robitronic scalpel

Ik ben ff helemaal abuis... de BEC functie zit natuurlijk op de ESC, niet op de ontvanger :oops:

Heb net ff zitten googlen, maar het lijkt erop dat de R203HF alleen op 6v werkt !
Die ontvanger is dus geen optie op de scalpel..

Er is heel weinig ruimte voor je ontvanger. De meeste ontvangers gaan dan ook niet passen op de kleine ontvangers na.

Een Futaba R156F is qua afmetingen 1 van de weinige die er in past. Als ie groter is als de R156F wordt het al veel lastiger om hem er in te krijgen.

@ Pascal

Ik zie dat je ook een M18 pro hebt, welk van de twee vind je mooier, beter en waarom ?

We (Maurice en snoebel) tijfelen nog tussen die twee.

Past de R203HF wel in de M18 pro ?

Persoonlijk zou ik de M18 Pro niet meer willen inruilen voor de Scalpel. De laatste tijd veelste veel plezier aan de M18 Pro. Op de meeste indoor circuits met tapijt gaat de M18 echt als een bommetje.

Ik heb beide gereden en zou eigenlijk niet weten welke ik zou nemen als ik er 1 zou moeten kopen. De Scalpel is ook erg veel fun. Al vond ik hem in vergelijking met me Pro wel wat aan de langzame kant op de rechte stukken. Vanavond weer PK misschien is kijken of ik met de scalpel kan rijden en kijken of hij daar werkelijk langzamer is als mijn M18 Pro.

Denk dat het wel krap wordt in de M18 om een 203 in te bouwen. Maar boven op de servo past ie wel denk ik maar dan zit ie wel tegen de kap aan denk ik.

snoebel zei:
Ik ben ff helemaal abuis... de BEC functie zit natuurlijk op de ESC, niet op de ontvanger :oops:

Heb net ff zitten googlen, maar het lijkt erop dat de R203HF alleen op 6v werkt !
Die ontvanger is dus geen optie op de scalpel..

Als je de failsafe functie niet instelt werkt deze prima op 4 cellen.
(dit vanwege de cutoff spanning , deze is WEL op 5 cellen berekend)

Failsafe op spanning met een FP 113i werkt ook prima op 4 cellen.

Voor de scalpel zou een 6-cellen chassis gaan komen maar 6 cellen is er ook zo bij de huidige ingelepeld, dan zal die wel willen.

@Roelof Wat is een FP113i ?

@Pasqual De R203HF (1.5 x 1.0 x 0.6 in. ) scheelt maar heel weinig met de R156F (1.3 x 0.51 x 0.84 in), denk je dat ie erin gaat ?

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar mij lijkt een 4 cell best moeilijk met zijn spanning.. gewone ontvanger vind het ook niet leuk meer onder de 4.3 volt las ik in de specs van de R133F, met een beetje belasting (als je flink gas geeft) lijkt mij dat de spanning makkelijk onder die waarde kan komen niet ?

Hmm, denk dat 5 of 6 cellen een hoop problemen kan voorkomen dus... 5 met een analoge ontvanger.. 6 met de HRS ontvanger..

Weet iemand wat de BEC spanning is van een Mamba set ? Op de website staat alleen 1.5A, geen voltage :-( Weet dat de MC330 van mijn zoontje's TA05 bv 6v is, maar las dat bv de novaks meestal 5v zijn...

Kan de mamba controller uberhaupt overweg met de digital only HRS mode van de R203HF ontvanger ?

Op de meeste sites kom je voornamelijk de mamba set tegen, zijn er betere (of goedkopere met zelfde kwaliteit) die jullie aanraden ?

IK weet dat ik veel vragen heb.. maar heb drie R203HF ontvangers.. Eentje in mijn FW05RR, eentje in de TA05 van mijn zoon en de andere spare.. vind ut nogal zonde om voor een winterhobby weer andere te moeten kopen.

De FP113i is een PCM ontvanger, een broertje van de R203HF. Zit nu niet in over de spanning, de failsafe komt veel lager in dan de 4.8v voeding van 4 cellen. Een BEC kan overigens nooit meer geven dan de accu aanlevert....

Iedere electronische regelaar kan met HRS overweg.....

Mamba is een nogo.. gasten reageren wel heel snel op de mail :-)

"The Mamba 25 and Mamba Max output 5v to the receiver. If you need 6v or
more, check this out. Tiny and powerful.
http://www.castlecreations.com/products/cc_bec.html
With the Castle Link USB programmer you can change the output voltage
anywhere from 4.8v to 9v in .1v increments. "

Maar jij denkt dat de ontvanger het ook doet op 4.8 volt ?? (spec's geeft echt 6v only op) Ga ik morgenavond eens testen. Failsave kan ik idd uit zetten..

