Werkt ook prima met motoronderdelen die een beetje strak passen, zoals krukassen.
Krukas 30 minuten in de vriezer, huis verwarmen in de oven (130-150 graden) en lagers op kamertemperatuur.
Alles valt dan letterlijk los in elkaar zonder dat kracht gezet hoeft te worden.
Volgorde:
1 Laat het grote lager om de koude krukas vallen.
2 Het voorlager van de motor gaat in het huis.
3 Duw de krukas op zijn plaats.
4 Houdt de motor aan de krukas vast zodat de zwaartekracht helpt tijdens de temperatuur vereffening. Huis naar beneden natuurlijk. Bovendien is het huis nog heet op dat moment. Daarna neerleggen en rustig af laten koelen.
Je zult zien dat alles binnen mum van tijd spanningsvrij en zonder brute kracht te monteren is.
Dat komt natuurlijk alle onderdelen ten goede.
Zelfde methode voor de electromotor.
Analoog ook het demonteren van de prop meenemer.
Zet die onder een lichte voorspanning met een trekker en verwarm even de meenemer. Meestal hoor je een lichte tik en de boel is los.
Demonteren: hele motor in de oven en 10-15 minuten wachten. Daarna een klopje op een blok houd en de boel valt zo uit elkaar. Het voorlager kan met een houten pen naar buiten geschoven worden, eventueel met een paar tikjes
Idem voor lagers van een 4T zoals de nokkenaslagers van de OS of Magnum. Daar kan een stukje verenstaal waar een kleine haak aan gebogen is helpen om de lagers uit hun huisje te trekken.
Geen hamer of trekker kan meer kracht zetten dan de verschillen in uitzetting coefficient. En allemaal schadeloos, geen putten, deuken of krassen.