rollagers verwijderen brushless motor

hallo iedereen,

ik had enorm veel trillingen op mijn motor, na wat speurwerk heb ik vastgesteld dat het achterste rollager van mijn turnigy sk motor stuk is. (als je met je vinger dat rollagertje ronddraait voel je het kraken) nu heb ik hier zelf nog zo'n nieuw rollagertje liggen en wil die dan vervangen, maar hoe krijg je die rollager uit de motor?? die zit moervast :p
 
Ja, en warschijnlijk is het een stalen lager IN een aluminium zitting.... aluminium krimpt harder dan staal.....

Verwarmen is een betere optie meestal....

Groet, bert
 
Dat kun je wel met lager doen als je het lager in aluminium gaat plaatsen Robert. Lager in afgesloten plastic zakje in de vriezer.

Correct.... maar deze methode werkt goed met grote lagers. Met de kleine afmetingen waar we hier over praten denk ik dat het verwarmen van het aluminium tot plm 80 graden, toch effectiever is.

Groet, Bert
 
Werkt ook prima met motoronderdelen die een beetje strak passen, zoals krukassen.
Krukas 30 minuten in de vriezer, huis verwarmen in de oven (130-150 graden) en lagers op kamertemperatuur.
Alles valt dan letterlijk los in elkaar zonder dat kracht gezet hoeft te worden.
Volgorde:
1 Laat het grote lager om de koude krukas vallen.
2 Het voorlager van de motor gaat in het huis.
3 Duw de krukas op zijn plaats.
4 Houdt de motor aan de krukas vast zodat de zwaartekracht helpt tijdens de temperatuur vereffening. Huis naar beneden natuurlijk. Bovendien is het huis nog heet op dat moment. Daarna neerleggen en rustig af laten koelen.
Je zult zien dat alles binnen mum van tijd spanningsvrij en zonder brute kracht te monteren is.
Dat komt natuurlijk alle onderdelen ten goede.

Zelfde methode voor de electromotor.

Analoog ook het demonteren van de prop meenemer.
Zet die onder een lichte voorspanning met een trekker en verwarm even de meenemer. Meestal hoor je een lichte tik en de boel is los.
Demonteren: hele motor in de oven en 10-15 minuten wachten. Daarna een klopje op een blok houd en de boel valt zo uit elkaar. Het voorlager kan met een houten pen naar buiten geschoven worden, eventueel met een paar tikjes
Idem voor lagers van een 4T zoals de nokkenaslagers van de OS of Magnum. Daar kan een stukje verenstaal waar een kleine haak aan gebogen is helpen om de lagers uit hun huisje te trekken.

Geen hamer of trekker kan meer kracht zetten dan de verschillen in uitzetting coefficient. En allemaal schadeloos, geen putten, deuken of krassen.
 
De meeste e-motoren die ik gezien heb zijn ook uit aluminium, lagers uit staal.
Wel even oppassen hoe warm magneten en windingen mogen worden.
Maar in bedrijf zijn de hot-spots binnen een motor ook wel boven de 100 graden denk ik.
 
Back
Top