Romp delen;

Hallo;

Voor de bouw van een nieuw projekt;Bouw van een torpedo,zou ik graag een plastieken afwateringsbuis van 90 of 100 mm diameter willen gebruiken.

Nu vraag ik mij af hoe je die buis in 2 delen kan maken?

Ik dacht om een bajonetsluiting te gebruiken,maar dat zijn allemaal rare maten?Of hoe kan je dit aanpassen?

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Groetjes

Marc

Hallo Marc,

Misschien is dit een optie:

bajonet.jpg

Deze bajonetsluiting heb ik zelf gemaakt voor in de Revell Gato, waar ik een 75mm pvc buis als WTC heb gebruikt. Hoe te maken? Hieronder het betreffende stukje text uit de MBA:

Allereerst heb ik uit Delrin (een ander makkelijk te draaien kunststof kan ook) een afsluitdop voor de 75mm buis gedraaid. Hierin zit een groef voor een 3mm O-ring die voor de eigenlijke afdichting zorgt. Een eerste test op waterdichtheid, door de dop met o-ring in de buis te plaatsen en die dan op z’n kop te vullen met water, gaf alleen wat lekkage. De binnenzijde van de buis bleek wat ruw te zijn. Gezien het beoogde gebruiksdoel als afvoerpijp heeft men begrijpelijkerwijs weinig aandacht besteed aan de afwerking van de binnenzijde …! Met wat waterproof schuurpapier heb ik toen de eerste twee centimeter van de binnenzijde gladgeschuurd, en toen met autocleaner zo veel mogelijk gepolijst. Maar nu was de binnendiameter iets gegroeid, en zat de 3mm o-ring te los. Een 3,5mm exemplaar met een iets breder uitgedraaide groef bracht de oplossing, en een tweede test was wel succesvol.

Zo zat de buis dicht, maar was nog niet geborgd. Hiervoor heb ik met de dop in de buis rondom zes 3mm gaatjes geboord, gelijktijdig door de buis en 10mm diep in de dop. En wel zo dat de gaatjes in het natte gedeelte achter de o-ring komen te zitten. Daarna is de plaatsing van de dop in de buis gemerkt, de dop verwijderd. In hetzelfde vlak zij er nog eens zes gaatjes in de buis geboord, nu telkens 8mm naast de oorspronkelijke. Deze gaatjes zijn toen als paar met een 3mm rondvijltje met elkaar verbonden, zodat er gleufjes ontstaan. Als laatste is er telkens vanuit het linker hoek van een gleufje haaks naar de buitenzijde van de buis gevijld. En met een platte vijl iets v-vormig naar buiten toe. In de geboorde gaatjes in de dop heb ik 3mm messing pinnetjes gelijmd. Door de dop nu in de gemerkte positie in de buis te schuiven en een slagje naar rechts te geven borgen de zes pinnetjes de dop. De ‘op z’n kop met water vullen’ test werd goed volbracht, en de bajonet was ook klaar.

Zo gebruk je dus de buis zelf als buitenring voor de bajonet. De methode is goed te doen, en bovenal erg goedkoop, misschien heb je hier iets aan.

@Lex;

Bedankt voor het goede idee.

Het probleem zal zijn om de juiste o ring te vinden denk ik?
Soms geen goed adresje?Hoe bepaal je eigenlijk hoe dik de ring moet zijn?

Ik wil de torpedo bouwen volgens het principe van de robbe boten.Maar dan zonder wtc.

De sluiting komt na de staartsektie ,met daaraan een tech rek met een duiktank of piston.

groetjes

Marc

Hoi Marc,

Die o-ring zal je minste probleem zijn. Bij een speciaalhandel voor afdichtingen zijn die in erg veel verschillende maten te krijgen. (bijvoorbeeld http://www.technirub.nl/ Ik ben begonnen met een 3mm ring, en dat werd 3,5. Maar nu zit er een 3,5 mm ring in die in doorsnede 10mm kleiner is dan de eerste. Die rekt dan uit, waardoor de effectieve dikte ongeveer 3,3mm is. Daarmee dicht het goed af, en is nog zonder bovennatuurlijke krachten in de buis te krijgen...;) Op die manier kun je aardig spelen met de dikte.

Een groef voor een ring moet 80% van de dikte van de ring diep zijn. (Als ik het goed heb tenminste, maar dat heb ik aangehouden) Dan drukt hij goed aan. Dus als voorbeeld voor een 3,5mm ring een groef van 2,8 mm diep, en ongeveer 3,7 breed. Als de ring platgedrukt wordt, wordt hij haaks daarop breder. Maar zo heel erg nou luistert het ook weer niet.

Als de Robbe boten? Dan geen bajonet, maar een trekstang (via het techrek) naar voren met een centrale sluiting? Is mooier voor jou denk ik, dan heb je geen borgpinnetjes en gleuven nodig. De centrale bevestiging houd dan immers de boel vast.

Hi Lex

Over "O"ring afdichting hebben we het op een ander topic uitgebreid over gehad maar kan dat zo niet terug vinden,die 80 % klop wel ongeveer ,of 20 % van de totale diepte dikker moet zijn,dat is incl. de speling.Ik werk in de praktijk veel met "O"ringen en als je die 20% aanhoud komt dat wel goed.

Gr.Joop

Back