Roeren.

Ik heb een vraagje, moeten de roeren altijd achter de schroef zitten?

of mag je ze er ook tussen plaatsen?:confused:

Wat zijn de voor en nadelen.
Groet Theo.

Theoretisch kan je ze er tussen plaatsen.
De schroef duwt de boot al vooruit en je roeren
bepalen dus de stroming.

Komt alleen de manoeuvreerbaarheid niet ten goede.
Kracht op het roer om het schip van richting te doen veranderen krijg je dan alleen als je snelheid door het water hebt.

Het water wat door de prop heen gaat gaat sneller als het omgevingswater, dus het roer achter de prop plaatsen bevordert ook de manoeuvreerbaarheid omdat je meer stroming er langs hebt.

Als het roer achter de schroef staat heb je wanneer de motor vooruit in zn werk staat altijd druk op je roer, oftewel bestuurbaarheid wat de manoevreerbaarheid op lage snelheden weer ten goede komt. En als ik mij niet vergis dan hangt de zijwaartse verplaatsing van een achter de schroef geplaatst roer t.o.v. de hartlijn van de schroefas ook weer samen met de draairichting van de schroef wanneer deze vooruit in zn werk staat.

Hier de (wat vreemde) opstelling van de roeren en schroeven van het Japense slagschip YAMATO:

1012466ho9.jpg

Dit model is qua roerconfiguratie exact hetzelfdee als het originele schip, alleen de schroeven zijn volgens mij niet op schaal. Maar goed, daar ging het niet over.
Eén groot centraal roer, met een "hulproer" nog voor de schroeven.
Resultaat: op snelheid was de YAMATO redelijk wendbaar (hoewel niet zo wendbaar als de Amerikaanse slagschepen) op langzame snelheid was het draak om te manoeuvreren. Dat klein hulproer was geen succes, het grote roer was overgedimensioneerd, omdat het niet in de "slipstream" van de schroeven zat.
Als de Japanners ervoor gekozen hadden om 2 (kleinere) roeren achter de middelste schroeven te zetten, hadden die roeren kleiner kunnen zijn, én was het schip wendbaarder geweest. Ze hadden dan echter een 1/2 knoop aan snelheid moeten opofferen.

Ander voorbeeld:
Onder mijn Schnellboote heb ik drie roeren en drie schroeven.
Het middelste roer zit vlak achter de middelste schroef.
De buitenste roeren zitten niet recht achter de schroeven, maar nét buiten de diameter. De buitenste roeren kan ik (elektronisch) loskoppelen van het middelste roer. Als ik alleen met de buitenste roeren stuur, heeft de S-Boot een draaicirkel als een straaljager... Héél groot. Koppel ik het middelste roer erbij, heeft ze (op volle snelheid) een draaicirkel van 3 x de scheepslengte.
roerenuitwendigwi3.jpg

Dát is het verschil...

Het roer dat je niet gebruikt werkt dan nog eens extra tegen het koersveranderen....de slechte draaicirkel lijkt mij dan niet alleen maar aan de uit het (schroefas)midden liggende roer te liggen.

Maar.......ik heb een hele tijd geleden een schip naar zee geloodst dat 2 schroeven had met 1 roer in het midden. Dit was werkelijk een drama! Tot 5 knopen moest de voorsleepboot vast blijven omdat ze onder die snelheid totaal niet stuurde en roer werd als een aan-uitschakelaar gegeven: hard stuur/bakboord of middscheeps. Alles daar tussenin was compleet zinloos en dan nog was ze bijna de bocht niet om te krijgen.

Op hoge snelheid (planee) zal het een ander verhaal zijn maar bij een waterverplaatser zou ik altijd voor een roer recht achter je schroef kiezen!

Justus

De ss Rotterdam heeft, evenals meerdere grote passagiersschepen, ook het roer in het midden en maar kort achter de schroeven. Daar hebben ze later weliswaar een boegschroef ingezet (die er nu weer uit is gehaald), maar dat was pas toen ze uitsluitend cruises ging varen.
Eigenlijk nooit opgelet hoe dat met moderne cruiseschepen is. Wel altijd een boegschroef (en wellicht ook een hekschroef?) natuurlijk, maar het roer weet ik eigenlijk niet.

boeg (en hekschroef) heb je geen drol aan zodra je vaart gaat maken (tot 2,5 a 3 knotsen...soms wat meer) En ook die rotterdam zal dan een drama geweest zijn om op lage snelheid te sturen maar ja....daar is ze ook niet voor gemaakt, alleen maar hard van hier naar de overkant varen.
Moderne cruiseschepen zijn vaak ontworpen om op de meest onmogelijke plekken te kunnen komen dus die hebben dan weer een buiten proporties grote hoeveelheid vermogen aan boeg schroeven en steeds vaker dikke azipod's achter i.p.v. conventionele schroeven met roeren.

Roeren

Wat me opvalt bij deze schepen, gebruiken jullie geen straalbuis.

Wat is het voor en na deel.
Ik ben een (weer) duwboot aan het bouwen, en kwam met de roeren buiten de boot als ik ook straalbuizen monteer.
Dat vond ik niet zo mooi, daarom mijn vraag om de roeren ertussen te plaatsen.

Groet Theo.

Een duwboot met een roer in de midden :(
Dat wordt een drama om mee te varen.
Je kan dan niet d.m.v. een "klappie vooruit" je kont een bepaalde kan op krijgen.
Duwboten hebben vaak juist meerdere roeren direct achter (en zelfs in sommige gevallen ook voor) de schroeven, om voldoende te kunnen manoeuvreren.

