rolroeren

  • Topicstarter Topicstarter Janhughes
  • Startdatum Startdatum
v stelling is alleen een hulp middel voor trainers om het meer eigen stabieliteid te geven. zou je de vstelling uit een trainer weg halen word die stukken moeilijker om te vliegen/ nog belangrijker landen
 
Ps ik ben ja het is een vies woord voor sommige ik weet het een wildvlieger .
Maar zorg er wel voor dat ik niet bij mensen of gebouwen vlieg dus doe ik niemand kwaad
Hoi de vleugel van mijn magister heeft een v stelling is dus niet recht ,dus mijn vraag kan ik dus de rolroeren is niet gebruiken en met het richtings roer vliegen :lol:
 
je kunt zo wel met rol roeren vliegen als met staart.
het is trouwens altijd aan te raden (mijn persoonlijke mening) om staart en rol roeren alle maal te gebruiken en zo tot een mooie strakke bocht te komen
 
Wil je echt "netjes" vliegen of gecoördineerd zoals het genoemd wordt, heb je inderdaad alle roeren nodig. Voor de meeste kleinere modelvliegtuigen heb je het richtingroer tijdens het vliegen zelden of nooit nodig. Er zijn zelfs modellen genoeg die niet eens een richtingroer hebben. Hoe groter een model wordt des te meer het gaat reageren als een "echt" vliegtuig. Bij de echte grote modellen kan je zonder richtingroer niet eens een nette bocht maken. Je ziet het direct als de piloot het richtingroer niet gebruikt, het model laat in de bocht z'n staart zakken en zal met de neus een beetje omhoog de bocht door "wringen".
De V stelling van de vleugel is niet alleen om het model stabieler te maken. Natuurlijk is dat wel de hoofdreden maar daarvoor je heb niet zo'n grote V stelling nodig als vele trainers hebben. Die grote V stelling is nodig om een bocht met alleen het richtingroer te kunnen maken. Als je een rechte vleugel hebt is het heel erg lastig om een bocht met alleen je richtingroer te maken. Het model zal de staart een beetje naar links of rechts zwaaien maar blijft rechtop, het zal niet of nauwelijks gaan rollen. De bocht zal heel wijd worden en vliegen wordt behoorlijk lastig. Door de V stelling in de vleugel zal het model wel gaan rollen als je stuurt zodat je veel scherpere bochten kunt maken.
 
zou het voor een beginner mogelijk zijn als je nog niet alles tegelijk zou kunnen je op een stick een mix van de rolroer en richtingroer functie zet om deze in een bocht te kunnen bedienen?
of zou dat het moeilijker maken?
 
Gewoon een rolroer kist kopen en bij een club gaan vliegen. zo moeilijk is het niet hoor :wink:
 
Hoi Eric bedankt voor jou reactie daar dacht ik in eerste instantie ook aan om de functie richtingsroer en rolroer te mixen.
Groet Jan :lol:
 
het voledig mixen van die functies zo dat het op een stick zit gaat wel maar zo als ik zelf heb onder vonden vliegt het voor geen meter
je raakt constand in de war.
beter is om de funkties gewoon gescheiden te houden en je het vliegen goed aan te leren
 
Hoi Marco bedankt voor je reactie weer,alleen in deze topic kom ik meerdere andwoorden tegen ,kan ik nu met een mpx magister electro kist van ruim 2 kg wel vliegen zonder de rolroeren en sturen met de staart wat ik gewend ben met de easystar.
Met de easystar maak ik loopings enz daarom is hij ook zo easy.
Wie kan mij nu eens een duidelijk en goed andwoord geven .
Ps niet ga naar een club enz aub.
Of word het crash en knaak. :lol:
 
Jan,

Een vliegtuig dat is ontworpen om met rolroeren gestuurd te worden zal over het algemeen zeer matig reageren op alleen het richtingsroer. Er is al eerder gesproken over V-stelling, vrijwel elk vliegtuig heeft V-stelling. Echter om met alleen het richtingsroer te sturen heb je meer V-stelling nodig, beide vleugels staan een graad of 5 (minimaal) omhoog of hebben een extra knik.
Een vliegtuig dat is ontworpen om met rolroeren gestuurd te worden kan in beperkte mate met richtingsroer gestuurd worden (als thuiskomertje zeg maar) maar zal beter en prettiger sturen met de rolroeren.
Een rolroerkist is overigens niet iets om angst voor te hebben, een vliegtuig met rolroeren is niet meteen een advanced airobatics vliegtuig.

