Mijn ervaringen met leskistjes, zoals "Charter"en "Taxi"dateren van zo'n 20 jaar terug, toen ik hiermee nog wel eens beginners de eerste beginselen van het rc-vliegen bijbracht. Mijn ervaring was dat deze toestelletjes op kort gras (bij weinig wind) nogal moeizaam loskwamen en in de lucht ook bijna vol gas nodig hadden om goed te vliegen. Voor loopings was aanduiken noodzakelijk. Wel veilig, maar toch.... Op zich dus prima voor het eerste begin. Ook toen waren er al beginners die er bijvoorbeeld een Webra 40 Blackhead of zelfs een grotere motor inzetten. Leek mij eerst teveel van het goede maar bleek in de praktijk best te voldoen; zolang op de juiste wijze met het gas werd omgesprongen. Maar zelfs op het asfalt van de rolbanen op vliegveld Valkenburg bij Leiden was met een goed afgesteld stationnair goed te landen, te taxien en tot stilstand te komen, dit laatste uiteraard weel trager dan op gras. Om een motor bij het eerste begin wat te temmen kan, behalve met een weinig spoed propeller keuze,ook nog een rijk afgestelde hoofdsproeier en/of een maximum half-open begrenzing van de drosselcilinder uitslag van de servoweg helpen. Ik ben er voorstander van dat een beginner zo snel mogelijk leert om de gasfunctie in alle tussenstanden tegebruiken en dus niet als een soort schakelfunctie gas open/gas dicht te benutten.
Overigens vind ik dat het eindadvies over keuze model, propeller, motor, enz het beste in overleg tussen de club-instructeur en de leerling kan worden gegeven.