Rosenthal Pilatus B4 schaal 1:3,25

Ga het in mijn achterhoofd houden Raymon, bij onze club is er geen pijl op te trekken wat dat betreft..

@ Arjan: Dat gaan we ook zeker doen :-) het enige punt met mij is dat ik geen geen kist op de plank wil hebben die daar maar een paar keer per jaar van af komt. Er moet gevlogen worden. Of je moet elke 2 weken een VGG/ sleep treffen hebben haha.
 
Merlijn.
Bij mij zal er altijd een sleepkist blijven
Wil eind dit jaar of begin volgendjaar beginnen me een decathlon van 3.8m

Dus hier kom je zeker omhoog met het model
 
Deze B4 is niet zo zwaar dus daar zal jouw Big Jim geen probleem mee hebben ;-)

3.8m Decath... Klinkt als aerobatic slepen haha
 
Haha idd wie weet.
Bigjim heeft er geen moeite meer speedster ook niet denk ik
Afgelopen zomer nog 2 popen er onder en een 3.5m zwever er achter ging prima steil omhoog :-)
 
Denk dat ik morgenmiddag even naar Hangar in Kampen rij voor wat spullen voor de B4.

Betreffende servo's dacht ik aan Dymond D 7550 MG. Gewone analoge servo's met 14 kg stelkracht op 6.0V all around, incl sleepkoppeling.


Voeding via een Jetimaxbex 2 met dubbele lipo. Deze zit ook in mijn 1:3 Cap 21 en bevalt uitstekend.

Voorlopig ga ik de roeren weer bevestigen met scharnier tape.

Tot zover :-)
 
Zo, vandaag inderdaad naar Kampen geweest. Alles wat ik nodig had was op voorraad en uiteraard weer meer uitgegeven dan gepland... Waaronder een tang voor het aanknijpen van de servo stekker pennetjes. Die stond al een tijdje op het lijstje. Lokale modeltoko dus voor het goede doel zullen we maar zeggen... ;-)

Een van de niet geplande uitgaven was de sleepkoppeling van Graupner voor voor in de neus. Eigenlijk om 3 redenen.

1) Het hing aan het bord.

2) De trekkracht van de sleeplijn werkt mee met het ontkoppelen en zodoende minder kracht op de servo. In Marknesse ging bij de SG 38 tot 2 keer toe het ontkoppelen niet soepel. Dat wil ik met de grotere B4 absoluut niet :-)

3) Toch besloten om de koppeling voor in de neus te zetten ipv de onderkant van de romp. Liever standaard iets vlakker achter de sleepkist met snelheid dan te hoog en te langzaam.

Morgen maar beginnen met het tapen van de roeren en inbouwen van de servo's.
 
Eindelijk een beginnetje gemaakt. Allereerst nieuwe stickers laten maken bij een vriend van mij. Uiteraard van een bestaande Zwitserse B4 in dezelfde kleuren.

Op de onderzijde van de linkervleugel en de kleinere voor op de romp:

yvyba4ap.jpg


Uiteraard het logo voor onder de cockpitkap:

qa7y7u3a.jpg


Komende week gaat hij voor mij de spuitmaskers maken voor de SG38. Die krijgt de registratie van de Shuttleworth collection SG38.

Terug naar de B4..

Voor in de neus zat nog piepschuim met daarvoor wat ballastlood.. In de vorm van luchtdrukkogeltjes. Ongeveer een halve kg... Lol!

nuguhaqe.jpg


Morgen het gat boren voor de sleepkoppeling en die direct maar verlijmen.

In ieder geval genoeg ruimte voor alle rc...

9ama4ury.jpg


Momenteel zitten er nog 2 servo's in de romp. Die van de stoorkleppen en de ailerons. Dat zijn 2 lineaire servo's van Simprop. Dat is zo ongeveer nostalgie maar volgens de vorige eigenaar schijnen het retesterke servo's te zijn. Dat gaan we eens bekijken. Verwijderen kan altijd nog.

nuvupera.jpg


Ook besloten dat de romp een laklaag krijgt. Morgen op het werk even zien of we nog wat 2 comp witte lak over hebben!

Tot zover.


HD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In Marknesse ging bij de SG 38 tot 2 keer toe het ontkoppelen niet soepel.
Merlijn, beetje off topic maar goed; controleer even of de koppeling wel ver genoeg terug gaat. Het is gewoon een pennetje wat naar achter getrokken wordt, ik heb er nooit ook maar het minste probleem mee gehad. De servo die er in zit moet ruim sterk genoeg zijn, dat kan het eigenlijk niet zijn.
 
Het begin is er ;-) Zie dat de foto's zo minder scherp zijn. Zal wel komen doodat ze via tapatalk zijn geüpload?

Ik zal de SG even over de knie leggen Arjan ;-)
 
Zo.. De sleepkoppeling zit er in. Volgende stap het maken van de servoplaat voor de sleepkoppeling.

pyhe4yzy.jpg


Ondertussen de oude registratie verwijderd en langzaam de romp voorbereiden voor de 2 comp laklaag.
 
Hey Merlijn,

Op twente slepen we ook geregeld. Vorig seizoen veel gesleept met citabria 2,60m en 45cc. Nu de laatste hand aan het leggen aan de restauratie van een airworld Robin DR400 2,80m en 100cc king boxer. Meestal gooi ik het een aantal dagen vooraf op de clubmail zodat iedereen weet dat er een sleper aanwezig is. Voorkomt teleurstellingen...

Kom gezellig een keer langs met de B4! Volgens mij ken je de weg...

Groeten Martijn
 
Hoi Martijn,

Bedankt voor het aanbod, top! De weg weten we zeker te vinden hoor! Moet vast een keer te combineren zijn als ik in Oldenzaal ben. Lijkt me leuk!
 
Ondertussen word er zo nu en dan wat aan de B4 gedaan. Plankje, servo en stuurstang voor de sleepkoppeling zijn ingebouwd. Het zwarte neusje staat opnieuw in de zwarte 2 comp lak.

Afgelopen zaterdag de romp in 2 lagen witte 2 comp lak gezet. Deze nog een keer lichtjes opschuren en vervolgens afspuiten. Dan de rode onderkant nog.

Kist is nog niet klaar maar door de prestaties en het plezier van de ranke ASW 22 eigenlijk al overbodig geworden 8O
 
Back
Top