romp met kieren waterdicht maken

Raf heeft gelijk

Raf, je hebt het goed uitgelegd. Verf op die manier gebruikt om kieren te vullen gaat niet.
Maar goed, het zit er nu op, nu moeten we proberen een oplossing te bedenken. Om die verf er af te halen, en dan opnieuw beginnnen.
Als het tenminste de bedoeling is om die boot drijvende te houden.:cool:
Ik heb op die manier een boot van iemand over genomen die hem ook zo had behandeld. Ook kleine kiertjes tussen de plankjes en opgevuld met verf.
Dat bootjes was zo lek als een mandje.
Ik heb de verf stripper gepakt, voorzichtig en niet te warm maken en dan krabben met een daarvoor geschikt gemaakt stukje ijzer zaagblad.
Als eerste met polyester plamuur de kiertjes dichtgezet, geen dikke laag maar dunnetjes.Daarna met G4 aan de gang en keeper mat. Daar na glad geschuurd. Nog een laag G4, weer geschuurd, nog een laag G4, weer geschuurd. Grondlak erop, fijn schuren. en 3 lagen dun afgelakt.

Het scheepje heeft ondertussen al menig maal in het water gevaren, aanvaringkjes gehad en in de zon gestaan op vaardagen.
En..... hij ziet er nog steeds als nieuw uit, en natuurlijk droog van binnen.

Laatst bewerkt:
nu moeten we proberen een oplossing te bedenken.

Ik heb volgens mij iets gemist.

WE moeten helemaal niets en MOETEN moeten we al helemaal niets.

Als Kevin verder zou willen gaan met deze romp is het helemaal aan hem om met de gegeven oplossingen iets te doen. :cool:

Ik zou het verder zo laten en dit als oefen object verder afmaken, of als het een vreselijke puinhoop is dit project in de kliko kiepen.

hallo

G4is geen polyester maar een soort van diep indringende poluerathaene vernis
Bv je neemt een bol zoals op vele poorten staat en je poliert die tot hij wel van chroom lijkt
das veel werk voor zo een ijzeren bolletje zo te krijgen
binnen de paar dagen als je hem zo laat is hij terug veroest
je schroeft een draadstang in het gat en dompelt hem in de G4 en laat hem drogen
deze bol veroest nooit meer

de kombinatie G4 en glasmat is eigenlijk niet zo een goed huwelijk
glasmat wordt bij elkaar gehouden door een soort van lijm anders rafelt ze helemaal uit want glas is nogal glad en wil dus niet zo mooi blijven zitten
nu die lijm lost op door de polyester of door water(vocht uit de lucht)
maar of die ook door de G4 wordt opgelost is maar de vraag
G4 neemt water op om uit te harden dus dat vocht geraakt nooit aan die lijm en MEK zit er niet in G4 dus zo wordt de lijm ook niet opgelost

ik zeg niet dat het niet kan op deze manier maar het hoort niet
het is zoals een foto nemen met je GSM
het kan maar eigenlijk is een foto toestel een beter apperaat om foto's te nemen

polyester plamuur die gebruikt wordt is ook zo weer iets
welke soort gebruik je ????
die je in elke doe het zelf zaak kan kopen of de yacht polyester
de eerste is eigenlijk polyester dat is ingedikt om er een kneedbare massa van te maken
het mag allemaal niet veel kosten(leverancier)dus ze gebruiken talk poeder
nu neemt talkpoeder graag water op en gelukkig liggen onze boten zo maar af en toe in het water want anders zou er een groot probleem ontstaan
en zou na een tijdje de plamuur er zo terug uit vallen
zo heeft iedereen het idee van dat polyester water dicht is maar niets is minder waar
polyester lekt als een zeef(microscopis)
daarom wordt er eerst gelcoat gebruikt
dat is polyester waar alle lucht is uitgetrokken en waar parafine is aan toegevoegd en dat is wel waterdicht
daarom kan je gelcoat niet als eindlaag gebruiken maar moet als eerste in de mal worden aangebracht
een top laag kan je wel aan brengen en die bestaat uit DD lack en dat kost ook een pak geld als je de prijzen bekijkt en dat is niet voor niets

maar nu ben ik wel een beetje ontspoort hahahahaha
gr raf

hallo

G4is geen polyester maar een soort van diep indringende poluerathaene vernis
Bv je neemt een bol zoals op vele poorten staat en je poliert die tot hij wel van chroom lijkt
das veel werk voor zo een ijzeren bolletje zo te krijgen
binnen de paar dagen als je hem zo laat is hij terug veroest
je schroeft een draadstang in het gat en dompelt hem in de G4 en laat hem drogen
deze bol veroest nooit meer

