Robitronic Stinger EB-1 Buggy 2WD 1:10 offroad

Bart_Banaan

Forum veteraan
Sinds een maandje ongeveer hebben wij bij MBC Friesland het plan opgevat om ook 1:10 elektro wedstrijden te gaan rijden. Om een beetje leuke competitie te hebben hebben wij gekozen voor het racen in een vrije klasse; de motoren en accu's zijn vrij. De meeste van ons rijden 'normaal' 1:8 buggy en truggy dus we zijn gewend aan verschil in vermogen tussen de auto's.

Om de leden de mogelijkheid te geven om goedkoop een instap buggy te kopen, werd er door een lokale winkelier een speciale actie in het leven geroepen voor de clubleden en konden wij een Step-up Stinger 1:10 Buggy of Truck kopen voor nog geen 100 euro RTR.
Vele leden kochten zo'n autootje en afgelopen weekeinde hebben we voor het eerst een echt wedstrijd ermee gereden.

Ik had een Step-up Stinger EB-1 Buggy 2WD 1:10 offroad besteld, die bouw-gelijk zou zijn aan de Robitronic Stinger EB-1. Tot mijn verwondering bleek het gewoon een Robitronic te zijn.

60606_144312112285252_100001193935680_197246_7283403_n.jpg


Voor de eerste wedstrijd had ik het standaard RTR setje eruit gehaald en een Team Orion Element V2 19turns motortje gemonteerd met LRP IPC 7.1 regelaar. Als accu gebruikte ik de 7,2V stickpacks uit mijn startbox (4.200mAh).
Met deze motor reed de Stinger verbazingwekkend goed en de snelheid/grip/acceleratie was beter dan verwacht met de standaard bandjes. Qua snelheid voldoet de motor prima en het was te danken aan mijn (slechte) stuurman kwaliteiten dat ik niet vooraan eindigde.

De auto voldeed in alle opzichten; hij reed snel, makkelijk en is stevig genoeg om de jumps en botsingen te doorstaan. Een prima autootje voor het geld! (let wel: nog geen 100 euro RTR incl zender, electronica etc..)

Nu heb ik er een brushless setje ingebouwd bestaande uit een sensorless Savöx NBC-50 regelaar en een sensored BLH-3650 / 5.000kV brushless motortje. Ik ben benieuwd hoe het autootje zich houdt met deze motor/regelaar combinatie. Ik heb de regelaar heel mild geprogrammeerd en ik denk dat dit wel een leuke combinatie is die weinig stroom zal verbruiken...

Ik zal jullie op de hoogte houden!

155832_144312162285247_100001193935680_197248_1149130_n.jpg


57990_144312238951906_100001193935680_197252_7032890_n.jpg


155363_144312282285235_100001193935680_197254_7309_n.jpg
 
De truggy versie was ik qua standaard electronica totaal niet tevreden over. De vering was ook niet om over naar huis te schrijven. Maar de Stinger is wel erg duurzaam, het kan veel hebben, dat geef ik hem zeker na.
 
Ja, van de standaard (kunststof) dempers en vering kan je niet al te veel verwachten.
Grappig was wel dat de wedstrijd afgelopen weekeinde werd gewonnen door iemand die met een helemaal standaard Stinger EB-1, zo uit de doos met de standaard motor, standaard elektronica en standaard veren. Hij reed gewoon het beste rond en maakte weinig tot geen foutjes...

Maar ik had de standaard olie in de schokdempers vervangen door 30Wt olie en de zuigertjes een beetje afgebraamd waar nodig en nu doen de shocks eigen best wel hun werk. Ik vindt de voorveren nog wel vrij stevig, daarvoor moet ik nog een setje slappere vinden...
 
Laatst bewerkt:
Hey ik heb ook een Stinger eb-1 nog helemaal standaart op de accu na ik gebruik hem nu al 2 jaartjes en vroeg me ag welke soort olie ik het beste kan gebruiken om mn veren wat aan te sterken ( heeft het ook nog zin om een andere spiraalveer er op te zetten) want ik mer dat de bodem plaat wel iets te vaak tegen de grond aan komt en hij na een sprong een beedje gaat stuiteren en onstabiel is
 
Back
Top