Rook uit ESC..... maar heb nog 2 andere liggen..

corvl

verslagschrijvers
OEPS .....

Ik heb dit modelletje een tijdke geleden gekocht:
ParkZone Extra 300 BNF (PKZ5180) | Horizon Hobby - Radio Control R/C Planes, RC Airplanes, RC Helis and Helicopters, RC Cars, RC Trucks, RC Truggys, RC Boats, RC Radios, RC Engines, parts, hop-ups, and accessories

Leuk speelgoed. Ik vlieg het toestel zonder landingsgestel , en gisteren was m'n low pass iets te laag. Prop raakt vol gas de grond. Na hem opgepakt te hebben deed hij het niet meer en zag ik rook uit de ESC komen ... einde verhaal.

Nu heb ik nog 2 ESC's liggen van 40A , kan ik die gewoon gebruiken met deze motor?
Ze komen uit dit toestel:
[post9]

Deze ESC is het:
TURNIGY Sentry 40amp Electronic Speed Controller (TR-S40A) - Australian RC Technologies

Bedankt,
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen ampéretang of vermogenmeter voorhanden cor?

Meten is weten.

Aangezien die die in de RTF set aanwezig is 30A is zou 40 A geen probleem mogen zijn...

Stevo

40A meer dan zat met de stock motor Cor!!
Heb ook dat kistje gehad vroeger.
Dus je kunt makkelijk die ESC gebruiken.
Neem aan dat jij em op 3S 2200Mah Lipo vliegt en niet op 4S Lipo.
Vr Gr E

Zolang de motor niet beschadigd is, kan je idd zo verder met een nieuwe ESC.

Als ie door de klapper de as gebogen heeft, of de wikkelingen van de motor beschadigd zijn, dan brandt de volgende ESC net zo hard uit. :)

Cor, al zou je er een 1000A regelaar op zetten, geen probleem. De regelaar 'perst' stroom niet goed- of kwaadschiks door de motor (regelaar is een spanningsbron, geen stroombron). De volgas-stroom wordt alleen bepaald door accu-spanning, Kv constante en prop. Regelaar komt in het verhaal niet voor.

Laatst bewerkt:
Ahhhhhhhhhh....... duidelijk.

Ook wist ik niet of deze regelaar er zomaar opkom ivm het type van de motor,met al die benamingen als outrunner , fietsbel, borstellooss etc..

@Stevo, : De huidige doet niets meer , zou de nieuwe erop komen en niet de juiste zijn , dan gaat die sneller kapot als dat ik iets kan meten ....... of niet?

@ Dylan @ Ron: Dat wist ik niet zeker, dat een regelaar "groter"mocht zijn op een bepaalde motor.

@ Alexander: goed punt , ik zal de as even nameten , of de koper wikkelingen kapot zijn , dat kan ik aan het oppervlakte zien denk ik?

Dank voor de hulp,
vanavond eens kijken of ik hem weer vliegend kan maken :-)

Cor

OEPS .....
Leuk speelgoed. Ik vlieg het toestel zonder landingsgestel , en gisteren was m'n low pass iets te laag. Prop raakt vol gas de grond. Na hem opgepakt te hebben deed hij het niet meer en zag ik rook uit de ESC komen ... einde verhaal.
Bedankt,
Cor
Als je geen propsaver gebruikt dan is in zo een geval de motor as soms krom en loopt de motor te zwaar om op te starten.
Bij een crash is het dan ook van het grootste belang je gas knuppel dicht te houden tot de accu is los gekoppeld.
Probeer je de motor dan toch te starten dan moet dan meteen lukken en anders niet verder proberen anders krijg je rook signalen en is het over met de regelaar.
Dat geldt natuurlijk ook met een propsaver maar het risico van een kromme as is dan kleiner.
Een borstelloze motor heeft maar weinig kracht om van stilstand op gang te komen zeker als de as wat krom is en zwaarder draait.
Een regelaar moet altijd wat over bemeten zijn maar als je dat overdrijft dan werkt het gewoon goed maar wordt hij onnodig zwaar.;)

Ahhhhhhhhhh....... duidelijk.

Ook wist ik niet of deze regelaar er zomaar opkom ivm het type van de motor,met al die benamingen als outrunner , fietsbel, borstellooss etc..

@Stevo, : De huidige doet niets meer , zou de nieuwe erop komen en niet de juiste zijn , dan gaat die sneller kapot als dat ik iets kan meten ....... of niet?

@ Dylan @ Ron: Dat wist ik niet zeker, dat een regelaar "groter"mocht zijn op een bepaalde motor.

@ Alexander: goed punt , ik zal de as even nameten , of de koper wikkelingen kapot zijn , dat kan ik aan het oppervlakte zien denk ik?

Dank voor de hulp,
vanavond eens kijken of ik hem weer vliegend kan maken :-)

Cor
Brushless is geen benaming, dat heeft te maken met je motor. Je moet een brushless ESC hebben indien je een brushless motor hebt (in een brushless motor zitten geen koolstofborstels, en die werken dus anders).

Outrunner gewoon een handelsmerk en zegt niets voor de rest. < (INCORRECT)
Weer wat geleerd

Laatst bewerkt:
Outrunner gewoon een handelsmerk en zegt niets voor de rest.

:confused::confused:

Outrunner is het soort motor.. niks handelsmerk.
Bij een outrunner staat de stator binnenin, zitten de draden buitenom gewikkeld om de stator, en draaien de magneten, die in de bell geplakt zitten rondom die stator.

Bij een inrunner is de stator een ronde krans, waarin de rotor (vaak maar 2 magneten bij inrunner) ronddraait.

... Ook wist ik niet of deze regelaar er zomaar opkom ivm het type van de motor,met al die benamingen als outrunner , fietsbel, borstellooss etc.. ...
Er zijn twee soorten motoren, motoren met (kool)borstels en motoren zonder borstels. Die hebben principieel verschilende regelaars nodig. Borstelmotoren zijn er in de vliegerij nauwelijks meer, alles is borstelloos. Een buitenloper is een binnenloper binnenstebuiten gekeerd, voor de rest dezelfde theorie. Regelaar merkt het verschil niet. Een fietsbel is/was ook een buitenlopertje waarvan de rotor deed denken aan een fietsbel.

Als je naar hogere toerentallen gaat, kan het handig zijn om dit tabelletje van Christo v.d. Merwe in de gaten te houden: maximum toerentallen dat merk/type regelaar aan kan. Op een gegeven moment komt een regelaar qua rekencapaciteit in ademnood.
Cotroller max.rpm.limits
http://www.bavaria-direct.co.za/models/files/Max_Speed_of_Controllers.pdf

jope_35-20_ex3.jpg

jope_35-20_all.jpg

LRK350-20_schnitt.jpg

Mooi ,weer een hoop duidelijk geworden ..... toch leuk om wat meerte weten over al die electro prul , als brandstofvlieger :rolleyes:

De as- nagemeten en die is recht, de nieuwe ESCerin ,en hij draaid weer als een zonnetje...

bedankt,
Cor

Back