Romp/vleugel overgang

[post9]

DSC_0141.JPG

Een erg interesante ontwikkeling uit de F3B wereld en nog uit eigen land ook!

Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is in positieve bouw haast niet meer te maken.
Peter heb ik ooit eens horen vertellen dat uit windtunnel tests bleek dat een "botte" overgang geen nadelen had tegenover een optisch gestroomlijnde overgang.
Het ziet er gelikt uit dat wel.

Is Jeroen dan zo'n aërodynamicus? Dat wist ik niet.

Mark Drela heeft heel erg goed nagedacht over de Supra en heeft zo'n zadel voor de vleugel ontworpen. Sommige Twisters hebben dat ook. Het lijkt mij een logische constructie. De romp en de vleugel zitten elkaar dan niet 'in de weg'.

Theo,

Ik heb wel eens een artikel gelezen over testen vleugel/romp overgangen met echte zwevers, al weer wat oudere typen.

Opvallend is (als ik het goed zie) dat de vleugel romp overgang aan de onderzijde nog steeds haaks is, en alleen de voorzijde heeft een vloei stuk, of liever gezegd, een locale grotere koorde bij de romp.

Ben benieuwd wat het doel is van dit vloeistuk; voordelen dicht tegen overtrek (grote invalshoek), of juist bij hoge snelheden (of beide?). Kan me voorstellen dat overtrek tpv de romp nu iets later optreedt?

Peter

Ben benieuwd wat het doel is van dit vloeistuk; voordelen dicht tegen overtrek (grote invalshoek), of juist bij hoge snelheden (of beide?). Kan me voorstellen dat overtrek tpv de romp nu iets later optreedt?

Peter

Peter,

Ik heb het vermoeden dat het enige doel van deze fairing is om de inteferentie weerstand tussen de romp en vleugel te verminderen. Deze weerstand heeft vooral bij lage Cl’s een grote bijdrage aan de totale weerstand van het model. Misschien dat Frits of Jeroen bereid is er iets meer over te vertellen als ze terug zijn van het WK F3B in Tsjechië.

Bas

Laatst bewerkt:
En of het overal zal worden toegepast hangt natuurlijk af van het succes van Frits tijdens het WK....

Wordt het aan de acherlijst niet toegepast omdat de stroming daar turbulent is?
Tape-je over de schroeven zou wellicht ook nog ietsje helpen.

nu zijn we aan het muggenziften ! dat gaat het heus niet maken tussen winst of 2de plaats denk ik hoor :)

op dit nivo scheelt dat wel degelijk hoor ;)
bij sommige wedstrijden is het letterlijk een kwestie van een seconde te weinig hebben of niet

het is niet echt dat je een uur moet boven blijven toch?

zoals bij F3B is het vooral zorgen dat je snel beneden bent.
en F3J, dat is 10 minuten, en die krijgen ze 80% van de keren vol.

Ik zeg niet dat ze hier niet aan het mugge(n)ziften zijn :-)
Maar een F3K wedstrijd is niet te vergelijken met F3B of F3J.
Waarom denk je dat er zoveel voormalig F3J vliegers zijn, die nu F3K vliegen??

Het taken aanbod bij F3K is veel uitgebreider dan bij F3J en F3B. En bij sommige taken zitten de toppers zo dicht bij elkaar, dat een beetje meer weerstand, op de romp of waar dan ook op de kist, wel het verschil kan maken, denk ik.

(of zijn het toch de tijdwaarnemers die het verschil maken? :-o )

Greetz,
Jurgen

Dit wijkt wat af van het een F3B zwever, maar ach, dit is ook een DLG forum waar een vleugel/rompovergang van een F3B zwever besproken wordt. Dan kan onderstaande ook wel.

De meneer die de ooievaar maakte merkte een flinke verbetering als hij vloog met de ooievaarsromp ipv de 'vierkante'test romp. Tussen deze twee rompen is wel een extreem verschil, maar toch..........

Weißstorch, Storch, Vogelmodelle

In de grote vliegerij is het bekend onder LER of iets dergelijks. (Ik kan het
nog niet terugvinden op het internet.}
Onze F16 heeft dat. Het verhoogt de lift flink bij hele hoge invalshoeken.
Het kan zelfs uit een eenvoudig plaatje bestaan zoals bij onderstaande Harrier.
Omdat DLG-zwevers in verhouding langere vleugels hebben zijn en in
normale vlucht niet met hele grote invalshoeken vliegen verwacht ik niet
deze aerodynamische winst
Een groot voordeel zal zijn dat de vleugelwortels meer bestendig zijn tegen
het naar voren-en achteruitzwiepen van de vleugels. Het oogt mooi en
dat is altijd een goede reden.

Buizerd

Laatst bewerkt:
Back