Een goede beschrijving voor het gebruik van rudder vindt je hier:
http://www.charlesriverrc.org/articles/supergee/RudderThermalFlying.htm
Over gebruik van de combiswitch. Zelf heb ik jaren gevlogen met combiswitch op een F3J trainer met V-staart. Het percentage rudder dat meegemixt wordt was klein. Precies genoeg om het restje "haken" weg te werken. Meer differentatie instellen vondt nadelig voor de aileron respons. Maar wat ik daarvan vindt zegt niets... Dat is maar smaak.
Mijn Grunau Baby vlieg ik met 40-50% rudder meegemixt! Waarschijnlijk doe ik dat uit pure luiigheid. Op het eerst volgende sleepmiddagje zal ik eens kijken of zonder combiswitch beter te vliegen is.
Mijn huidige electrozwever (een Pike Superior achtige kloon) vlieg ik zonder combiswitch. Waarschijnlijk ben ik ietsie beter geworden door de jaren.. Daarnaast heb ik gemerkt dat ik in de thermiek graag zoveel mogelijk met richtingsroer en hoogteroer vlieg en de ailerons gebruik om tegen te sturen. Ik heb het dan niet over het nemen van een bocht, maar over in de bocht houden.
Overigens is het zo stabiel mogelijk cirkelen in thermiek een vak apart. Of dit lukt hangt ook erg van het type thermiek af.
Volgende gaat niet echt over aileron/rudderkoppeling:
Laatst was ik in Wijk en Aalburg aan het zweven met mijn electrozwever, toen Bert eens wilde weten of ik niet efficienter kon stijgen door de zwever langzamer en vlakker te laten vliegen, in combinatie met meer flaps . Ik liet de zwever namelijk sneller lopen dan dat volgens Bert goed was. Daar ik met vario met hoogte aangave (om de 10sec.) vlieg, was de test snel gedaan. Eerst eens goed de stijgsnelheid van de eerste situatie opgenomen. Situatie als volgt: Geen extra flapuitslag, stabiel gevlogen cirkels. (het was een fijne bel) Met "hogere snelheid en grotere "bank" oftewel scheefstand vliegend. Rudder kon wat meer met rust gelaten worden. Aan het hoogteroer kon lekker getrokken worden. met de ailerons werd licht tegen gestuurd. Als er een stabiele situatie ontstaat, hangt ook van de thermiekradius af, kan bijna alleen met hoogtegevlogen worden....
Situtatie 2. Uiteraard zelfde bel, wel wat hoger. Nu flaps bijgegeven. Snelheid lager, vlakkere cirkels, met vrijwel de zelfde radius gevlogen. Over de vario was eerder een slechtere stijgwaarde te vernemen dan een betere! Bovendien was het lastiger de zwever stabiel te houden. Het rudder was hier significant meer nodig dan in de eerste situatie. Ook werden de ailerons meer gebruikt om tegen te sturen. Met hoogte werdt de snelheid zo constant mogelijk gehouden.