Roeren.

Tja, nu je dat zo zegt, heb ik toch ook wel enige twijfel. Ik ga het toch nog eens uitzoeken want ik heb nog een tekening op schaal maar ik ging er van uit dat die man de waarheid sprak en ik kan je vertellen, dat wanneer je naast het roer staat, dat het enorm groot is. Ik kom hier nog op terug. Mij nog even niet kielhalen alstublieft. Net terug van het meten van de tekening 1:100 en ik heb ongelijk, het roer is zeker geen 35 vierkante meter want ik meet 6,6 cm x 4,5 cm en dat zou ongeveer 30 vierkante meter zijn maar daar gaat nog iets af omdat het roer niet rechthoekig is. Sorry voor het misverstand.:(

Laatst bewerkt door een moderator:
bij aantal slepers dienen de straalbuis ook meteen als roer... dan kun je dus de straalbuis draaien en heb je dus een gerichte waterstraal.. zowel positieve van een ducted prop alsook goede stuur eigenschappen.

wat ik ook ooit gezien heb is straalbuis met extra roer er achter wat nog extra uitslag geeft. heb er geen foto`s van... maar kan me voorstellen dat dat nog meer stuurkracht oplevert.

bij aantal slepers dienen de straalbuis ook meteen als roer... dan kun je dus de straalbuis draaien en heb je dus een gerichte waterstraal.. zowel positieve van een ducted prop alsook goede stuur eigenschappen.

wat ik ook ooit gezien heb is straalbuis met extra roer er achter wat nog extra uitslag geeft. heb er geen foto`s van... maar kan me voorstellen dat dat nog meer stuurkracht oplevert.
bij somige schepen draait ook nog de schoef mee dan heb je een schotel maar is wel heel wend baar daar kan voor mij niet veel tegen op maar er zal fast nog wel wat zijn.

gr lala

bij somige schepen draait ook nog de schoef mee dan heb je een schotel maar is wel heel wend baar daar kan voor mij niet veel tegen op maar er zal fast nog wel wat zijn.

gr lala

Dat heet schottel hoor
En dan heb je ook nog V S P:yes::yes:
mvg
Frederik:D:D:D

Dat heet schottel hoor
En dan heb je ook nog V S P:yes::yes:
mvg
Frederik:D:D:D

VSP betekent voith schneider propeller, een verticale schroef waarvan je de bladen kan ver stellen. Hoek groter de hoek hoe groter de snelheid. Tevens kan je de hoek van de bladen zo zetten dat je er ook mee kan manouvreren.

Er is ook nog een verschil tussen azimuth thrusters (schottel) en azipods.
Bij een azimuth staat de electro motor binnen in het schip dat via een Z-drive de schroef aandrijft, bij een azipod zit de electro motor in de pod onderwater direct op de schroef.

Dat heet een Azimuth drive, Schottel is een merknaam.

idd...

Azimuth of Azipoth... enz... hihi allemaal verschillende aandrijvingen die ook meteen sturend zijn

Schottel is een merk zoals Coca cola niet de enige Cola is of Defcon niet het enige plastic staal of ...naja zo kunnen we nog wel even door gaan ;)

zit allemaal tussen je oren.
blijft zoete kleverige rommel vol geur kleur en smaakmiddelen.
je kan het gebruiken als kruipolie, het concentraat is volgens mij net zo erg als accu zuur.
Doe mij maar een trapistje.
proost

Back