rolroer westerly.

• Topicstarter Topicstarter sitting duck
  • Startdatum Startdatum
S

sitting duck

Guest
Hoi ,ik ga met modelvliegen beginnen en heb van een colega die ermee gestopt is een westerly gekregen die bij hem al een paar op zolder stond.
Die heeft geen rolroeren is het mogelijk om die er achteraf nog in te zetten (zelf maken) of gaat de vlieger dan niet goed meer vliegen?

tnxx

vlieger??? :D das niet echt modelvliegen hoor..

Maar volgens mij is hier al eerder een topic over geweest (ff zoeken dus).
Dit moet volgens mij wel mogelijk zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit een westerly in handen gehad dus ik weet niet helemaal zeker of het kan..

ok het model dan :D ,moet ik een hele nieuwe vleugel bouwen of kan ik de deze aanpassen ?

rogier waar ik aan zat te denken of het wel allemaal past.. (niet echt groot kissie)
Maar je moet een nieuwe vleugel bouwen

Het inbouwen van rolroeren in een normaal niet van deze dingen voorziene trainer loopt in de regel niet uit op een groot succes. Deze modellen zijn als hoogdekkers met een royale v-stelling, zeer overstabiel ontwoepen zodat ze, als je de roeren op de zender loslaat uit zichzelf langzaam zichzelf weer in normale vliegpositie brengen; tenminste als alles redelijk zuiver is gebouwd en afgetrimd. Dit in combinatie met het vlakke vleugelprofiel, draagt bij aan een behoorlijk haak-effect bij het sturen met ailerons. Er zal dus sowieso met twee aileronservo"moeten worden gewerkt en zodanig uitgetrimd dat beide ailerons rdelijk veel üp"en zeer weinig "down"moeten sturen, dit kan alleen met een compiterzender of een zeer speciale aansturingsmethode bereikt worden. Dit laatste is overigens recentelijk al eens in dit forum behandeld. Vermindering van de V-stelling zou ook enige verbetering geven.

je moet gewoon je vleugel iets modificeren, ga eens bij een ervaren modelbouwer langs en maak een nieuw ontwerpje. Je kan natuurlijk ook een nieuwe kist bouwen en alles overzetten, eentje die origineel voor rolroeren bedoeld is.

bedankt voor de reacties ,ik ben van plan om ineens een goede zender aan te schaffen met veel mogelijkheden,ik had hierbij een hitech eclipse 7 ingedachten,hij wordt geleverd met ontvanger 4servo's zender en ontvanger accu en lader voor +-325€ ,maar aangezien jullie hier de experts zijn en ik de beginner had ik hier graag eens jullie mening over gehoord :roll:
Dus als ik het goed begrepen heb dan laat ik die westerly gewoon hoe dat hij is? of niet? welke motor moet daar in? liefst eentje waar ik daarna ook nog plezier aan beleef. :wink:

Het is altijd verstandig om bij de keuze van je motor de hulp in te roepen van een ervaren modelvlieger of contact op te nemen met een club in jouw omgeving; je zult toch instructie bij het vliegen moeten hebben, anders loopt het absoluut op een teleurstelling uit en zal je meer moeten repareren (als dat nog mogelijk is) dan dat je aan vliegen toekomt. Dit is trouwens ook om veiligheidsredenen van groot belang. Je zenderkeuze is lijkt mij een goede; ik moet je er alleen op wijzen dat de Hitec Eclipse 7 softwarematig niet kan worden omgebouwd van mode 1 naar mode 2 (gas links naar gas rechts)en omgekeerd, zodat het verstandig is om bij de club waar je wilt gaan lessen advies te vragen welk systeem men daar gebruikt. Opzich zijn beide vliegsystemen even goed.

neem voor het kopen van een zender in iedergeval eerst contact op met de club waar je wil gaan vliegen. vooral de manier waarop zij les geven is hierbij van belang als je namelijk aan de kabel gaat moet jou zender kunnen werken met die van jou leeraar.
Indien er op jou club geen instructeurs met Hitec zenders aanwezig zijn kun je dus waarschijnlijk niet lessen omdat niet alle lessystemen
compatibel zijn. en dat zou zonde zijn van je geld om zo;n mooie zender te kopen en je er dan geen gebruik van kan maken.

bij ons kwam er van het weekend een nieuwe leerling met een 40Mhz zender en ontvanger om te leren vliegen. op zich geen probleem maar lessen kan dus niet aangezien wij alleen op 35Mhz vliegen... zoiezo veiliger om op de 35Mhz te gaan vliegen maar voor dat verhaal moet je maar even zoeken op dit forum

de meeste clubs geven trouwens les op futaba of multiplex.

groet,

vinze

Vinze zei:
bij ons kwam er van het weekend een nieuwe leerling met een 40Mhz zender en ontvanger om te leren vliegen. op zich geen probleem maar lessen kan dus niet aangezien wij alleen op 35Mhz vliegen...

