rokraft 120 regelaar

Hallo mede modelbouwers

Ik heb een tijdje geleden een smit nederland gekocht met 2 motoren
van 6-12v 720 BB Van graupner er in en een kopschroef motertje ook van graupner nu zei die man waar ik hem van kocht dan hij er met een rokraft 120 regelaar mee gevaren had die heb ik nu dus aangeschaft maar nu zei de beste man van de modelbouw winkel dat het waarschijnlijk niet goed gaat deze 2 720 BB motoren op een regelaar.

Ik ga op de regelaar 12 v zeten.

Weet iemand die ook met deze regelaar vaart of dit mogelijk is of moet ik er nog een aanschaffen ??

BVd

Groet stefan

Ik heb een heel ander model met andere eigenschappen, maar ik kan wel zeggen dat het mogelijk is want ikzelf vaar met 14 volt op een rokraft 120! en hij doet het nog steeds na stuk of 100 keer varen, zonder warmer dan de omgeving te worden tijdens het varen.

Dat gaat heel goed, hoor!

De Speed 720BB neemt 3 Ampere, de Rokraft 120uP is continu te belasten met 20 Ampere. De regelaar kan dus met gemak twee van deze motoren aansturen.

hallo

de kleine letterkes lezen in de handleiding

de rokraft kan op 12 volt geen bec aan

dus een apparte voeding regeling voor je ontvanger en dan kan het best

groeten raf

Raf, tegenwoordig staat er in de handleiding, dat je tot 8,4 Volt drie servo's mag aansluiten en bij 9,6 tot 12 Volt maximaal twee.
Het BEC-IC is namelijk enkele jaren geleden door een ander type opgevolgd.

De hinderlijke fout, dat volgens de handleiding de voeding 5 - 10 NC of 6V Pb moet zijn, is echter nog steeds aanwezig. Hierover komen nog wekelijks vragen binnen bij de servicedienst :evil: . Dit moet dus zijn: 5 - 10 NiCd of NiMH of 6 - 12 V Pb.

hallo cor

heb je dan het antwoord van dikkie gelezen

die vaart op 14 volt

en als zijn accus vol zijn dat gaat dat nog een stukje hoger liggen

ik heb eens een rokraft de fets kapot gekregen en daar nieuwe in gezet

die kunnen dus volgen spec. gaan 14 volt aan ??????????
ik he de nieuwe en de oude rokraft's
maar vanaf 12 volt heb ik een apparte voeding voor mijn boten

groeten raf

Nee hoor, als de fets stuk gaan heeft de regelaar zwemles gehad of is deze fors overbelast geweest. De fets kunnen 30 Volt verdragen. Er zijn echter wel andere componenten, die spanninggevoelig zijn.

Op 14 Volt verwacht ik niet, dat de regelaar stuk gaat, maar je zit uiteraard wel buiten de specificaties.

Jan,
Vergeet niet dat de spanningspieken die van een elektromotor af komen duidelijk hoger zijn dan de voedingsspaning. In ernstige gevallen kunnen die makkelijk de 30V te boven gaan. Wanneer je dus een paar stevige motoren en een vrij hoge voedingsspanning gebruikt kunnen er dus makkelijk pieken ontstaan die (veel) hoger zijn dan 30V. De FET's zullen daar niet direct kapot van gaan maar op den duur geven ze wel de geest.

hallo

de rocraft hing op een 12 volt lood accu
de motor was een 12 volt 900 bb
en zeker niet over belast
opeens alleen maar achteruit en nietmeer vooruit

kwalm luchtje in de boot
paniek ,paniek
regelaar van 130 euries naar zen moet

de regelaar wilde nog wel dus er was alleen iets met de fets die de vooruit bepaalden aan de hand
dus nieuwe besteld en er in gezet en joepie hij deed het weer en nog steeds
ik heb wel geprofiteerd dat hij open was en er een betere en dikkere koelplaat opgezet
zo eentje met koel ribben
en nu blijft hij lekker fris
groeten raf

Ernst Grundmann zei:
Jan,
In ernstige gevallen kunnen die makkelijk de 30V te boven gaan.
Alle Robbe regelaars zijn daarom uitgerust met transzorbs (tvs-diodes). Bij de Rokraft 120 zijn deze van het type SM6Txx. De BEC-IC's blijken nog gevoeliger te zijn voor spanningspieken dan de fets en deze speciale diodes zijn uitermate effectief bij het wegwerken van deze pieken.

