robitronic scalpel

Ok, duidelijk verhaal dus, geen dikke brushless, maar wel brushless, laag vertanden.. en wachten op het 6 cell chassis.
Of misschien toch maar de m18 pro... wat een luxe problemen :-)

Maar een brushless 4200Kv op 6 cellen geeft dan 4200x7.2= 30.240 RPM ? Wat doet een beetje brushed motor dan ?

Ik probeer te bepalen welke motor (qua xxxxKv) ik zou moeten kopen voor de M18 pro of de scalpel. En ik neem aan dat 4 of 6 cellen de wereld verschil zal maken niet ?

Frans Heinsbroek zei:
hier staan de specs

http://at.robbe-online.net/rims_at....late/1/?ISID=46e70a5a0017aeea271b3e0dc1460636

can ONLY be used at 6 volts....

Je zou het wel kunnen proberen: de huidige generatie brushed regelaars geeft als het goed is 5.8 volt af. Brushles is wel leuk maar neem dan wel een setje wast het goed doet: alleen volgas kan iedereen !

Kun je wat voorbeelden doen van brushed setjes die goed zijn (en 6v zijn ?) Ik ben totaal (nog) niet thuis in electro.

tegenwoordig zijn bijna alle reglaars klein. GM maakt mooie kleine reglaars en LRP ook met de Quantum serie. Je moet zelf even kijken wat je wilt want je kunt 50 euro uitgeven tot om en nabij de 200 euro !!

Had Robitronic een mailtje gestuurt om te vragen naar het 6 cells chassis :

"we have only a prototyp chassis for 6 cells, it is about 15mm longer then the 4 cell-chassis.
I dont have a date of issue."

Ik heb er al een mailtje achteraan gestuurt om te vragen of ie zich niet vergist, ik neem toch echt aan dat ie 15mm breder bedoelt, niet langer.... Kan me niet voorstellen dat ze de cellen nu in de andere richting zouden gaan plaatsen, mij lijkt gewoon ernaast de meest logische oplossing.

snoebel zei:
Had Robitronic een mailtje gestuurt om te vragen naar het 6 cells chassis :

"we have only a prototyp chassis for 6 cells, it is about 15mm longer then the 4 cell-chassis.
I dont have a date of issue."

Ik heb er al een mailtje achteraan gestuurt om te vragen of ie zich niet vergist, ik neem toch echt aan dat ie 15mm breder bedoelt, niet langer.... Kan me niet voorstellen dat ze de cellen nu in de andere richting zouden gaan plaatsen, mij lijkt gewoon ernaast de meest logische oplossing.

Kan ik me eigenlijk juist wel voorstellen... 3 bij 3 in de breedterichting van de auto. Ik geloof dan wel dat je op ongeveer 15mm langer uitkomt. Moet je wel weer aan een nieuwe body geloven, dus het zal nog wel ff duren voor hij uitkomt denk ik...

Volgende idee, iemand al geprobeert om met Lipo te rijden in de Scalpel ?

Zat een beetje de denken.. 2 cell Lipo, met Mamba 4800Kv, dat moet toch klein genoeg zijn om erin te passen en lijkt me meer dan snel zat (7.4v).
Ben nog aan het zoeken welke packs zouden passen...

De ruimte tussen de normale 3/4 cellen, onder de schokbreker, is die gewoon vrij ? Kun je dus packs steken van links naar rechts op het chassis ?

De collega van mij van wie de scalpel is heeft een aantal 20C 1450mAh lipo packs via Ebay op de kop getikt. De passen precies aan 1 kant van de scalpel. aan de andere kant zou je dan de elektronica moeten monteren.

We hebben dit nog niet geprobeerd omdat ie eerst een beetje wil leren rijden met de huidige setup.

hmm, aan 1 kant.. dat kan natuurlijk ook.
Maar zit er tussen de twee houders (die ik dan weg haal) iets wat een pack in de weg zit als ik hem dwars op chassis plaats ?

Heb al eens zitten kijken naar packs, de meeste dikkere zijn vrij lang, hoogte is niet vaak een probleem.
Moet een beetje schatten naar de ruimte, kon geen exacte maten vinden van het chassis.. een 105x34x18mm, past dat bv ?
7642.2.jpg

ps, Iemand die het verschil weet tussen een
LiPo-Akku 2/2100 7,4V G3,5
Best.-Nr. 7642.2
Technische Daten
Typen-Bezeichnung LiPo 2100
Zellenzahl/Spannung 2/7,4 V
Kapazität 2100 mAh
Max. Entladestrom 30 (40) A (kurzz. 10 s)
Gewicht ca. 120 g
Abmessungen 105 x 34 x 18 mm
Stecker G3,5

en een
LiPo-Akku 2/2100 7,4V G 3,5
Best.-Nr. 7643.2
Zellenzahl/Spannung: 2/7,4V
Kapazität: 2100mAh
Max. Entladestrom: 50 (70) A (kurzz. 10 s)
Gewicht ca. 116g
Abmessungen ca. 109 x 36 x 18 mm
Stecker: G3,5

Capciteit is hetzelfde, alleen ontlaadstroom mag hoger zijn van de tweede, maar die is 2x zo duur. Is dat gebruikelijk in Lipo land ?
Mamba trekt max 25A, dus die eerste is goed zat, was alleen benieuwd of dit gebruikelijk was, of dat ik iets totaal over het hoofd zie.