de meeste clubs geven trouwens les op futaba of multiplex.

groet,

vinze

Waarom kun je die niet lessen of geven jullie alleen maar les met de kabel tussen de zenders. Wat als er eens een beginner komt met de oude antieke zender van Opa (bijvoorbeeld een Simprop SAM) en daarmee wil gaan lessen sturen jullie die dan naar de winkel om een andere zender te kopen.
Ik geef gewoon les met de zender van de beginner en als er iets niet goed gaat neem ik de zender wel over als je op de juiste hoogte vliegt heb je tijd genoeg.

wij lessen idd alleen met de kabel er tussen dat is een keuze die in het verleden is gemaakt. net als de keuze dat er alleen op 35Mhz gevlogen mag worden.
indien een leerling met een andere zender als MPX of futaba wil vliegen kan hij tijdens het les traject altijd gebruik maken van een van de clubzenders die in beheer bij de instructeurs zijn. maar volgens mij het is natuurlijk altijd als je het direct op je eigen zender leert. ivm het "fingerspitsengeful" (hoe schijf je dat ook alweer) de feeling die je met een zender krijgt.

groet,

vinze

die zender hadden ze bij op de club aangeraden en ik ga mode 2 gebruiken omdat dat daar ook het meste gebruikt wordt en ik ga ook vragen aan de club welk kanaal het minst gebruikt wordt.
ik wou alleen ff weten wat jullie denken van hitech zenders want ik lees er hier niet zo veel van en ik hoor eerst lieve de mening van verschillende mensen voor ik iets aanschaf .

Bedankt voor de reacties.

ps:wel een actief forum hier precies :lol:

@ Vince op die manier dwingen jullie eigenlijk een beginner naar een bepaald merk en met iets anders kan hij dus eigenlijk geen les krijgen.
Een herbeginner die niet wil investeren in een nieuwe zender voordat hij weet of hij nog dat Fingerspitzengefuhl heeft, of dat hij zeker weet dat hij verder wil, moet dus dan via die clubzenders lessen terwijl hij die oude gewend is.

ik vind alleen belangrijk dat de zender die die wil gebruiken goed is, en als daar om wat voor reden dan ook geen leerling leeraar mee gevleogen kan worden dan doen we het lekker zo als we het meestal doen, met een zender en snel uit de handjes grissen als het mis dreigt te gaan :wink:

@theo ... eeeh Ja.. dat is het enige wat ik er op kan zeggen. ik citeer momenteel ook alleen maar uit wat ik zelf heb vernomen uit ervaring op de club ... maar zo zou je het inderdaad kunnen interpreteren..

Er wordt bij ons alleen geadviseerd voor een bepaald merk dat wil ik wel zeggen. om het opleidings traject makelijker te maken..

voor een (Her)beginner die wil gaan kijken of het (nog steeds) wat voor hem is kan echter wel bij onze club komen proberen of het nog steeds wat voor hem is... of te wel een aantal lessen volgen met de clubzenders en met een bijbehorende club kist (we hebben er 4) zonder enige vorm van investering in zender of kist van zichzelf.

groet,

vinze

De te gebruiken motor mag ook iets groter zijn; dit i.v.m. je voornemen om deze ook in een volgend model te kunnen gebruiken. Ik zie dan een .46 of 8 cc. twee- of viertakt wel als het maximum. Je dient hierbij wel met gedoseerd gasgeven te vliegen, maar dat gebeurt met echte vliegtuigen (trouwens "soms"ook met auto,s ook?). Je leeraar op de club waarvan jij lid bent of wordt zal je daar wel op wijzen en je kunt dus hem ook het beste om het uiteindelijke advies vragen. In ieder geval succes!

dank je ,ik was van plan om dus idd een 7.5 te gaan gebruiken,en die op half gas te vliegen behalve bij de start ,wat ik mij afvraag is wat er gebeurt als ik toch eens volgas :twisted: vlieg gewoon om te zien wat er in zit,breken de vleugels er dan af? :oops:

Nee, de vleugels zullen er niet afbreken. Het toestel zal echter zo'n beetje onbestuurbaar als een dwarrel achter de volgas motor aan hangen. Met vliegen heeft het niets te maken.
Rolroer vleugel is wel gunstig in dit geval.

Ander probleem is dat een westerly met een 7.5cc stationair nog prima stijgt. (voldoende vermogen en propsnelheid boven overtrek snelheid).
Zal dus met motor aan nagenoeg niet te landen zijn.

7.5 cc niet geschikt dus...

Als je toch deze te zware motor wil gebruiken dan denk ik dat je met props moet experimenteren.
Mischien dat je met de geringe spoed van een 3D prop (rond 12 x 4) stationair voldoende remt op de prop om wel te kunnen landen.
Snelheid pas beter bij de trage trainer, maar trekkracht is natuurlijk nog idioot veel. Te veel trekkracht zal echter minder hindelijk zijn dan te veel propsnelheid.

Back