de kombinatie G4 en glasmat is eigenlijk niet zo een goed huwelijk
glasmat wordt bij elkaar gehouden door een soort van lijm anders rafelt ze helemaal uit want glas is nogal glad en wil dus niet zo mooi blijven zitten
nu die lijm lost op door de polyester of door water(vocht uit de lucht)
maar of die ook door de G4 wordt opgelost is maar de vraag
G4 neemt water op om uit te harden dus dat vocht geraakt nooit aan die lijm en MEK zit er niet in G4 dus zo wordt de lijm ook niet opgelost

ik zeg niet dat het niet kan op deze manier maar het hoort niet
het is zoals een foto nemen met je GSM
het kan maar eigenlijk is een foto toestel een beter apperaat om foto's te nemen

polyester plamuur die gebruikt wordt is ook zo weer iets
welke soort gebruik je ????
ik gebruik deze
Vosschemie
of deze
Vosschemie

meestal word gebruikt die je in elke doe het zelf zaak kan kopen
het is eigenlijk polyester dat is ingedikt om er een kneedbare massa van te maken
het mag allemaal niet veel kosten(leverancier)dus ze gebruiken talk poeder
nu neemt talkpoeder graag water op en gelukkig liggen onze boten zo maar af en toe in het water want anders zou er een groot probleem ontstaan
en zou na een tijdje de plamuur er zo terug uit vallen
zo heeft iedereen het idee van dat polyester water dicht is maar niets is minder waar
polyester lekt als een zeef(microscopis)
daarom wordt er eerst gelcoat gebruikt
dat is polyester waar alle lucht is uitgetrokken en waar parafine is aan toegevoegd en dat is wel waterdicht
daarom kan je gelcoat niet als eindlaag gebruiken maar moet als eerste in de mal worden aangebracht
een top laag kan je wel aan brengen en die bestaat uit DD lack en dat kost ook een pak geld als je de prijzen bekijkt en dat is niet voor niets

maar nu ben ik wel een beetje ontspoort hahahahaha
gr raf

Zoals ik in een ander forum heb aangegeven onthoud ik mij verder van commentaar.
Ik ben maar een 1:1 speedboten bouwer, dus G4 en polyester zijn mij onbekend al werk ik er al zo een 25 jaar mee.
Gegroet u allen

Even inhakend op de plamuur-kwestie. Er zijn dus soorten die je beslist wil mijden als je met boten werkt, en soorten die juist uitstekend geschikt zijn. De plamuur uit de DHZ zaken, is dat hetzelfde als de plamuur die autospuiters gebruiken, of is dat weer een ander goedje? Aan jachtplamuur zal toch wat lastiger te komen zijn dan dit, en als het een goed alternatief is, in tegenstelling tot de soorten die snel scheuren, hoor ik dat graag, als info voor de FAQ.

Nog een methode om kieren op te vullen die ook werkt op een blanck gelakte romp.

De op te op te vullen kieren ontdoen van lak en lijmresten.
Opvullen met fineer en epoxylijm, de kieren van minder dan 0,5 mm met houtschuurstof van de zelfde kleur als je latjes.
Na 1 dag uitharden de uitstekende resten van je fineer wegschaven met david schaafje en gelijkschrapen met een schraapstaal.

Is wel wat meer werk maar geeft een hoge kwaliteit ;)

Even inhakend op de plamuur-kwestie. Er zijn dus soorten die je beslist wil mijden als je met boten werkt, en soorten die juist uitstekend geschikt zijn. De plamuur uit de DHZ zaken, is dat hetzelfde als de plamuur die autospuiters gebruiken, of is dat weer een ander goedje? Aan jachtplamuur zal toch wat lastiger te komen zijn dan dit, en als het een goed alternatief is, in tegenstelling tot de soorten die snel scheuren, hoor ik dat graag, als info voor de FAQ.
Bouwmarktplamuur zou ik bij weg blijven, in de regel wordt dat spul KEI EN KEIHARD!
Beter polyester- of epoxyplamuur (of vezelplamuur, helemaal lollig spul) gebruiken van de gerenommeerde polyester bedrijven, zoals Polyservice, Vosschemie... Dat wordt een stuk minder hard en is daardoor veel beter te schuren zonder al het hout óm je plamuursel weg te schuren.

Back