Ik heb geleerd (in ander topic) dat te ver ontladen een groot probleem is met Lipo, zijn er (brushed of brusless) autoregelaars met een beveiliging op de markt ? In de vliegwereld is dit blijkbaar al gemeen goed, maar kan ut nergens terug vinden bij auto ESC's. (Wil wel gewoon rem en achteruit, dus moet neem ik aan wel auto ESC zijn)
*edit* Net de manual doorgelezen van de Mamba 25 controller, die heeft dit gewoon ingebouwd :-) De Mc230 of 330 kent dit helaas niet...

Beide te groot.

Je heb maar iets van 60mm in lengte.

De 1 heeft 70A en de andere kan 40A leveren voor korte tijd. De mamba regelaar kan 25A max continue. Bij het optrekken kan het best zijn dat er hogere pieken aanwezig zijn.

60mm, als je hem aan 1 kant zet bedoel je neem ik aan ?

Maar als je hem nu onder de vering door plaatst ?
Kan dat ?

De maten even afwachten om te kijken of ie überhaupt wel in de Scalpel gaat passen. Een speed300 zit al heel erg krap.

Op het plaatje zit ie in een M18, lijkt heel erg klein !

Heb ze een mail gestuurt om te vragen naar de spec's, hoeveel kv, maten motor, indicatie van de prijs en natuurlijk wanneer beschikbaar.

Ja idd maar in een M18 is de lengte van de motor niet zo'n probleem. De meeste passen daar wel in. Bij de Scalpel zit je snel tegen je max aan. De speed300 heeft maar 1 of 2mm spelling en had dus niet langer moeten zijn anders had ie niet gepast.

Dus het is even afwachten. Afhankelijk van wat de regelaar, de specs en de prijs gaat doen misschien zo'n setje aanschaffen voor de M18.

Eerst maar wachten op de definitieve gegevens van deze set.

Yep, ik ben er zelf nog niet uit.. M18pro of Scalpel.
Heb ondertussen wel een r133F (analoge ontvanger), dus mijn 6v probleem heb ik niet meer.

Dit is natuurlijk het Scalpel topic.. ben beniewd of er mensen met goede argumenten komen waarom deze beter (of slechter) zou zijn als de M18pro.

Iemand ?

Het zijn gewoon heel verschillende auto's. Een 1:12 is ook niet beter of slechter dan een 1:10, het is gewoon een heel andere discipline.

In mijn beleving winnen de Scalpels aan populariteit op het moment, vanwege de no-nonsense uitstraling van zo'n ding.

Daaraast ligt de bochtensnelheid van een Scalpel hoger. Op het rechtestuk iets langzamer, maar dat merk je op een kleine indoorbaan bijna niet. Een Scalpel vind ik persoonlijk er een stuk mooier uitzien dan een M18 (pro). En wat Jaap zegt; no nonsense

Wat ik een leuk detail vind van de M18pro is de goede mogelijkheid van het plaatsen van een dikke lipo cell, als ik het goed heb lukt een 2200mAh 11.4volt prima in die auto.
In de Scalpel zit je zo goed als vast aan 4.8v 2/3 cellen, ok er komt een 6 cell chassis (power tuning heeft hem al) maar daar past de kap dan niet mooi meer op.

Ik heb het idee dat met 1400mAh op 4.8v de rijtijd wel erg kort zal zijn niet ?

Qua uitzien ben ik het helemaal met jullie eens, de Scalpel is gewoon mooier.. al is dat natuurlijk een kwestie van smaak.

Ben al uren aan het googlen geweest naar compacte dikke lipo om aan iedere kant van scalpen eentje te plaatsen, maar dan heb je of geen vermogen of ze zijn te groot (met name te lang).

Zou iemand voor mij willen meten hoe hoog de doorgang is van links naar rechts op het chassis ?
Een paar steuntjes maken zodat ie wat hoger op chassis ligt en dan over de T-bar heen gaat lijkt me wel mogelijk ?

Een nadaal van de scalpel is dat sommige onderdelen alleen in een complete gietraam te krijgen zijn. Zo had mijn collega laatst een hub aan de voorkant kapot en dat kost je dan 9 euro om een hubje te vervangen. Je gebruikt de 2 hubjes en je kan de overige 10 delen weg gooien van het gietraam omdat je die niet snel kapot zal hebben. Ook vind ik de bodyposts aan de achterkant een drama deze willen maar niet lekker vast blijven zitten.

Ook lijkt mij de Scalpel iets breekbaarder. Dan met name de T-bar en de hubs aan de voorkant. Zeker als je geen servosaver rijdt op de scalpel zijn de hubs kwetsbaar.

Ik heb met beide auto's gereden zowel de M18 Pro als de scalpel maar met foam banden op beide auto's heb ik zelf niet veel verschil gemerkt in bochten snelheid op de baan van PK. Misschien dat je op kleinere circuits iets meer verschil merkt tussen beide. Hier heb ik nog geen ervaring mee.

Een nadeel van de M18 Pro is helaas het standaard pro chassis van de auto. Hoor toch regelmatig mensen die het standaard Pro chassis aan de voorkant doormidden rijden. Ik heb nu zelf het Motek Panther chassis en nu met deze erop heb ik alleen af en toe dat ik de plastic bumper kapot heb. Verder gaat er weinig/tot niets kapot aan de Pro.

De keuze is aan jou. Ik zelf zal de M18 Pro niet meer weg doen door dat ik er genoeg plezier mee heb. Ook met de Scalpel kan je heel veel plezier hebben. Beide hebben hun nadelen.

Maar beide absoluut 100% fun om mee te rijden.

Back