Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
of mag je ze er ook tussen plaatsen?
Kijk hier maar eens als voorbeeld, 2 slanke roeren voor de schroef en eentje erachter. levert ook druk op deroeren bij achteruit slaan.Een duwboot met een roer in de midden
Dat wordt een drama om mee te varen.
Je kan dan niet d.m.v. een "klappie vooruit" je kont een bepaalde kan op krijgen.
Duwboten hebben vaak juist meerdere roeren direct achter (en zelfs in sommige gevallen ook voor) de schroeven, om voldoende te kunnen manoeuvreren.
Bij de marineschepen uit de Kortenaer klasse (s-Fregatten) was het enige roer (32 vierkante meter) tussen de schroeven geplaatst.
Ik was aan boord geplaatst ten tijde van de bouw/proefvaart/afbouw en de oostreis 1979 van de Kortenaer in de periode 1977 t/m 1980. Ook ik heb vaak in het dok gestaan in Vlissingen en ook toen de schroefassen werden geplaatst en toen ik een man van de "Schelde" vroeg hoe zwaar nu zo'n schroef was en hoe groot het enorme roer, vertelde hij mij dat het roer nagenoeg 32 vierkante meter was (7 x 5 meter) dus van 35 vierkante meter gaat dan nog iets af vanwege het niet precies rechthoekig zijn van het roer.
Dat is toch echt wat ik hoorde en kan er verder ook niets aan doen. Maar ik garandeer je dat het schip enorm kon manoeuvreren. Boven de 6 mijl kon je tekeer gaan als een teddybeer.
Als stuurmachinepaai moest ik vaak onderhoud geven aan de stuurmachines (Mac Taggart-Scott) en als ik tijdens het opstoken de stuurmachines opstartte en het roer even snel een paar graden van SB naar BB bewoog werd gelijk door het schudden de bemanning gewekt, werd vaak niet in dank afgenomen. maar goed, dat wilde ik even kwijt.
Rob