Romp waterdicht maken

hallo dyon

België /Nederland weer
lak is hier vernis
verf is gekleurd
dan heb je nog beits
je hebt klaar lak maar geen klare verf
verder geeft de TS niet aan dat de boot in een kleur gaat gezet worden
en met een "17e eeuws Oorlogs Brik"kom je ook geen meter verder
daarom ging ik er van uit dat het hout zichtbaar ging blijven
is dit niet het geval dan kan je gewoon uw systeem aan nemen en maakt het ook geen meter uit dat epoxy UV bestendig is want er komt dan VERF over heen

gr raf
 
Heren geen ruzie maken he:D

Ik ben al heel erg blij dat jullie de tijd nemen om mee te denken.

De boot word bekleed met mahonie hout in dit moet idd zichtbaar blijven.

De term 17de eeuws oorlogs brik is omdat ik geen replica bouw van een bepaald
schip. Ik wil een schip bouwen naar mijn eigen idee omdat dit mijn eerste schip word.

In ieder geval wil ik iedereen heel erg bedanken voor alle antwoorden.
Ben nu weer een hoop wijzer:D

Grt Niels
 
hallo Niels

das geen ruzie maken das een meningsverschil wat gaat tussen Nederland en Belgiê
er staat ergens zo een lijst met de zelfde woorden die totaal verschillende zaken bedoelen in beide talen
zo ook dus LAK
zoals je hebt kunnen lezen is epoxy niet UV vast en gaat dus verkleuren
G4 of glitsa is wel UV vast en blijft dus zijn kleur houden
het is natuurlijk wel een verschillende manier van bouwen
het glasdoekje (geweven)kun je alsnog aan de binnen zijde aan brengen met epoxy maar dat kan ook met G4
of het met Glitsa kan ?????ik gebruik alleen G4 en daar is reeds genoeg over geschreven op het forum
tussen epoxy en G4 zit het verschil dat G4 heel sterk indringt in het hout en dus eigenlijk het hout verstevigd
daar het waarschijnlijk niet om een varend model gaat gaan is een glasdoek aan de buiten kant of tussen de twee lagen in overbodig

gr raf
ps ik gebruik alleen epoxy om styrodure van twee lagen te voorzien om dan verder te werken met goedkopere polyester producten (polyester vreet styro op)
 
België /Nederland weer
lak is hier vernis
verf is gekleurd
dan heb je nog beits
je hebt klaar lak maar geen klare verf
verder geeft de TS niet aan dat de boot in een kleur gaat gezet worden
en met een "17e eeuws Oorlogs Brik"kom je ook geen meter verder
daarom ging ik er van uit dat het hout zichtbaar ging blijven
is dit niet het geval dan kan je gewoon uw systeem aan nemen en maakt het ook geen meter uit dat epoxy UV bestendig is want er komt dan VERF over heen

Hoi raf ik kan het niet laten maar je hebt gelijk van oorsprong is lak niet gekleurt en voorzien van pigment. en verf heeft een kleurtje . laken is van ouds her een beschermende doorzichtige top laag aan brengen.

Echter ik denk dat den ollander er wat makelijk mee om spring met de beide begrippen.

zo nu weer on topic.

Ik heb in het verleden een de binnenzijden in de g4 en van een matje met epoxie voorzien en de buiten huid afgelakt met pu verf systeem . is wel wat over kill voor een model. Maar het bleef erg geen krasje op te krijgen.

ik vraag me wel iets af waarom wil je de huid twee keer beplanken?
Ik zie daar het nut niet zo van. als je eerste beplanking strak is dan zou ik het niet doen. Ook al behandel je het model goed een twee laags huid bij een varend model geeft toch op de lange termijn gedonder, Mocht het gaan beschadigen en er komt vocht tussen dan je heel er ver van huis .
 
hallo

hier op weer een reactie

billingboats en andere doen twee lagen huidplanken
ik heb het nog meer gezien bij bouwdozen omdat de eerste laag niet mooi komt te zitten
de eerste laag heeft wat dikkere planken zodat men wat kan weg schuren
de opperhuid is meestal heel dun en is een mooiere qualiteit van hout dus ook in kostprijs duurder
de dunnere plankjes kan je veel makkelijker vormen over de reeds aangebrachte en in model geschuurde romp
niet dat ik zulke schepen bouw maar na 40 jaar modelbouw heb ik wel al heel veel gezien
en ik blijf het prachtig vinden wat deze mensen kunnen bouwen maar zelf begin ik er niet aan

gr raf
 
hallo bob

nog nooit enige verkleuring opgemerkt aan mijn inox ballen
nu de uitleg
ik heb hier paaltjes gehad waar inox balletjes op stonden en die werden vuil
dus in de G4 gestoken en nu blijven ze proper door er eventjes met een doekje over te gaan
en ze blinken nog altijd als een paar jaar geleden
maar het kan zijn dat G4 met hout anders reageert
gr raf
 
Het schip word 2 keer beplankt omdat ik graag een mahonie uiterlijk wil op mijn schip. Dit gebeurt idd vaak bij statische modellen echter word mijn schip varend dus vandaar dat ik wat vragen had over de volgorde wat betreft schuren, plamuren en waterdicht maken en welke middelen je daarvoor nodig hebt en welke middelen goed gecombineerd kunnen worden.