Dan nog iets over het mixen en/of meesturen van richtingsroer met de rolroeren:
Allereerst waarom. Een vleugel maakt lift door de profielvorm en de stand van dit profiel tov de aanstromende lucht (dat wordt de invalshoek genoemd). Om een vleugel meer lift te laten genereren bij een zelfde snelheid kan je de invalshoek vergroten (neus v/h vliegtuig iets optrekken). Echter meer lift genereren levert ook meer weerstand, denk maar aan een zwever, trek de neus iets op, het vliegtuig zal licht gaan stijgen ipv dalen maar de snelheid neemt af.
Als je met rolroeren stuurt genereer je aan één kant meer lift (het rolroer slaat naar beneden uit, de invalshoek wordt daar groter) en aan de andere kant minder lift (rolroer gaat omhoog => invalshoek kleiner). Door het verschil van lift tussen beide vleugels zal het vliegtuig een rollende beweging gaan maken.
Nu zit de natuurkunde ons in de weg, de vleugel die omhoog gaat is in de bocht de buitenvleugel. De vleugel die meer lift genereert zal ook meer weerstand krijgen, de buitenvleugel krijgt dus meer weerstand en zal iets achter willen blijven, de neus van het vliegtuig gaat buiten de bocht wijzen.
Met het richtingsroer wordt de neus weer in de juiste richting gestuurd waardoor het vliegtuig weer netjes is opgelijnd met de richting van de aanstromende lucht en daardoor minder weerstand heeft (gecoördineerd vliegen heet dat).
Naar mate de spanwijdte van een vliegtuig toeneemt (in absolute waarde en in relatieve waarde tov de afstand vleugel - kielvlak) zal dit "haakeffect" sterker worden, de rolroeren zitten verder bij het zwaartepunt vandaan en zullen een groter moment opleveren. Het haken is tevens afhankelijk van de rolroer uitslag, grote uitslag is veel haken (probeer het eens).
Naast dit haakeffect tijdens het sturen met rolroeren zal een vliegtuig in de bocht ook nog wat richtingsroer uitslag nodig hebben in de richting van de bocht.
Twee redenen:
- Bij een stabiel vliegtuig zal de lift aangrijpen iets achter het zwaartepunt, in de bocht is het een horizontale component van de lift die het vliegtuig van z'n rechte baan laat afwijken. Aangezien deze kracht achter het zwaartepunt aangrijpt zal er een moment tov het zwaartepunt ontstaan dat de neus van het vliegtuig weer naar de buitenkant van de bocht trekt.
- Een kleinere rol is de hogere snelheid van de buitenvleugel tov de binnenvleugel. In een bocht hebben beide vleugels een zelfde invalshoek, hierdoor zal geen verschil van weerstand ontstaan. Echter de buitenvleugel zal als gevolg van de hogere snelheid wel een hogere weerstand ondervinden, ook dit is weer een moment dat de neus naar de buitenkant van de bocht trekt.

Tot zover de theorie, verder met de praktijk.
Tijdens het in- en uitrollen van de bocht is een behoorlijk aandeel richtingsroer uitslag nodig. Eenmaal in de bocht is nog altijd een klein beetje uitslag nodig om het vliegtuig goed op te lijnen met de luchtstroom en zo de weerstand te minimaliseren.
Ik vind het zelf een mixer erg prettig bij in iedergeval zwevers. Bij het in en uitrollen wordt automatisch een richtingsroer uitslag evenredig aan de rolroeruitslag gestuurd (zelf bijsturen kan altijd nog). Eenmaal in de bocht gaan de rolroeren naar neutraal en moet met de hand altijd een klein beetje richting worden gestuurd.
Bij grotere (F3J/F3B) zwevers vind ik het vrijwel noodzakelijk. Als je met zo'n bak hoog in de thermiek zit kan je niet goed meer zien of je gecoördineerd vliegt (dus met minimale weerstand) en rare standen van het vliegtuig als gevolg van verkeerd sturen zijn al helemaal moelijk waar te nemen en te corrigeren. Het vliegtuig moet zo voorspelbaar mogelijk reageren.
Overigens is rolroer differentiëring nog een ander hulpmiddel om het haakeffect te verminderen (let wel, niet oplossen). Differentiëren wil zeggen, het rolroer heeft naar boven meer uitslag dan naar onderen. De grote uitslag naar boven (de binnenvleugel in de bocht) vergroot aan die kant de weerstand enigszins waardoor het haakeffect kleiner wordt (de vergelijking met een spoiler/remklep gaat wat ver maar...).

Conclusie:
Een vliegtuig ontworpen voor rolroeren zal, op een enkele uitzondering na, rolroeren nodig hebben (tijdens het vliegen kom je er pas achter of het door jou genoemde model evt. zonder rolroeren te sturen is).
Gebruik van richtingsroer bij in- en uitrollen en in de bocht is zeker bij zwevers geen overbodige luxe.
Gebruik van rolroer - richtingsroer mixer is deels persoonlijke keuze en deels afhankelijk van het vliegtuig.

