Rook generatoren interessante links

De rookvloeistof die word aangeboden bij de generatoren is een mix van water en glycerine.
Alleen de mengverhouding ben ik even kwijt.
Groetjes Norwin
 
Kleine les geologie; ( even off topic )
Vlamkolen = + 40 % vluchtige bestanddelen, gebruikt in de industrie.
Gaskolen = 30 à 40 % vluchtige bestanddelen.
Vetkolen = 18 à 30 % vluchtige bestanddelen, Cokes en Chemische industrie, denk aan DSM.
Esskolen = 12 à 18 % vluchtige bestandelen, rookloos - gebruikt in centrales.
Magere kolen ( Anthraciet B ) = 8 à 12 % vluchtige bestanddelen, rookloos - huisbrandkolen.
Antraciet A = 4 à 8 % vluchtige bestanddelen.
Groetjes, Jos
 
vetkolen en Kachel

Kijk dat wist ik nu weer niet he.
Maar toen wij vroeger met het schip.
Kolen vervoerde van Stein (Limburg)naar A .Dam
Gooide we altijd de herften vol met vetkolen.
En die kon je wel stoken in een soort potkachel.
Maar je moest wat meer poken he.
En als je daar een beetje water bij deed in de kolenemmer dus.
Dat scheelde dan weer.
Maar je kachel kapot stoken was ook geen kunst hoor.
En toch zeker met Cokes.
Mvg
Frederik
 
Steenkool is de verzamelnaam voor alle soorten kolen.

de Antraciet A = 4 à 8 % vluchtige bestanddelen zijn ideaal geschikt voor de modelstoom hobby.

Vetkolen bakken samen op het rooster waardoor in kleine vuurkistjes (daar waar het vuur brandt in een stoomketel) waardor het rooster verstopt raakt en er geen lucht meer bij de kolen kan komen.

Antraciet bakt niet, maar gloeit juist erg mooi, en brandt met een kleine soms wat blauwige vlam.
Antraciet vergaat ook grotendeels tot fijne as, ideaal dus.
 
@John33, Anthraciet A bestaat dan ook als gemiddelde voor 94 % uit zuivere Koolstof, 3 % Zuurstof en 3 % waterstof.
Groetjes, Jos
 
als ik het goed begijp moet je dus een vuurtje stoken in je bootje?
 
hallo

het probleem met al de generatoren is dat ze eigenlijk maar weinig stoom produceren
nu heb ik eens gezien dat er een soort generatoren bestaan die van water heeeeeeel fijne mist maken
als je nu zo een generator in je boot bouwd en dan een ventilator de rook door de schoorsteen laad blazen dan heb je dus heel veel stoom die niet schadelijk is

deze generator werdt gebruikt op zo een zuil waar je van die oerwoud plantjes op kan plakken en dan zo een mist effect bekwam als in een regenwoud

groetjes raf
 
Hoi Raf

Men noemt dat ULTRASONIC verdampen,die nevel die er uit komt is ook gewoon koud en vraagd dus weinig energie.
Het water wordt door een kristal in beweging gebracht waar door het water gaat vernevelen.Dit kun je dmv een ventilator door een pijp naar buiten blazen.
Je kunt het vergelijken met een MAGNETRON maar is dan koud.
Op het internet is er veel over te vinden"utrasonicverdampen"in toetsen.

Gr.Joop
 
Eigenlijk ben ik meer een lezer dan iemand die hier hele dagen post, maar toch wil ik hier even reageren.

De bekende rookgeneratoren die in de handel verkrijgbaar zijn leveren gewoon niet genoeg "rook" voor een scheepsmodel, en zeker niet tijdens het varen in de openlucht.
Nu lees ik vaak reacties over zwarte rook, nou dit is gewoon NIET mogelijk als je het op een verantwoorde en mileu vriendelijke manier wilt doen.

Na veel testen en wat kennis over rookmachines die in discotheken worden gebruikt
is het mij gelukt om een rookgenerator te maken die mijn hobby ruimte van 40m3 in 2 minuten blauw zet en ook nog eens klein genoeg is om in een scheepsmodel te passen.

Eigenlijk is het een heel simpel systeem wat zeer goed funktioneert met de standaard vloeistof voor prof. rookmachines, deze rookvloeistof kost 8,00€ per 5 liter dus ook goedkoop in gebruik.
Ben dit systeem momenteel druk aan het testen, ook in de buiten lucht en de eerste resultaten zijn beter dan uitstekend. Ook is nu mogelijk om de hoeveelheid rook te doseren via je vaart regelaar.

Materiaalkosten zijn ook zeer laag voor de generator ongeveer 30,00€ en de haarfohn van de vrouw ff slopen.

Wil wel eens wat foto's plaatsen voor diegenen die hier in zijn geintreseerd,
maar dan moet ik eerst eens studeren over hoe dat in zijn werk gaat.
Als je meer wilt weten mag je ook altijd een PBtje doen.

Gr. Vince


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Minerva,

Volgens mij heeft Hans er gewoon een brandstofmotor in staan. Zo te zien is de smering lekker vet, gezien de blauwe rook.

Wel gaaf gezicht.

groeten Paul
 
@Minerva,

Volgens mij heeft Hans er gewoon een brandstofmotor in staan. Zo te zien is de smering lekker vet, gezien de blauwe rook.

Wel gaaf gezicht.

groeten Paul

Ja Hans heeft twee boten met allebeide
Dieseltjes er in hoor
Daarom mag hij ook niet overal varen war een beetje lullig is
Maar het zij zo he
mvg
Frederik
 
Er staat inderdaad een watergekoelde viertakt motor in. De smering is ook wat vet en zou wat minder kunnen. Liever goed vet dan te droog zullen we maar zeggen. Behalve de blauwe rook zit er ook een behoorlijk percentage waterdamp bij, omdat de demper en de uitlaat zich onder de waterlijn bevinden.
Heeft twee redenen, ten eerste de demping is zo optimaal en ten tweede alle olie die uit de motor komt blijft binnen en komt dus niet in het water terecht.

Groetjes Hans.
 
@Hans,

Je schip heb ik al eens op WSD staan te bewonderen. Maar staan er echt een dieseltje in ipv een benzine?

groeten Paul


He Paul je moet dat niet zo letterlijk nemen hoor
Ik bedoelde daar mee van die vliegtuigmotoren he
En waar die op lopen dat weet ik even niet hoor


Mvg
Frederik
 
Laatst bewerkt:
@Frederik,

Het had gekunt, vrijwel alles is mogelijk in modelbouwland.

@Hans,

Bedankt voor de info. Jij hebt geen probleem dat er geen rook uikomt.;)

groeten Paul
 
Back
Top