Rompje bouwen van glasvezelslang!?

In het kader van het ontwerp van een kleine floater (ander draadje) heb ik al een proef rompje gemaakt met behulp van glasvezel doek en een verloren mal methode van schuim. Dit werkt vrij aardig, maar de ronde glooiende vormen waren op deze manier redelijk lastig strak te krijgen. Nu ben ik op een site glasvezel slang tegengekomen. Het mooie is dat je het kunt uitrekken en zo, mijns inziens, redelijk strak om een druppelvorm heen kunt trekken en zo lamineren. Eventueel kan ik de romp daarna met niet hechtende tape omwikkelen om de boel nog strakker te krijgen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Glasvezeslang 55mm

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb meerdere rompen gebouwd op deze manier.

Dat gaat perfect. De voorkant dichtbinden met een draadje, en dan naar achteren strak trekken. Daarna alles impregneren.
Een F3J kist, waarmee ik op vol vermogen heb gelierd, heeft een romp van 2x SG40 van EMC/VEGA (40 gr.meter). Wel heb ik rond het veugelzadel/starthaak hier nog 2 laagjes 80 grams glas exta toegevoegd.

De romp kun je daana omwikkelen met tape, videoband of iets dergelijks.
Ik wil zelf de volgende keer krimptape gebruiken:
https://www.carbonwinkel.nl/Products/category/vacuum-techniek

Een andere mogelijkheid is de hele romp insmeren met microballoons/ epoxy en daarna gladschuren. Je kunt echt een hele strakke romp maken zo.

Succes!

Super, ik had al het gevoel dat je hier best leuke resultaten mee zou moeten kunnen krijgen. En ik begrijp dat twee lagen al voldoende is?

Heb je ook ervaring van het vervaardigen van vleugels?

Ik wil dus een vleugel maken voor een floater met motor. Er zullen dus geen grote lierkrachten op komen te staan. Het idee is om een vaste vleugel van roofmate met koolstof buis verlijmd met klas te bekleden. Eventueel met een strook koolstofvezel langs de boven en onderzijde.

Dit moet toch voldoende sterkte geven voor eendergelijke kist van 1,60 a 1,80 meter?

Ik heb meerdere rompen gebouwd op deze manier.

Dat gaat perfect. De voorkant dichtbinden met een draadje, en dan naar achteren strak trekken. Daarna alles impregneren.
Een F3J kist, waarmee ik op vol vermogen heb gelierd, heeft een romp van 2x SG40 van EMC/VEGA (40 gr.meter). Wel heb ik rond het veugelzadel/starthaak hier nog 2 laagjes 80 grams glas exta toegevoegd.

De romp kun je daana omwikkelen met tape, videoband of iets dergelijks.
Ik wil zelf de volgende keer krimptape gebruiken:
https://www.carbonwinkel.nl/Products/category/vacuum-techniek

Een andere mogelijkheid is de hele romp insmeren met microballoons/ epoxy en daarna gladschuren. Je kunt echt een hele strakke romp maken zo.

Succes!
Ik ben het met Peral eens, dat lukt heekl goed.
Één nuancering:
Als je de neus ook sterk wilt hebben, moet je eerst een paar lapjes glas om de neus heel leggendan de kous erover en aan de neus afbinden.
Anders eindigen alle vezels op elkaar gericht zonder doorlopend verband.

Dirk.

Helemaal mee eens Dirk!
Dat doe ik inderdaad ook.

2xSC40 voor een electrofloater van 1.80 is ruim voldoende sterk.
Mijn kist heeft een span van 3.40 en wordt opgelierd. Daar komen veel grotere krachten op.

Ik heb zelf nooit een koolstofbuis gebruikt als vleugelligger.
Ik zou er de voorkeur aan geven om ligger te maken van 2 carbonstrips, bv DPP 6x0,6mm met kops balsa van 6 mm er tussen. Dit omwikkelen met 2 laagjes 50grams glas en evt wat rovings bij de vleugelbasis. Dit moet sterk genoeg zijn lijkt mij.
Op de site van Christian Baron, Roter Baron, is een excelprogramma te vinden waar je het mee zou kunnen uitrekenen.

