, lipo 2s, 3s etc zijn totaal nieuw voor mij. Ik kan mij enkel nog herinneren dat je vroeger harder wilde en dan een motortje paktte met weinig turns. Na wat speurwerk deze week snapmik enigszins de basis van het brushless gedeelte, maar ik kom er totaal niet uit wat ik moet aanschaffen qua accu, motor, regelaar en laadapparatuur.
Is er iemand die mij op weg kan helpen welke motor met hoeveel kv, welke bijbehorende regelaar en welke accu ik nodig zou hebben om de buggy een leuke snelheid te geven?


Wat ik weet van de Protos is dat deze een pinion gear had van 14 en een spur van 44. Hij is 4 wiel aangedreven met 2 remschijven op de aandrijfas. Ik heb al begrepen dat het remmen niet meer via een servomen die remschijven gaat maar enkel via de regelaar en motor. Dit kan dus komen te vervallen, en kan eraf geschroefd worden. Hieronder een paar foto’s van de Robitronic
 

Bijlagen

  • 091A6134-3863-497F-9F8D-414C355CFDF6.jpeg
    091A6134-3863-497F-9F8D-414C355CFDF6.jpeg
    360,8 KB · Weergaven: 123
  • 59FD4AE9-39D4-4A26-A440-71220817A0F6.jpeg
    59FD4AE9-39D4-4A26-A440-71220817A0F6.jpeg
    400 KB · Weergaven: 128
  • A7DD6C3B-144C-4CEF-8491-1EDFBE7A3B2D.jpeg
    A7DD6C3B-144C-4CEF-8491-1EDFBE7A3B2D.jpeg
    474,4 KB · Weergaven: 120
Welkom terug :-)
Een buggy word vaak op 4s gereden, het kv verschilt maar meestal tussen de 2000 en de 2650Kv al zou ik in uw geval aan de lagere kant gaan zitten.
Remmen gebeurd inderdaad via de motor, dus de remschijven kunnen eraf en de gas/rem servo ook.
De stuurservo kan daar blijven zitten, daar achter kan de ontvanger en daar achter de motor.
En dan aan de andere kan de accu en de regelaar.
De motorsteun kan relatief eenvoudig worden gemaakt van een stukje hoeklijn met twee sleufgaten voor het stellen van de gearmesh en een groter gat voor de as.
 
Welkom terug :)
Een buggy word vaak op 4s gereden, het kv verschilt maar meestal tussen de 2000 en de 2650Kv al zou ik in uw geval aan de lagere kant gaan zitten.
Remmen gebeurd inderdaad via de motor, dus de remschijven kunnen eraf en de gas/rem servo ook.
De stuurservo kan daar blijven zitten, daar achter kan de ontvanger en daar achter de motor.
En dan aan de andere kan de accu en de regelaar.
De motorsteun kan relatief eenvoudig worden gemaakt van een stukje hoeklijn met twee sleufgaten voor het stellen van de gearmesh en een groter gat voor de as.


De motor moet net aan de andere kant komen te zitten. Daar zit een sleuf in die plastic kap waar de spur uitkomt. Opzich qua plaats ga ik denk ik makkelijk wegkomen.

De robitronic razer eight combo van 2200 kv zou dus dsn geschikt zijn? Hoe weet ik welke accu aansluiting hierop zit kan dit bijvoorbeeld al nergens terugvinden. Zie dat er bij die lipo’s verschil is tussen xt60 en xt90
 
Laatst bewerkt:
Oké, waar wil u de accu's dan laten?
Een 4S LiPo is vrij groot namelijk.
Dat is denk ik een prima setje, de gearing word wel proberen denk ik, daar kan ik u zo geen advies over geven.
De aansluiting is lastig inderdaad, er zijn heel veel soorten stekkers.
Ik zelf vind bullet stekkers het makkelijkst, maar zo heeft iedereen zijn voorkeur.
Vaak word het toch solderen omdat er geen standaard in is, dus de accu heeft vaak af fabriek al een andere stekker dan de regelaar.
Als u de regelaar of de accu ( of allebei ) bij een winkel in de buurt koopt kunnen die er vast ook wel stekkers bij leveren en/of aan solderen als u dat zelf niet ziet zitten.
 
