Rompsnelheid schaalmodellen

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door helimax, 31 dec 2010.

  1. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Beste Ad,

    Het is helemaal niet erg om het niet eens te zijn over een bepaald onderwerp, dat maakt een discussie alleen maar interessanter. Bij een ex-werkgever van mij (RDM) werden er veel discussies gevoerd.

    De wet van Reynolds stelt dat: Alle bewegingen van vaste lichamen in vloeistoffen, die diep genoeg onder de oppervlakte plaats vinden, om geen golfvorming te veroorzaken, zijn aan de wet van Reynolds onderworpen.

    Je hebt helemaal gelijk dat er verschillende vormen van stroming ontstaan tijdens het varen, maar ook golfvorming en door die golfvorming hebben we o.a. ook met de zwaartekracht te maken en conform Reynolds is dan zijn wet niet van toepassing.

    Voor het verkrijgen van een gelijkwaardig getal van Reynolds tussen schip en model in gelijke vloeistof zou het model een vergrote snelheid moeten hebben en daardoor niet aan de wet van Froude voldoen.

    Groet,

    Paul
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Paul, dan zijn we het dan toch weer eens, vandaar dat een echt gelijkvormig vaarbeeld van een model in water gewoon niet mogelijk is.

    Mijn eerste werkgever (1967-1976) was overigens ook de RDM. Ik had daar echter niets met de scheepsbouw te maken, maar met de apparatenbouw (drukvaten voor kerncentrales, in 1974 afgesplitst als "Rotterdam Nuclear"). Het enige wat we daar wel eens gedaan hebben op maritiem gebied waren wat sterkteberekeningen voor onderzeeërs.

    Groet,

    Ad
     
  3. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Ad,

    De RDM was twee keer voor mij werkgever, de eerste keer in 1970 (400 gulden staking), de tweede keer eerste jaren negentig, afbouw Dolfijn en studies Moray.
    De laatste keer dat ik in de apparatenbouw ben geweest is na het installeren van de nieuwe ESAB lasmachines, toen waren die hallen zo schoon zeg, we moesten daar aantreden en kregen te horen wie mocht blijven danwel permanent naar huis mocht. Saillant detail was dat een zekere bedrijvendokter ons eerder had verteld bij de muziektent op Heyplaat dat er geen ontslagen zouden komen.

    groet,

    Paul
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ja, Paul, die staking weet ik ook nog wel. In die tijd ging ik altijd nog met de bedrijfsbus (de Jong) naar de RDM. Dat was een behoorlijk woelige periode, ook in de bus!!

    Meneer Oudekrotten heb ik gelukkig niet meegemaakt. Half jaren '70 werd duidelijk dat de nucleaire sector op slot zou gaan, en ben ik vertrokken. Achteraf heeft "mijn" afdeling toch nog heel lang bestaan, zij het meer als een soort Rotterdamse vestiging van Comprimo, en die hadden niets met die huisjesmelker te maken.

    Groet,

    Ad
     
  5. Marcel vd D

    Marcel vd D

    Lid geworden:
    25 nov 2021
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Leiden
    Er wordt gesproken over een "buik"-effect en overspeed..
    De snelheid van een model van bijv. een zeesleper zou vaak veel te hoog liggen.
    Daar ben ik eigenlijk niet mee eens. Wanneer vaart een zeesleper nu echt 110% volle kracht vooruit met een speed schroef? Dat is eigenlijk maar bij 1 gelegenheid en dat is de proefvaart na bijv. een dokbeurt.
    ik heb dit zelf een aantal keren mee gemaakt en dan wil je niet weten de snelheid die zo'n schip kan maken....Of je ineens 100km/h op de fiets rijdt!
    Groet,
    Marcel
     

Deel Deze Pagina