Sowieso als je in de modelbouw bezig wilt zijn, moet er een steekje los zijn om zoveel geduld en focus bijeen te rapen, terwijl de buitenwereld stevig doordendert met vragen om aandacht, en je niet in isolatie op te sluiten, en af en toe eens spichtig de deur uit kruipt om heimelijk langs het behang, je eigen schaduw vrezend, geruisloos de modelbouwshop in te spichten…
Elke bouwmethode is geoorloofd voor het beteiken van een mooi iedresultaat.
Het indekken van een romp is nieys anders dan het indekken van een grote vleugel en te kleine balsaplanken…
Het blijft allemaal veel werk en ijver wordt nu eenmaal beloond.
In 2003 had ik een project hervat, waar ik met mijn 16de mee gestopt was, om voiral geen bowhokkluizenaar te worden.
Weer een hobby naast ren hobby en het werk ook al als hobby had.
Hardschuim romp van Graupner te veredelen, de model-lompe vorm iets te verbeteren, en het originele zusterschip als museumstuk in het Deutsches Museum in München te bezoeken bleek. Leve het internet.
Schuim deels geboetseerd en geshaped.
Had daarin veel verder kunnen gaan.
Thans schaf je je een 3D scanner, en jaag je effe DE door…
Daarna papier shablonen gaan bepalen, kiel centrum bepalen, en iets stoeien met de 5% kromme romp, fout mogelijk al in de fabrieksmatrijs geslopen. Heb twee kits in de reserve, en deze rompen zijn ook krom.
Lang verhaal, geduld schone zaak…
Mat de sjablonen kon ik symmetrie bewerkstelligen over de lengte van het model dat ik geeikt had met pootjes op een vlakke waterpas glasplaat. Schuifmaat, derde handje met een stalen stift.
Waterlijn waterpas gesteld etc.
Daarna was het tekenwerk op de computer, printen en kamineren met goede kwaliteit 5 minuten epoxy van West. En een 100gr doek. Laminaat afgelegd op bouwplastic.
Print lamineren, schoonsnijden, en in nog zeer vervormbare toestand op afgebakende positie in model kneden, en verlijmen met 5 minuten epoxy.
Symmetrisch werkend. van voor tot achter, en vanaf referentie punten baar elkaar toe werkend, de zelf gemaakte puzzel completerend. Wel even mee zoet geweest.
Symmetrie metend met een kam, als negatief spant, om de cm.
Daarna is integraal 2x een laag 50 gr glasdoek over het geheel gelamineerd.
De romp is iets gewichtig. Grootste deel van het gewicht is het ultra compact geperste styreenschuim. En als kit zeer gevoelig voor butsen.
De nieuwe shell is zo sterk, dat het schuim eigenlijk gelost kan worden.
Maakbaarheid is groot, de gekozen weg kan omvangrijk zijn. Maar geduld en tijd zijn de beste gereedschappen, en 3D visie tussen de oren. Gisteren klaar? Nope, een mensenleven hobby.
Het is vrijdag, en zou de trits railingen, ook zo een klus, zelfbouw, gedroogd moeten zijn…
Gr Bas