Ik heb hem erin gezet klein stukje mee gevaren maar een beetje te ruige zee heb hem ook gezekert met een 30 A zekering

morgen maar eens een rustig plekkie opzoeken om hem te testen

Bedankt voor jullie reacties

Groet stefan

hallo

stefan wat je ook kan doen is de boot in je badkuip zetten en tussen de motor en de regelaar een amp meter zetten
wat hij dan trekt zal hij nooit op het water nodig hebben daar je hem nu stil houd en hij op het water dus los kan rond varen

groeten raf

Dit is inderdaad de beste manier om het stroomverbruik van de motoren te testen. Vrij varend in het water mag je dan verwachten, dat er zo'n 25% minder stroom wordt afgenomen.

Overigens kun je daarmee ook uittesten of de motoren even goed (of slecht) uitgelijnd zijn. Helemaal gelijk zullen ze niet in stroomverbruik zijn, maar er mag uiteraard geen groot verschil zijn als je ze afzonderlijk meet.

Hallo heren,

Heeft het maximele vermogen dat een regelaar kan verwerken niet meer met het wattage, V x A, te maken en met wat de BEC ken regelen? Ik vraag dit omdat ik een Carson 20 regelaar in m'n boot heb liggen die twee Mabuchi 755 motoren aanstuurt. Die trekken volgas 4 Amp per stuk, en de regelaar krijg 12 volt aangeleverd i.p.v. de 9,6 volt max wat in de specificaties staat. Dit gaat prima, de regelaar blijft gewoon koud. De BEC heb ik buiten gebruik. Raf draait ook boven de specificaties met z'n 14 volt, dus zou je een regelaar meer volt kunnen laten verwerken als je het amperage maar niet te hoog laat oplopen?

Lex Verkuijl zei:
Raf draait ook boven de specificaties met z'n 14 volt, dus zou je een regelaar meer volt kunnen laten verwerken als je het amperage maar niet te hoog laat oplopen?

Dat was ik hoor :lol:

Lex Verkuijl zei:
Hallo heren,

Heeft het maximele vermogen dat een regelaar kan verwerken niet meer met het wattage, V x A, te maken en met wat de BEC ken regelen?
Dit zijn inderdaad de belangrijkste criteria, maar er zijn er meer. In een regelaar zitten ook componenten, die spanningsgevoelig zijn (bijv. condensatoren) en er zijn ook stukjes circuit, die niet berekend zijn op hogere spanningen. Bijvoorbeeld de aansturing van de fets. Hiervoor wordt altijd een spanningsomvormer gebruikt, die meestal zo'n 18 Volt boven de voedingsspanning wordt begrensd (dit om de fets, die de plus van de motor bedienen volledig open te sturen). Zo'n schakelingetje is niet berekend op hogere spanningen dan de specificaties aangeven. Pas dus altijd op als je buiten de specificaties gaat werken. Uiteraard is er altijd wel een veiligheidsmarge ingebouwd, maar hoe groot die is?

Sorry Dikkie,

ik heb weer eens te snel willen lezen ... :oops:

Mocht het met die hogere spanning mis (dreigen te) gaan, geeft zo'n regelaar dan een waarschuwing; minder vermogen, heet worden, vreemde regelcurve? Of is het dan pats, boem, einde oefening?

Lex Verkuijl zei:
Sorry Dikkie,

ik heb weer eens te snel willen lezen ... :oops:

Mocht het met die hogere spanning mis (dreigen te) gaan, geeft zo'n regelaar dan een waarschuwing; minder vermogen, heet worden, vreemde regelcurve? Of is het dan pats, boem, einde oefening?

Nou, voorlopig merk ik niks van die hogere spanning, ik heb er al tig keer mee gevaren. Ik heb wel eens gehad dat ik de accu's verkeerd aansloot waardoor ik i.p.v. 14 opeens 28 volt had, en ik merkte dat meteen aan de vreemde regelcurve en wat bijkomende rook, en overtoeren van de motor. Meteen opgelost, en daarna heeft ie niks negatiefs meer laten merken.

Als ie echt kapot gaat: geen idee hoe dit gaat, want ik heb het nog nooit meegemaakt. (en hoop het nooit mee te maken ook, om eerlijk te zijn!)

Back