Nu twijfel ik, ik weet nu de eind vertanding niet, maar als ik 3.61 heb als vertraging, moet de motor 3.61 rotaties maken voor 1km/u, let op, dit is een voorbeeld.Nu haal je het precies door elkaar heen lijkt het. Met een grotere verhouding kom je juist op een lagere snelheid uit. De motor moet dan harder draaien voor dezelfde snelheid.
Je moet dus een vertanding vinden waarbij je niet TE veel toeren maakt, maar ook niet de motor te zwaar vertand waardoor de gevraagde stroom groot is en de motor warm wordt. Een te zware stroom kan er ook voor zorgen dat je regelaar/accu's stuk gaan. Met 18/54 of een vergelijkbare verhouding bij de E-Maxx ligt je top op zo'n 100km/u, hoog genoeg dus en blijven je temps binnen de perken. Zwaarder vertanden zorgt voor een hogere top, maar hogere temperaturen. Lichter vertanden zorgt ervoor dat de motor onnodig veel toeren maakt, waardoor de motor eerder stuk kan gaan. Dit heeft verder geen echte nadelen (buiten een lage topsnelheid natuurlijk)
Dus bij 4S draait mijn motor bv. 60.000 toeren, en voor het simpele, rijdt ie dan 217km/u.(60.000*3.61).
Verander ik mijn vertanding niet, maar ga ik wel 6S rijden, loopt mijn motor bv. 90.000 toeren, en rijdt ie 325km/u(90.000*3.61).
Maar dan vraagt de motor teveel stroom, dus ga je lager vertanden, naar bv. 2.32, dan is het 209km/u(90.000*2.32).
Dan klopt mijn verhaal toch?