Rolreefsysteem voor Smaragd (Robbe)

Waar blijft jan pompebled?
Jan zeilt niet met een Smaragd, maar met een Voyager 1M (America's Cupper) en vaart daarmee tot windkracht 5.
Dan is de koek op en ga ik naar huis.
Ik vind het reefsysteem heel vernuftig, maar het blijft kwetsbaar.
Als ik bij méér, of minder wind wil zeilen, neem ik een kleiner tuig, of ik neem genoegen met minder snelheid, het plezier in het zeilen wordt er niet minder om.

Groeten, Jan.

Terugkomend op enkele berichten hiervoor is een zeiloppervlak van bijna 80 dm2 voor een modeljacht van pakweg 13 kg met een diepgang van 30 cm rijkelijk veel.

Ter vergelijk : het gewicht van mijn inmiddels 48-jarige Jubilé (Loa 170 cm en breedte 32 cm) is iets meer dan 13 kg en had vaanvoerend ca 70 dm2. Toen ik besloot om, eigenlijk gestimuleerd door de voltooiing van de naburige Willem Alexander roeibaan , het vaancircus te vervangen door een RC-installatie heb ik er gelijk een nieuw dacron (panelled) A-tuig van zelfs 67 dm2 en een panelled dacron B-tuig van 52 dm 2 voor laten maken in de UK, in de wetenschap dat er op het beoogde vaarwater meestal een stevige bries staat.In de praktijk vaar ik daar zelfs overwegend met het B-tuig waarmee ik tot een kleine Bf 5 kan varen.Daarboven wordt het geruk aan zeilen en tuigage mij te heftig.
Ard

hallo Ard,
ben eigenlijk wel geinteresseerd in het tuig wat je hebt laten maken, kun je meer info / foto posten?
Alvast bedankt,
Freek

Foto 3363 is in A-tuig , overige in B-tuig

Bijlagen

• IMG_5677.jpg
    IMG_5677.jpg
    265,9 KB · Weergaven: 232
  • DSCN6080.JPG
    DSCN6080.JPG
    402,3 KB · Weergaven: 235
  • SAM_3363.JPG
    SAM_3363.JPG
    287,4 KB · Weergaven: 225
Mogge Ard,
ziet er netjes uit, ik begrijp dat het zeil pakket in UK gemaakt is.
Ik heb er zelf wel interesse in om dit ook te bestellen,
de zeilen van mijn smaragd zijn op zich niet verkeerd , maar ze blijven niet mooi bol.
ingenaaide zeillatten houden de vorm dan beter.
Hoe heb je de informatie doorgegeven? maatvoering model etc?
En bij welk bedrijf is dat toen gemaakt? ( prijs als indicatie ?)

Misschien weten andere leden adressen in NL?

Alvast bedankt,

Freek

De zeilen voor de Jubilee had ik laten maken bij Nylet.uk, ik dacht voor rond 200£, ik denk omdat ze custom made waren.
Recent , toen de pond even rond 1.10€ stond, heb ik voor mijn nieuwbouwproject ,samen met enkele andere zeilers, zeilen besteld bij Housemartin in de UK die een goede reputatie heeft voor Marblehead
zeilen , zie hun site http://www.housemartinsails.co.uk.
Ik moet zeggen dat ze keurig gemaakt zijn, strak en toch mooi van vorm.
Hij maakt ze ook volgens een door de klant gemaakte tekening.
Bekijk eerst hun site eens.Ik stuur je ook nog een PB.

Ard

Freek
Ik ken geen reguliere NL zeilmakers voor modelboot zeilen. Wel zijn er een aantal zeilers die zelf hun zeilen maken. Elke zeilmaker kan natuurlijk zeilen maken voor modelboten, maar wat ik gezien heb, zijn die vaak te grof.
1:1 zeilmakers hebben slecht gevoel boor wat werkt op een modelboot.

In NL kan je oa Housemartin zeilen bestellen bij Chris Vaes (chrissails.com). Dit als je liever niet direkt in Engeland bestelt.

Een aantal ervaren Engelse zeilmakers voor model boten
- sailsetc2.com (Graham Bantock)
- housemartinsails.co.uk (Martin Roberts)
- pjsails.co.uk (Peter Wiles)
- bgsailsanddesign.com (Brad Gibson) alleen IOM, zeer lange levertijden.

Als je de namen googled vindt je de links makkelijk.

Wim

Laatst bewerkt:
Hallo Wim , daar ga ik mee aan de slag ! Bedankt voor de tips.
Ik zit nog maar kort op dit forum , maar ben al zeer veel wijzer geworden.
Met de winter voor de boeg wordt het meer knutselen dan varen.
Groet Freek

Dat zal ik zeker doen!
Ik denk dat ik een nieuw topic maak,
moet alleen even kijken hoe dat in zijn werk gaat.

super bedankt voor de tips !!

(nu nog wat meer vrije tijd.....)

Hallo Mario

zie dit voor het eerst voorbij komen. Leuk idee maar erg omslachtig.
Mooie boot! En dat kompas en die camera helemaal top!

Geen idee of dit al is geprobeerd:
In principe denk ik dat er winst is te behalen door de mast te trimmen, ipv een rechte mast (zo te zien)
Als de mast een achterwaartse buiging krijgt dan trekt de overtollige bolling uit t grootzeil en gaat het achterlijk daarvan open, dus het zal minder helling opleveren en beter onder controle komen.
Bolling is niet handig als t harder waait, geeft alleen maar extra helling.

Tevens zou de neerhouder (zolang de boot niet echt overpowered is) relatief strak aangehaald kunnen zijn om de giek maximaal te kunnen uitzetten zonder dat de top van het zeil gaat klapperen.

Als laatste zou het voorzeil iets strakker kunnen dan het grootzeil zo te zien, voor aandewindse koersen.

Voor de grootte van de boot voert hij veel zeil. Meestal staat er niet veel wind als ik ga zeilen en dan heb ik plezier van het grote zeiloppervlak.
Met trimmen kan ik inderdaad winst behalen als het wat harder waait.
Momenteel wil ik, als er veel wind staat, met kleinere zeilen gaan zeilen. Momenteel ben ik bezig met een ontwerp voor in totaal ongeveer 40 dm2 aan zeilen. Dus ongeveer 60% minder als eerst.
Als er iets gemaakt is zal ik het laten zien.

Goed vaarweer
Mario

Back