Groeten,
Andries.
 
jan zo als je las heb ik het zelf geprobeerd en dit bij meerdere kisten.
ik ben namelijk wel iemand die expirimenteerd.
ik heb het bij een staart alleen zwever geprobeerd ik heb het bij een rolroeren kist geprobeerd en ik heb het bij een piccojet geprobeerd.
op het moment dat je die kanalen voledig gaat mixen gebeuren er dingen die niet handig zijn.
zo als dat jij je gaat vergissen.
ook dat het roer niet geheel goed reageerd als je stuurd(tenminste dat was mijn ervaring).
het is dus echt niet aan te raden
 
Tip van Theo.

Gebruik bij de Easystar de combiswitch. Stel deze zo in dat als je met de normaal lege stick nu ook het richtingsroer kan besturen. Op die manier kun je dan met dat model op beide sticks het richtingsroer gebruiken en zodoende jezelf aanleren om met de andere stick dan normaal het richtingsroer te bedienen.
 
theo, bij mij rijzen een paar vraagtekens:
een combiswitch, ik begrijp de functie hiervan niet echt, maar ik denk dat je bedoelt dat je 2 sticks voor een functie gaat gebruiken, dwz 2 sticks voor dezelfde functie (richtingroer)

dus: als ik van een zender uit ga met gas links (mode 2?) zou ik dan op de rechtse en de linkse stick in de links-rechts beweging de rolroer functie hebben
 
juist.
Bij mode 2 zoals ik het vlieg, blijft de hoofd bochten functie op de rechterstick. Is het model een model met alleen maar richtingsroer dan zit dit op de rechterstick. is het daarentegen een model met rolroeren en richtingsroer dan zit de rolroerfunctie op de rechterstick en het richtingsroer op de linker. Met de combiswitch kunje dus die beide functies combineren en bij mijn MPX cockpit zender kan ik dit dus danig instellen dat de richtingsroer functie zelfs de hoofdfunctie wordt, en dan bij alleen richtingsroer dit op beide sticks kan sturen. Dit kan dan trouwens ook met de rolroer functie.

Het is trouwens zo met "schrijven" heel erg moeilijk uit te leggen. In de praktijk is dit vele malen makkelijker.
 
Hallo met name Andries bedankt voor zijn duidelijke uitleg en Marco ook.
Ik heb besloten om gewoon op de reflex sim met waar nu het richtingsroer zit nu rechts dus de ailerons te zetten en links het richtings roer .
En het op de kist ook zo te gaan doen.
Vanavond al wat geoefend op de sim en inderdaad als het in de werkelijk ook zo gaat dan valt het zeker mee.
In ieder geval bedankt iedereen groet Jan :lol:
 
Gammapooka zei:
Bij mij op de club willen ze gewoon iedereen laten beginnen met een Robbe Charter zonder rolroeren ieder geval.
In één woord: vreselijk! Ik kan er met mijn hoofd nog niet bij dat dat toestel als beste trainer te boek staat. Het is alweer een tijd geleden, maar vroeger heb ik met een charter gevlogen en vond het vreselijk. Dat ding vliegt als een waggelend eendje met alleen richting...het was echt een opluchting toen ik voor het eerst met rolroeren vloog. Veel directer.
Het zal voor een groot deel ook afhangen van je aanleg voor het vliegen, maar alleen richting vind ik niks.

En als ik lees dat je ook oefend op een sim: rolroeren!!!!
 
Hay je had toevallig zelf niet teveel op :lol: ,goed ik heb er geen ervaring mee maar sprak gister nog iemand waar er 1 op de club vloog ook electro en was vreselijk stabiel,en in de vakbladen is hij ook gestest.
Maar ik hou jullie op de hoogte ik ga dus ook met rolroeren vliegen.
Groetjes Jan. :lol:
 
Goed zo :thumbsup:

Ik heb het zelf geleerd met een waggelende eend :lol: en het kan prima maar rolroeren stuurd gewoon scherper, dit kan worden ervaren als moeilijker maar ik vind het nu veel leuker.

succes d'r mee!
 
'k vind rolroeren zelfs makkelijker. Dat reageert tenminste, heb 2x met de clubcharter gevlogen, je hangt een half uur aan de knuppel voor ie es een poging doet tot iets wat op een bocht lijkt. (sterk overdreven...maar gevoelsmatig...)

Nou heb ik ook nog een Jamara Trainer 15 en een easystar en dat is ook richtingsroer only :P Het verschilt ook een beetje per model hoe het reageert op een richtingsroer :)
 
Met een goed getrimde Charter vlieg ik strak en scherp. Niks waggelen....
Als ik 3D wil neem ik wel wat anders.
Dat gezegd hebbende: Voor het ultieme modelvliegen heb ik niet eens RC nodig.....
 
Back
Top