Dacht ik inderdaad al van dat solderen. Is voor de rest geen probleem om te doen hoor!

Daar waar nu nog de gas/rem servo zit is in principe plaats genoeg. Had even snel gekeken met gemiddeld 15cm lengte en 4,5 breedte heb ik daar net genoeg plek. De regelaar kan dan voor of achter de motor.
 
let ook even op de lader voor de lipo
lipo's hebben een specifieke lipo lader nodig, anders heb je een vuurbal in huis.

succes met de ombouw!
 
let ook even op de lader voor de lipo
lipo's hebben een specifieke lipo lader nodig, anders heb je een vuurbal in huis.

succes met de ombouw!


Was me inderdaad opgevallen, ik zag bij bijvoorbeeld conrad al ladertjes voor een paar tientjes. Ik heb wel nog een voedig liggen om een meer uitgebreidere lader hierop aan te sluiten, dus die optie is er ook nog. Wellicht beter voor die lipo accus zodat je deze wel telkens volledig kunt ontladen en weer laden volgens een bepaald amperage
 
belangrijkste is de balancer..
ongebalanceerd laden kan ook stevige uitdagingen geven.
amperage, 1 c aanhouden. Dus een 5000mah accu op 5 ampere laden, is ie in een uur vol.
ontladen mag met meer. maar dat trekt de lader doorgaans niet.

op storage wegleggen kan handig zijn voor de levensduur.
koop je toch ieder jaar andere accu's, is dit niet zo extreem spannend.
maar het is beter voor het behoud van de accu's.

En opletten dat de accu's afgekoeld zijn voor je ze gaat laden.
niet in de vriezer leggen..
de interne chemie moet ff tot rust komen voor het weer andersom moet gaan werken.
 
Ik heb een Robitronic Mantis en een Protos, dit zijn grotendeels gelijke auto's. De Mantis heb ik omgebouwd naar electro met deze set. Volgens mij gekocht via Ebay toendertijd. Ik heb er een GoolRC 120A ESC in combinatie met een 2068 brushless motor, 4 polig 2050kv en een 4S, 5500mAh 55C LiPo accu in gezet.

Ik heb nu een probleem met de ESC waarvoor ik een ander topic heb geopend, maar verder is deze setup perfect en feitelijk plug & play.
 
Ik heb verschillende 1/8 nitro buggies omgebouwd naar brushless. Een aantal staan hier nog wel bij de bouwverslagen, in de zoekfunctie wellicht makkelijk te zoeken. Heel goedkope manier om een goeie brushless 1/8 buggy te hebben vind ik. Oudere buggies in mijn geval, dus geen standaard ombouwkits, maar alles is erg doenbaar. Een brushless ombouwen naar nitro zou eens interessant zijn ;)
Maar goed: lees je wat in over lipo's en hoe ze te onderhouden.
Mijn zoontje is 13 en rijdt sinds pakweg zijn 6de-7de met een 1/8 brushless, maar we rijden in de tuin heel vaak op 2S. Op een circuit of grotere ruimtes is 3S en 4S vaak wat aangenamer, maar dat je minstens 4S nodig hebt, vind ik niet. Mijn 6 jarige kleine man moest ik al wat opleiden om met 2S te rijden.
Voor 1/8 buggy zit je idd rond de 2000-2200kV voor motor. Met een esc van 120A pakweg. 150A geeft me wat meer het gevoel van marge te hebben, maar elke esc kan ook wel eens overlijden. In het begin keek ik gewoon op de gekendere webshops naar een set van motor en esc voor 1/8 buggy. Leek me goed om gerust mee te starten. Ik heb nu ene waarom een 1600kV zit dacht ik, veel koppel, veel groter pinion mogelijk. Motor wel groter en zwaarder, maar door hoge koppel, ook tof.
Als je een setje koopt, let erop dat er bij voorkeur meteen zo'n setup card/bakje bij zit. Anders kun je de esc niet instellen indien gewenst. Erbij kopen is vaak duurder. Ik heb er al gebruikt, maar vermijd een beetje de heel goedkope ali setjes. Ze rijden wel, maar met zelfde cijfers, niet zo'n hoge prestaties en levensduur ook heel wat minder met wat ongeluk.
 
Back
Top