Rolroeren d.m.v 1 servo

• Topicstarter Topicstarter Azrael
  • Startdatum Startdatum
A

Azrael

Guest
Wat is een nette manier om mijn rolroeren te gebruiken met maar 1 servo in het midden van de vleugel :?: Het is voor op een Serval. Twee rolroeren vond ik teveel gewicht en niet nodig aangezien ik geen computer zender heb.

Bij voorbaat dank ,

Sander

Maar gelijk het goeie voorbeeld erbij gepakt... Serval V2.0 ;)

Serval_39.jpg

Er zijn meerdere manieren om dit op te lossen.

De gemakkelijkste is met van die rolroer haken maar of dit bij de serval valt aan te raden weet ik niet. Het roer wordt op deze manier aan de zijkant aangestuurd. Risico van flutter bij de tippen.

De 2de methode is iets bewerkelijker en gebeurd met stangen en haakse overbrengingen in het midden van het roer. Ik weet niet of voor deze methode genoeg plaats is in de vleugel. Door de vele onderdelen misschien wel even zwaar als een extra servo. veel kans op speling.

De 3de methode gebeurd met flexibele stuurkabels van Sullivan en hiermee hiermee kun je de rolroeren ook in het midden aansturen. De sullivan kabels kun je ook vervangen door normale buiten mantel van stuurstangen en stalen remkabels van een fiets. Wel dan de afstand van de "buis" tot het roerheveltje zo klein mogelijk houden

ik stuur ze precies zoals jorrit aan, geen enkel probleem voor de serval.
onderstaande foto is even geschoten toen een clublid zijn serval vol klotz was gelopen na een kapotte tank.

afb1189.jpg

gerard_nl zei:
bovenstaande foto is even geschoten toen een clublid zijn serval vol klotz was gelopen na een kapotte tank.

Spul doet zijn naam dan wel eer aan... :lol:
Kun je veeel langer vliegen, maar het is wel lastig voor de clunk!

rolroeren op 1 servo

Om bowdenkabels naar rolroeren te linken op 1 servo, hoe doe je dat best? Rekening houdend dat de 2 kabels in 'hetzelfde' gat moeten komen op de servo-arm. (kabels lopen van de rolroeren onder de vleugels naar de romp, en komen in het midden van de romp(en van de vleugel) bij de servo. Servo wordt op de vleugel bevestigd).

Thanks
WVL

Het antwoord is onthutsend simpel:
kabel uit 1 stuk door laten lopen en er in het midden, met een stukje M2 draadeind
-vergeet 't borgmoertje niet zoals hier :oops: -, een aansluiting voor een kwiklink aan maken:
afb1192.jpg

Maar het is gewoon een slecht idee, om met stangen, hefbomen of flexibele kabels
in een vleugel te gaan werken, je krijg er te veel speling door. Rolroeren, die niet
helemaal in de middenstand terugkomen enzo...
Je wilt niet weten hoe rottig dat vliegt. :cry:
Neem liever een Y-kabeltje en twee micro-servo's. Heus, 't werkt veeeel beter!

Suc7

kabelbediening

Bedankt Bruno voor de tip.

Je hebt gelijk wat betreft gebruik van 2 servo's. Echter in dit geval werk ik met een licht modelletje (C130 Herky van IMO), en de lengte van de kabels is vrij kort. Ik heb goede kabeltjes gevonden: kunststof buitenmantel en kunststof binnenkabel, met heel weinig speling.

Ik ga dit toch proberen, en indien problemen bouw ik microservo's in dicht bij de ailerons. Ondertussen heb ik een systeempje gevonden om de kabels via een dubbele ball link op de servo te zetten.

Thanx
WVL

Back