rolroer westerly.

• Topicstarter Topicstarter sitting duck
  • Startdatum Startdatum
daar had ik nog niet aan gedacht ,ik zie net dat een serval ook met max een 4cc wordt gevlogen door gevorderden dus kan een 4cctje nog dienen voor later ,zijn er zo nog leuke kisten die daar mee worden gevlogen?
Ik ben zeker niet van plan om het eerste jaar ofzo met een serval te gaan vliegen hoor ik denk aleen maar een beetje in de toekomst.

Mijn ervaringen met leskistjes, zoals "Charter"en "Taxi"dateren van zo'n 20 jaar terug, toen ik hiermee nog wel eens beginners de eerste beginselen van het rc-vliegen bijbracht. Mijn ervaring was dat deze toestelletjes op kort gras (bij weinig wind) nogal moeizaam loskwamen en in de lucht ook bijna vol gas nodig hadden om goed te vliegen. Voor loopings was aanduiken noodzakelijk. Wel veilig, maar toch.... Op zich dus prima voor het eerste begin. Ook toen waren er al beginners die er bijvoorbeeld een Webra 40 Blackhead of zelfs een grotere motor inzetten. Leek mij eerst teveel van het goede maar bleek in de praktijk best te voldoen; zolang op de juiste wijze met het gas werd omgesprongen. Maar zelfs op het asfalt van de rolbanen op vliegveld Valkenburg bij Leiden was met een goed afgesteld stationnair goed te landen, te taxien en tot stilstand te komen, dit laatste uiteraard weel trager dan op gras. Om een motor bij het eerste begin wat te temmen kan, behalve met een weinig spoed propeller keuze,ook nog een rijk afgestelde hoofdsproeier en/of een maximum half-open begrenzing van de drosselcilinder uitslag van de servoweg helpen. Ik ben er voorstander van dat een beginner zo snel mogelijk leert om de gasfunctie in alle tussenstanden tegebruiken en dus niet als een soort schakelfunctie gas open/gas dicht te benutten.
Overigens vind ik dat het eindadvies over keuze model, propeller, motor, enz het beste in overleg tussen de club-instructeur en de leerling kan worden gegeven.

Paul Tupker zei:
Ook toen waren er al beginners die er bijvoorbeeld een Webra 40 Blackhead of zelfs een grotere motor inzetten. Leek mij eerst teveel van het goede maar bleek in de praktijk best te voldoen;

Klopt helemaal. Helaas heeft een moderne .25 evenveel of meer vermogen dan zo'n blackhead. Dat is dus prima. een 6,5 CC OS-max-LA of Thundertiger GP42 gaan ook nog wel goed. Alles daar boven zie ik niet zo zitten. Al is het maar omdat een westerly in ongewijzigde constructie met een dergelijke motor zwaartepuntsproblemen heeft en ook bij per ongelijk wat stevig aanduiken met volgas(lees: onbedoelde stuurfout/paniek bij beginner;) de constructie van de originele houtbouwvleugel geen schijn van kans maakt.

zodus de conclusie is dan een 6.5 cc nemen een een prop met weinig spoed en vooral gecontroleerd de gas bedienen,ik zal het er met mijn instructeur dan wel over hebben,ik heb liever wel wat vermogen over om te vertrekken .
Nu zegt arjan van vliegen dat de houtbuwvleugel geen schijn van kans maakt terwijl er iemand anders zegt dat hij niet zal afbreken :?

Door slechte lijmverbindingen, niet goed uitgevoerde roer-aansturingen en ernstige overbelasting tijdens het vliegen waarbij o.a. "flutter"kan optreden is ieder modelvliegtuig door overbelasting kapot te vliegen. De instructeur moet ervaring genoeg hebben om het model tevoren, liefst al tijdens de bouw, goed te controleren en ook tijdens het vliegen overbelasting te voorkomen. O, ja, nog een tip: mocht het model met de gekozen motor te snel gaan, dan is het omdraaien van de propeller (bolle kant van de bladen achter) een probaat middel om het afgegeven vermogen en dus ook de vliegsnelheid te beperken! Later nadat meer ervaring met de besturing is verkregen, kan dan altijd de propeller weer normaal geinstalleerd worden.

heb vandaag mijn eerste 3 vluchtjes gedaan met de westerly (natuurlijk met instrukteur)
Eerste keer gegooid(gras te lang en wielen te klein) en al direkt overtrokken maar de intsrukteur kon hem nog een mooie noodlanding maken ,motor (irvine40)stond nog te rijk en daardoor niet genoeg vermogen ,toen motor armer gezet en toen ging het wel.toen bleek dat het richtingsroer te klein was en te veel uitslag waardoor het toestel nogal nerveus vloog .
Tweede vlucht was het gras gemaaid en een bierkaartje aan het richtingsroer geplakt en minder uitslag,gewoon van de grond vertrokken en ging al veel beter zo.
Derde vlucht 20 minuten gevlogen tot mijn tankje leeg was en dan al zwevend aan de grond gezet,ging ook goed .
Verde moet ik de moter nog een heel stuk down zetten want hij doet niets anders dan stijgen en da vliegt echt niet gemakkelijk zo.

ps: ik heb er een 10x6 prop op zitten en de motor gaat iets meer dan een kwart open . 8)
:)

Back