Heb je ook ervaring van het vervaardigen van vleugels?

Ik wil dus een vleugel maken voor een floater met motor. Er zullen dus geen grote lierkrachten op komen te staan. Het idee is om een vaste vleugel van roofmate met koolstof buis verlijmd met klas te bekleden. Eventueel met een strook koolstofvezel langs de boven en onderzijde.

Dit moet toch voldoende sterkte geven voor eendergelijke kist van 1,60 a 1,80 meter?
Spanwijdte < 2 m?
Alleen thermieken?
Geen acro, hooguit een enkele voorzichtige looping?

Gewoon een schuimvleugel van 9% à 10% dik, licht schuim en enkel beplankt met 1 mm balsa of 0,6 tot 1 mm abachi.
Gen glas of kool ligger of stringer ...
dat is meeeeer dan voldoende sterk.
Gebruik licht schuim (van de Gamma of zo) om het vleugelgewicht te beperken.

Ik heb jaren een elektro kist gehad van 2m50 die zo gebouwd was. Daar kon ik zelfs uitgebreid mee loopen en flauwekullen. De beperking op snelheid kwam voort uit flutter op het rolroer. De vleugel gaf geen krimp.

Dirk.

Dirk.

Bedankt heren. Heb de xls en de pdf gedownload om nader te bekijken.

Zoals in het draadje van het ontwerp aangegeven ben ik nu druk met afstuderen en doe ik dergelijke dingen soms tussendoor ter ontspanning/afleiding :). Het gaat dus mogelijk nog wel even duren voordat ik daadwerkelijk een vleugel ga bouwen met eventueel foto verslagje :). Maar het zal zeker komen!

Ik heb ook jaren gevlogen met een 2 meter kist met vleugels gebouwd van gammapiepschuim en ingedekt met 1,5mm balsa. Geen ligger. Enkel een boxje voor de 4mm stalen pen voor de vleugelverbinding. (Messing buis in een triplexbox, verlijmt met 5min epoxy) Omwikkelen met kevlar kende ik toen nog niet.
De kist woog 1,6 kg. (oude speed 600 en 8 cellen Nicads 1700)
Meer dan thermiekvliegen en een rustige looping deed ik er niet mee, maar het ging jaren goed.

Ik durf hier geen adviezen op te baseren hoor.....
(Die kist is trouwens verloren gegaan door een huisbrand en niet door een falende vleugel...;-))

Ik hoor het al. Er is veel mogelijk met weinig middelen. Ik zal het dan ook eenvoudig houden met eventueel een glaslaag onder het balsa.

Ik heb ook jaren gevlogen met een 2 meter kist met vleugels gebouwd van gammapiepschuim en ingedekt met 1,5mm balsa. Geen ligger. Enkel een boxje voor de 4mm stalen pen voor de vleugelverbinding. (Messing buis in een triplexbox, verlijmt met 5min epoxy) Omwikkelen met kevlar kende ik toen nog niet.
De kist woog 1,6 kg. (oude speed 600 en 8 cellen Nicads 1700)
Meer dan thermiekvliegen en een rustige looping deed ik er niet mee, maar het ging jaren goed.

Ik durf hier geen adviezen op te baseren hoor.....
(Die kist is trouwens verloren gegaan door een huisbrand en niet door een falende vleugel...;-))
Precies, enkele 'iets'om je vleugelpen in te steken.
Misschien nog een driehoekje 160 grams glas boven en onder die vleugelpen, en that's it.

Mijn kist is ook niet door een falende vleugel heen gegaan, maar een falende accu heeft hem een pracht van een (letterlijke) zweefduik in de Eem bezorgd. Dat piepschuim blijft goed drijven, maar was niet bestand tegen de klap van het water ... :mad: ;)

Dirk.

Ok, mooi! Ik heb al vaker ribbenvleugeltjes met oracover vervaardigd, mogelijk is dit sowieso nog wel lichter, maar het is leuk weer eens te vernieuwen :).

Back