Rook bij aansluiten LiPo....

• Topicstarter Topicstarter borisdekat
  • Startdatum Startdatum
B

borisdekat

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb daarnet bij het (proberen) vliegen met mijn Walkera CB180D een probleempje gehad... Toen ik de LiPo aansloot, kwam er plots rook uit... En nu vroeg ik mij af wat eigenlijk het probleem zou kunnen geweest zijn. Laat ik eerst enkele van mijn vermoedens uitleggen:

-Eerst en vooral, mijn charger was ik vergeten bij een vriend en ik heb mijn LiPo opgeladen met de charger van mijn Esky Lama (zelfde spanning, 2-celsLipo en zelfde amperage: 0,8A). Gisteren heb ik dit ook gedaan en toen was er geen probleem, dus ik weet niet echt of het hieraan kan liggen. De LiPo leek niet opgeblazen en er is ook niets raars gebeurd bij het laden.

-Ik vroeg me af of ik misschien de polariteit heb omgedraaid... Lijkt me niet echt waarschijnlijk omdat je de batterij normaal gezien niet verkeerd erin kunt steken (door een gleufje aan één kant), maar misschien was de opening iets breder en daardoor toch verkeerd aangesloten?

-Kan het de main motor zijn die beginnen roken is? Ik heb eerlijk gezegd niet kunnen zien of de rook van de motor of van de Lipo kwam, ik schrok me kapot en heb de batterij zo rap mogelijk uitgetrokken, het aansluitgedeelte van de batterij is gedeeltelijk gesmolten... Verder zie ik na het verwijderen van de canopy niet echt iets verkeerd vanbinnen, er lijkt niets gesmolten te zijn ofzo...

Ik hoop dat jullie me eventueel op weg kunnen helpen met wat jullie denken dat aan de basis van dit probleem zou kunnen liggen, dan weet ik meteen welk onderdeel ik bij moet bestellen... Lipo of main motor?
Ik ben nog niet zo lang bezig met RC heli's en alles is dus nog relatief nieuw...
Alvast bedankt voor jullie ideeën, groeten, Boris.

Hoi,

de specs van de lader kan het niet aan liggen, want die kloppen met je Lipo.

Zeer waarschijnlijk is er kortsluiting opgetreden bij de aansluiting van je Lipo, gezien de gesmolten stekker.

Op de een of andere wijze is er bij het aansluiten wellicht toch iets niet goed gegaan. Heb je het stekkertje er misschien toch perongeluk verkeerd om in gestoken (geforceerd) ?

Meet je celspanning eens na ... Als de Lipo volledig is geladen zou deze onbelast 4,2V per cel moete zijn. Je kan dit op de balancerstekker per cel nameten.

Als een van de cellen geen of een heel lage spanning aangeeft, dan is die cel overleden :rolleyes:

Grtz,
Menno

Hoi Menno, allereerst bedankt voor je reactie. Als het dan toch aan de verkeerde aansluiting zou liggen, zou ik dan eventueel kunnen testen of er met de heli niets scheelt door hem aan een gelijkspanningsbron te hangen met 7.4V en hem eventjes op te starten? En als ik de celspanning nameet en er zit 4.2V per cel op, kan ik deze dan nog gebruiken door er een nieuw stekkertje aan te hangen? grts, Boris

Ik heb de spanning op elke cel gemeten zoals je voorstelde en de spanning is 4.11V op elke cel. De Lipo leeft dus nog...

Heb er vandaag even met een vriend naar gekeken, ik heb inderdaad een kortsluiting gemaakt... De receiver is blijkbaar kapot. We gaan proberen er 2 nieuwe diodes op te solderen in de hoop dat hij daarmee gered is. De motor werkt gelukkig nog. Bedankt voor de info Menno, groeten, Boris.

1 diode is voldoende. Ik heb het ook gedaan in een onbeveiligde cameramodule. Het werkt prima. 2 kan ook maar is dubbel op.
Jakko

Hey Bris,

goed om te lezen dat ie nog bruikbaar is :)

Je kan dat soort stekkertjes er opnieuw aan solderen, is echter wel een lastig klusje waarbij je heel weinig soldeer moet gebruken. Anders past het sterkkertje niet meer in de geisoleerde houder :(

Zijn zeker deze JST stekkertjes ?

JST%20female%20+%20male%20power%20connecter%20+%20sillicon%20wire.jpg

Grtz,
Menno

Back