Wat ik eruit begrijp uit de reacties zal ik de boot van binnen met g4 behandelen mocht er water in de boot komen. De eerste laag zal ik zo strak mogelijk beplanken en eventueel in model schuren waar nodig. Dan de buiten kant met epoxy en maten behandelen en hierop de laatste mahonie beplanking met epoxylijm verlijmen. Als laatste zal ik de boot in meerdere lagen blanke boot lak zetten totdat ik een mooi glanzend effect krijg.

Grt Niels
 
Dan de buiten kant met epoxy en matten behandelen.
Grt Niels
Hallo Niels,

Je schrijft matten, maar ik hoop dat je weet, dat je geweven glas moet hebben, bij voorkeur keper geweven, dan laat zich gemakkelijk om een ronde vorm leggen zonder plooien.

Lees je goed in over het werken met epoxy, het is niet écht ingewikkeld, maar je moet het wel goed doen anders wordt het een drama.
Een proefstukje vooraf is geen overbodige luxe, evenals het goed ventileren en handschoenen dragen, nitril, géén latex, daar diffundeert epoxy dwars doorheen.

Groeten, Jan.
 
Bedankt voor de tip.

Zal idd eerst een proef stuk maken en ter beoordeling plaatsen.

Maar zover is het nog niet de eerste laag beplanking is nog niet af.

Grt Niels
 
full


Heb met belangstelling dit gevolgd, maar nu heb ik een vraagje .
De foto toont de romp die al eens geverfd is .
Deze heb ik geheel afgeschuurd, verder durfde ik niet te gaan met schuren omdat ik bang was door de romp heen te schuren.
Deze romp wil ik echt waterdicht hebben.
Kan ik nu zomaar met epoxy en keeperweefsel erover heen gaan ?
Of moet het nog een andere bewerking ondergaan?
Hopelijk weet een van jullie het antwoord
Gr
Rins
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Rins,

Als je weet welke verfresten er op de romp zitten, dan kun je een inschatting maken van hoe goed de hechting van de epoxy zal zijn.

Epoxy werkt namelijk het mooiste op kaal hout, waar de eerste laag intrekt en voor een goede hechting zorgt.

Als het mijn romp was, zou ik de boel tot op het hout kaal halen, epoxy en glasweefsel aanbrengen en dan afwerken met plamuur en verf.

Durf je dat niet aan, dan de resterende verf goed opruwen, zodat de epoxy houvast heeft.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Rins,

Als je weet welke verfresten er op de romp zitten, dan kun je een inschatting maken van hoe goed de hechting van de epoxy zal zijn.

Jan,
De grijze kleur is grondverf op terpentine basis, de zwarte kleur is lak op dezelfde basis.
Maar ik zou niet kunnen inschatten hoe de hechting zou kunnen zijn hierop.
Dan wordt het toch schuren tot alle verf eraf is en dan maar hopen dat de beplanking niet door geschuurd wordt.
Bedankt voor je reactie.
Gr
Rins
 
Dan wordt het toch schuren tot alle verf eraf is en dan maar hopen dat de beplanking niet door geschuurd wordt.

"Vroeger" gebruikten we wel afbijtmiddel voor zo iets. Wat je tegenwoordig onder die naam koopt zal wellicht anders zijn dan 50 jaar geleden, maar is dit toch geen optie?

Groet,

Ad
 
Hallo Ad,
Maar zou het kunnen dat dit afbijtmiddel ook de lijm (Polyurethaan) gaat aantasten?

Gr
Rins
 
Maar zou het kunnen dat dit afbijtmiddel ook de lijm (Polyurethaan) gaat aantasten?

Ik dacht van niet. Maar ik zou dit even nagaan bij een goede verfhandel.

Wij gebruikten dat vroeger voor het jaarlijkse onderhoud van zeilboten (lattenbouw), die waren ook onderling verlijmd. Maar voor alle zekerheid even de vakman raadplegen.

Het beroerde met dit soort dingen is dat je geen proefstukje kan maken. Je zit voor zover ik kan zien vast aan verpakkingen van minimaal 500 ml, ik zag bij Praxis van Alabastine voor € 9,50.

Groet,

Ad
 
hallo

het veiligste is gewoon schuurpapier korrel 90 en ellebogen werk
zo krijg je geen ellende langs geen enkele kant
geen lijm die kan oplossen en er niet doorheen schuren
daarna met 200 terug droog opschuren en dan verder met wat je der wilt op zetten
wil je de huid iets dikker maken dan kan je mooi donker fineer kopen en dit er in stroken op lijmen(schuin weg naar achter)
daarna vernissen en dan krijg je het effect van een rivaromp
gr raf
 
Rins , de romp gewoon ruw schuren zoveel mogelijk verf weg halen , hoeft niet al te, dan gewoon epoxy met keper weefsel erop , gaat gewoon goed .komt over de boeiert nog een schuurlijst ,als dat zo is ,heb een mooie afwerking ten opsichte van hout/weefsel.

Absolut geen afbeit middel maar om te reinigen wasbenz/terpentine , wel goed drogen (fohn).

gr rexonamen
 
ha ik zie het nu pas dat het een vissers boot is
dus nee die mahoni beplanking gaat niet mooi zijn
beter dan een epoxy/polyester laagje der over heen
G4 /glitsa gaat ook maar dan zonder glasmatje
daarna kan je primer zetten en aflakken

gr raf
 
Allemaal bedankt voor jullie ideeën.
Zal er nog wat verf afhalen en dan een epoxylaag met keeperdoek op gaan zetten.
Dan zal die heus wel waterdicht zijn.
Heb toch mijn bedenkingen over afbijtmiddel.

Gr
Rins
 
Back
Top