Nu twijfel ik, ik weet nu de eind vertanding niet, maar als ik 3.61 heb als vertraging, moet de motor 3.61 rotaties maken voor 1km/u, let op, dit is een voorbeeld. Dus bij 4S draait mijn motor bv. 60.000 toeren, en voor het simpele, rijdt ie dan 217km/u.(60.000*3.61). Verander ik mijn vertanding niet, maar ga ik wel 6S rijden, loopt mijn motor bv. 90.000 toeren, en rijdt ie 325km/u(90.000*3.61). Maar dan vraagt de motor teveel stroom, dus ga je lager vertanden, naar bv. 2.32, dan is het 209km/u(90.000*2.32). Dan klopt mijn verhaal toch?
Nee die 3.61 is het aantal rotaties dat de motor moet maken voordat het grote ( spur) tandwiel 1 rotatie heeft gemaakt.
Heb het nogmaals gelezen ;-) snap nu wat je bedoelt... Ja dat klopt wel dus lager vertanden is wel noodzakelijk bij 6S.
Hogere spanning = Meer omwentelingen van je motor Zwaarder vertanden = Minder omwentelingen van je motor nodig om je wiel 1x rond te laten draaien. Daardoor moet de motor per omwenteling meer kracht zetten. Dit resulteert in een hogere topsnelheid omdat 50000 toeren per minuut overeenkomt met meer toeren van je banden. Maar omdat je motor dus meer kracht moet zetten per omwenteling vraagt hij meer stroom, en wordt hij warmer. Lichter vertanden = Motor moet meer omwentelingen maken om je wiel 1x rond te laten draaien. Hierdoor hoeft de motor minder kracht te zetten per omwenteling (er zijn tenslotte meer omwentelingen van je motor per omwenteling van je wiel). Topsnelheid ligt lager, maar de stroom ook, dus je motor is koeler. Met een lichtere vertanding zal je motor wel meer toeren maken dan normaal, omdat je topsnelheid niet zo hoog ligt en je daardoor vaker op het maximale toerental zal rijden dan wanneer je topsnelheid bijvoorbeeld ruim over de 100km/u ligt. Je wilt dus niet te licht vertanden, want dan maakt je motor onnodig omwentelingen. Je wilt ook niet te zwaar vertanden want dan vraagt je motor teveel stroom waardoor hij te warm wordt en ook kan de ESC/Lipo's dit mogelijk niet aan. Je wilt een optimum hiertussen, waarbij de temps netjes blijven (<70C bijvoorbeeld) en je toch een leuke topsnelheid hebt. Bij de E-Revo is dat 18/54 tot 21/54. Bij de E-Maxx zal het ongeveer dezelfde verhouding zijn, gezien de identieke aandrijving.
Ik denk dat we het over een miscommunicatie hebben, groter vertanden ga ik ervan uit van een groter pinion. Denk dat je(Wesley) dan eerder aan de spur denkt, die weer voor een snellere acceleratie zorgt zodra ie groter wordt. Vandaar de verwarring. Roka, klopt inderdaad, maar ik wist de differentieel verhouding niet van de E-maxx, dus kon hem niet verder uitrekenen vandaar.
Met een grotere vertanding(of grotere overbrenging moet ik zeggen) bedoel ik een grotere overbrenging. Dus of een kleinere pinion, of een grotere spur. Grotere verhouding tussen pinion en spur dus.
Zwaarder of lichter vertanden word dat toch ook wel genoemd? Die benaming laat iets minder ruimte open voor interpretaties.
Precies haha! Ik zie dat ik ook zelf alles door elkaar gehaald heb, in de post hierboven heb ik het over zwaarder en lichter vertanden, maar een stukje daarboven heb ik het weer over een grotere verhouding. Achja, na het lezen van dit topic zou het wel duidelijk moeten zijn voor iedereen
Het is helemaal duidelijk hoor, het verwarrende eraan is dat als je lichter vertand dat de motor warm word en als je zwaarder vertand ook dus.... Ik ga eerst maar eens testen met 21/68 wat neer komt op een vertraging van 3.24 Ik laat nog wel weten of dit bevalt en wat de temperaturen dan zijn. Bedankt mannen
effe oude topic nieuw leven inblazen ik heb even op mijn occasietje gekeken naar de verhouding; mijn emaxx heeft een tandwielverhouding 20/62 zitten in combi met 6s, wat denken jullie daar van? met de regelschroef van de koppeling 1/4 toertje eruit gaat ie gelijk met de neus de hoogte in. Heb deze nu toch eens bijna 3/4 van een omwenteling gedraaid, dit om de aandrijving wat te sparen, goed of niet? 21/68 of 20/62, komt dit ongeveer op zelfde uit? op basis van welke bijkomende getallen(dus de 20 en 62 en...??) kan je die gear berekenen? ik wil een setje als verhouding waarmee ik de neus nog wel naar bovenkrijg maar deze verhouding is wel een knaller wat resulteert in snel warm lopen van alles ... dus opletten geblazen. moet dringend een motorkoeler plaatsen want komt anders niet goed. ohja, normaal zit er op de 1ste generatie (met gele teksten op de stickers - geen rood/gele combi) van mamba regelaars toch standaard een liposaver, niet? hoe weet je dat deze in werking gaat of is?
Of er een LiPo cut-off in zit staat natuurlijk in de specificaties. De tandwielverhouding kun je gewoon met een rekenmachine doen, 62 gedeeld door 20, of 68 gedeeld door 21. Maar wheelies zijn natuurlijk een direct resultaat van op 6s rijden. Daar valt weinig aan te doen als je een absurde topsnelheid en hoog koppel wil. De slipper clutch terugdraaien kan betekenen dat die volledig uitfikt als je speedruns doet en mogelijk zelfs gaat slippen als je remt. Gewoon minder trigger-happy optrekken of de punch instelling van de ESC flink terugschroeven. Ik houd zelf ook niet van wheelies, dus mijn punch staat op 3 van de 9, en ik rij op 4s, kun je nagaan. Misschien wil je eigenlijk gewoon terug naar 4s.
Op de Mamba Monster zit inderdaad een Voltage cut off, als je hem aan doet hoor je een aantal piepjes. Als het goed is zijn dat het aantal cellen wat je gebruikt. Standaard staat deze op 3,2v per cel. Zie voor meer info de handleiding: https://dzf8vqv24eqhg.cloudfront.ne...face/drivers_ed_guide.pdf?dc=201606201010-713 De slipperclutch zou ik inderdaad weer vaster draaien, zo draai je hem kapot.
dank voor jullie feedback & link! slipperclutch draaien we alvast opnieuw aan ;-) Maar wat bedoel je met "punch" ?? Waar of hoe kan je deze instellen? 4s zal niet gaan, heb voor al mijn 2 packs aangedreven rc's 6s ... vind het ook wel eens fun om (zonder wheelie bar weliswaar) as long as possible op het achtersteven te rijden, dit vooral dan met de E-maxx, is gewoon een fun rc daar waar de e-revo meer voor de speed stuff staat. maar met de verhouding die erop zit is dan in feite niets mis mee, zit dan op ratio 3.1 wat ik meermaals als 'normaal' ben tegengekomen in deze topic.
Veel ESC's hebben een accelleratie begrenzer. De overbekende HobbyWing 150A ESC die in mijn truck zit noemt deze instelling "punch". Hoe lager je die zet, hoe minder "schokkerig" het optrekken gaat. Dat kun je gebruiken om te voorkomen dat de auto meteen gaat backflippen als je vol gas geeft.