Ik denk ook dat de bocht om kunnen wat belangerijk is dan welk voordeel een straalbuis al dan niet op zou leveren

Een duwboot met een roer in de midden :(
Dat wordt een drama om mee te varen.
Je kan dan niet d.m.v. een "klappie vooruit" je kont een bepaalde kan op krijgen.
Duwboten hebben vaak juist meerdere roeren direct achter (en zelfs in sommige gevallen ook voor) de schroeven, om voldoende te kunnen manoeuvreren.
Kijk hier maar eens als voorbeeld, 2 slanke roeren voor de schroef en eentje erachter. levert ook druk op deroeren bij achteruit slaan.
Vac-U-Boat - Maker of Easy To Build Model Boat Hull Kits
Hull11_small.jpg

Hull09_small.jpg

Als je geen roer achter je straalbuis kan plaatsen is een alternatief de kortduse ofwel stuurbare straalbuis.

Roeren en straalbuizen

Straalbuizen zijn ooit eens geintroduceerd op sleepboten bestemd voor de vaart op de Rijn. Het doel was om ervoor te zorgen, dat de vaak ondiep liggende boten toch voldoende water op de schroef kregen. Bijkomend voordeel was dat het extra stuwkracht opleverde. De vuistregel was dat je 20% bij het motorvermogen kon optellen. Dat was dus extra kracht gratis en voor niks (als je de investering van de tunnel had terug verdiend). Pas veel later werd dit principe ook toegepast bij zeegaande zeeslepers. Overigens leidt een straalbuis niet tot meer vrijvarende snelheid bij gelijkblijvend vermogen en gaat pas echt goed werken, wanneer er hard gesleurd moet worden aan een sleep.

Roeren voor de schroef (zgn. flankingroeren) heb ik alleen maar gezien bij duwboten, die origineel als duwboot gebouwd zijn. Het doel was om een achteruitvarend duwstel net zo te kunnen manouvreren als vooruitvarend. De handige duwbootkapiteins konden door gebruik te maken van het hele set roeren, wat aan zo'n duwboot hangt, het duwstel dwarsuit laten varen. De modernste duwboten (Veerhaven 10 en 11) hebben geen flankingroeren meer omdat dit tot hogere brandstofverbruiken leidt en daarom zijn genoemde duwboten nu met kopschroeven uitgerust, die hetzelfde effect op de manouvreerbaarheid hebben als flankingroeren.

Groet van Down Under

Bij de marineschepen uit de Kortenaer klasse (s-Fregatten) was het enige roer (32 vierkante meter) tussen de schroeven geplaatst.

Bij de marineschepen uit de Kortenaer klasse (s-Fregatten) was het enige roer (32 vierkante meter) tussen de schroeven geplaatst.

Hier een foto van F823 Hr. Ms. Philips van Almonde in dok. Het roer en de
schroeven zijn duidelijk zichtbaar.

full
(foto van Dutchfleet.net)

Het roeroppervlak van 32 vierkante meter lijkt mij ietwat groot, let op de persoon bij stuurboordschroef.

groet,

Paul

Laatst bewerkt door een moderator:
dat oppervlak heb je wel nodig als je er bij niet-oorlogssnelheid mee de bocht om wil.
Volgens mij is het enige voordeel een iets mindere weerstand en dus een fractie hogere topsnelheid

Ik was aan boord geplaatst ten tijde van de bouw/proefvaart/afbouw en de oostreis 1979 van de Kortenaer in de periode 1977 t/m 1980. Ook ik heb vaak in het dok gestaan in Vlissingen en ook toen de schroefassen werden geplaatst en toen ik een man van de "Schelde" vroeg hoe zwaar nu zo'n schroef was en hoe groot het enorme roer, vertelde hij mij dat het roer nagenoeg 32 vierkante meter was (7 x 5 meter) dus van 35 vierkante meter gaat dan nog iets af vanwege het niet precies rechthoekig zijn van het roer.

Dat is toch echt wat ik hoorde en kan er verder ook niets aan doen. Maar ik garandeer je dat het schip enorm kon manoeuvreren. Boven de 6 mijl kon je tekeer gaan als een teddybeer.

Als stuurmachinepaai moest ik vaak onderhoud geven aan de stuurmachines (Mac Taggart-Scott) en als ik tijdens het opstoken de stuurmachines opstartte en het roer even snel een paar graden van SB naar BB bewoog werd gelijk door het schudden de bemanning gewekt, werd vaak niet in dank afgenomen. maar goed, dat wilde ik even kwijt.

Rob

Ik was aan boord geplaatst ten tijde van de bouw/proefvaart/afbouw en de oostreis 1979 van de Kortenaer in de periode 1977 t/m 1980. Ook ik heb vaak in het dok gestaan in Vlissingen en ook toen de schroefassen werden geplaatst en toen ik een man van de "Schelde" vroeg hoe zwaar nu zo'n schroef was en hoe groot het enorme roer, vertelde hij mij dat het roer nagenoeg 32 vierkante meter was (7 x 5 meter) dus van 35 vierkante meter gaat dan nog iets af vanwege het niet precies rechthoekig zijn van het roer.

Dat is toch echt wat ik hoorde en kan er verder ook niets aan doen. Maar ik garandeer je dat het schip enorm kon manoeuvreren. Boven de 6 mijl kon je tekeer gaan als een teddybeer.

Als stuurmachinepaai moest ik vaak onderhoud geven aan de stuurmachines (Mac Taggart-Scott) en als ik tijdens het opstoken de stuurmachines opstartte en het roer even snel een paar graden van SB naar BB bewoog werd gelijk door het schudden de bemanning gewekt, werd vaak niet in dank afgenomen. maar goed, dat wilde ik even kwijt.

Rob

Mijn huiskamer vloer is net zo groot
En daar gaat wat geld in zitten aan vloerbedekking:yes::yes:
Mvg
Frederik:D

Back