Ik zie het....

Maar ja, als je het niet probeert zal je het nooit weten.

Haal anders een RX400 ontvanger, is klein en kost amper iets.

@Roelof, heb zojuist een regelbare voeding klaargezet (ben op mijn werk) om mee te nemen om vanavond te testen ;-)

Wat vinden jullie een goede brushless set voor de Scalpel (of de M18 pro) ?

We rijden nu 1:10 brandstof (en wat andere:-)) dus snelheid zijn we wel gewend, maar wil het niet overdrijven. De 1:18 worden straks gebruikt voor indoor tapijt. Heb niks aan een ongeleid projectiel waarmee ik de bocht niet door kom.

Zat zelf te denken aan een Mamba 25 sport set voor de M18 pro (4200Kv) met een 6 cell pack.
Neem aan dat ik voor de Scalpel een Competion of Competion X nodig heb ? (6800Kv of 8000Kv) met 4 cellen. Graag jullie mening!
Bij 6 cellen op de scalpel (begreep dat er een 6 cell chassis aan staat te komen ?) ook de sport ?

Zoek geen topsnelheid, maar wel lekker genoeg vermogen om leuk te rijden op een semi 1:10 baan.. echte 1:18 banen zijn er niet in mijn buurt.
Heb nog nooit gereden met brushless, maar ik begrijp dat ze erg fijn af te stellen zijn (programeren met usb link), slijtage is nul en lopen veel langer op pack dan vergelijkbaar brushed. Correct me if I'm wrong !

Je kan een brushless setje natuurlijk zodanig vertanden zoals je hem zelf wilt. Als je niet te veel snelheid wilt, vertand je hem een stuk lager. Op een grotere baan kan die vertanding dan weer omhoog.

Dat begrijp ik.. maar ik zie snelheden tot 70km/uur, da's natuurlijk erg leuk, maar kan me niet voorstellen dat je dan nog normaal kunt rijden met een 1:18.

Enig idee van een mooie set ?

Proficiat trouwens !

Heb een mailtje gestuurt naar Robitronic met de vraag of er een 6 cell chassis komt en wanneer. Ben ik abuis als ik zeg dat een brushless ook beter werkt met 6 cellen ?

Thanx! ;)

Ligt natuurlijk wel een beetje aan de baan. Als je een kleine baan hebt, zoals bijvoorbeeld in Heemskerk, dan haal je never nooit de 70Km/h. Ik ken RC Paradise niet, maar wat ik heb begrepen is het een vrij grote, ruime baan. Kan me best voorstellen dat je dan de 70 haalt met een 1:18.
Ben zelf wel van mening dat een brushless set toch niet helemaal gemaakt is voor, althans niet om het maximale uit te halen. Dit is denk ik niet haalbaar.

Roger zei:
Ligt natuurlijk wel een beetje aan de baan. Als je een kleine baan hebt, zoals bijvoorbeeld in Heemskerk, dan haal je never nooit de 70Km/h. Ik ken RC Paradise niet, maar wat ik heb begrepen is het een vrij grote, ruime baan. Kan me best voorstellen dat je dan de 70 haalt met een 1:18.
Ben zelf wel van mening dat een brushless set toch niet helemaal gemaakt is voor, althans niet om het maximale uit te halen. Dit is denk ik niet haalbaar.

Niet helemaal gemaakt is voor ??

Maar ik wil helemaal geen 70km/uur, dat lijkt me echt totaal niet handelbaar.. Heb al zat moeite om de TA05 (23T Tamiya RZ motor) vol gas rond te sturen.. Zoek gewoon een leuk autooke om rond te sturen op een tapijtbaan, waaronder idd Racing paradise.

hmm, dus jij vind een brushed motor een betere keuze ?

Ik zat eigenlijk te denken aan een 'tamme' brusless, werkt dat dan om de een of andere reden niet net zo goed als een brushed ?

Brushless is niet zo duur in deze klasse, en heb nog geen ESC bv.. dus ik dacht, geen slijtage, geen onderhoud..

nou dat zeg ik ook weer niet. Ik reageerde meer op je snelheid verhaal. Ikzelf zet er een brushed motor in, maar dat komt voort uit het feit dat ik er wedstrijdjes mee wil gaan rijden en daarin geen brushless motoren worden toegestaan. Althans, niet bij ons op de vereniging. Als dat wel was toegestaan had ik er een BL setje ingezet en dan flink laag vertand.
Dus als je gewoon leuk recreatief met je Scalpel wilt rijden en je hebt er wat extra geld voor over, dan zou ik voor de brushless gaan.

Ik heb overigens geen enkel idee hoe de combi 4x 1400 cellen met een brushless motor gaat. Maar dat is uitproberen denk ik

Back