rook uit Rhino lipo 2s 2150

Ik heb geprobeerd de hele setup aan te sluiten, de lipo was op de juiste manier verbonden met de ESC en toen ik de stekker in de ontvanger stak kwam er rook uit de accu. Ik heb direct de verbinding verbroken, de rode stekker van de esc is nu zelfs zwart uitgeslagen.

De accu is niet meer te laden, geeft met meter wel nog voldoende volt aan maar aan de lader zegt het apparaat "connection break" , accu kapot dus.

Maar wat heb ik nu verkeerd gedaan, alle verbindingen zijn goed gesoldeerd en voorzien van krimpkous. Bij aansluiten ook gelet op rood/rood en zwart/zwart.

Bij de drie kabels naar de electromoter zitten echter drie zwarte , maar volgend de handleiding maakt dat niet uit.

Het enige wat ik volgens mij fout heb gedaan is de "servo"-stekker die van de ESC naar de ontvanger gaat, in de verkeerde gestoken , ik heb hem in de aansluiting gedaan waar normaal de Nimh batterij gaat.,terwijl hij volgens mij in kanaal 3 moet (gas).

Wat is er nu fout, hoop op antwoord want het hele zaakje vloog bijna in brand als ik de stekkers had laten zitten....

Groeten,

Marc

vervolg :

Oh ja hier nog wat kenmerken van de setup:

Lipo : Rhino 2s 2150 mah 25 c
ESC : grayson hobby: max 30 amp
ontvanger : futaba r 617 s
motor : supersonic 2200KV

vr.gr.

Marc

Kortsluiting gebeurt alleen als er iets verkeert is aangesloten .
En dan smelt 1 alu lip van 1 cel .

Akku word altijd als laatste aangesloten als de bec in de ontvanger zit en de zender aan is.

Mvg Johan

de plaats waar de bec in de ontvanger zit, was die dan niet verkeerd.Hij zat in de positie waar anders een accu op wordt aangesloten en dat stekkertje kan er op 2 manieren in...

m.a.w klopt het dat deze stekker dan op kanaal 3 had moeten zitten (gas)

Wanneer deze stekker op de "verkeerde" plek gezet wordt dan kun je geen gas geven, buiten dit gaat er dan verder niets fout. Wat er nu wel fout gegaan is blijft voor ons zo gissen.

Een Futaba R-617 2,4 GHz ontvanger heeft 7 aansluitingen voor de kanalen 1 t.e.m 7 en geen aparte aansluiting voor een ontvangeraccu.

Wel staat er bij kanaal 7 ook een "B" gedrukt, maar dat is geen aparte ontvangeraccu-aansluiting.

Als je daar een regelaar op aansluit krijgt de regelaar de normale servo-impulsen. Omdat de hoofdaccu al was aangesloten is in de regelaar mogelijk iets mis gegaan met een hoog stroomverbruik door de regelaar als gevolg. Zoals al eerder gezegd, de hoofdaccu altijd als laatste aansluiten.

Daar heb je alleen weing aan. je hebt al een defecte accu en mogelijk ook een defecte regelaar.

Laatst bewerkt:
Ik verwacht dat de je bij de motor een kortsluiting hebt.
Zijn de stekkers van de motor volledig voorzien van krimpkous of kunnen deze stekkers elkaar nog raken?
Ik vermoed dat je door het in de ontvanger steken van de kabel gelijk volgas signaal aan de ESC hebt gegeven. Maar ik begrijp dat je motor niet is gaan draaien.
Welke stekker heb jij snel losgehaald om de kostsluiting te beëindigen? Als je (rode) Deansplug zwart is geblakerd verwacht ik niet dat je die hebt aangeraakt.
Hield het op toen je de stekker uit de ontvanger had getrokken?

Groeten, Wilbert

Ik vermoed dat het zo is geweest dat de esc direct vol gas kreeg. Later heb ik het met een andere lipo geprobeerd (als laatste aangesloten en alles gechecked) en op de zender het gas vol open , dit omdat de motor en de esc van Grayson kwamen en die staan net andersom geprogrammeerd, dus gas dicht in ned. is vol gas in usa. Het blijft vreemd maar nu werkt alles wel naar behoren. Dank voor de reacties.

Back