Rotoras iets naar voren

Hallo,

Ik ben een Vario BO105 aan het bouwen. Die met de benzine motor.
Bij het plaatsen van het mechaniek op het houten frame kom ik tot de ontdekking dat de hoofdrotoras iets naar voren staat.
De hoofdas staat dus niet ten opzichte van de skits 90 graden rechtop.

Ik had het idee dat dit altijd 90 graden moet zijn.
Ik kan het makkelijk aanpassen met een kleine vulling onder het machaniek maar vraag mij af of het misschien toch hoort bij deze heli.

Hoe denken jullie hier over?

-Ruud-

DSCN4113.jpg

Hoi Ruud,

"Die met de benzinemotor".... ik neem aan dat je de grote bedoelt, want de kleine word ook voor benzinemechaniek geleverd.

Zo op de foto te zien denk ik inderdaad dat je de grote versie hebt.

Die heb ik ook.
Waar je op moet letten, is dat de uitsparingen van de houten mechniekdrager goed op de richels waar het landingsgestel in komen) in de romp liggen. Dat zijn de maatgevende punten namelijk.
Die uitsparingen zitten zodanig dat als die goed aanliggen, dan staat het mechaniek automatisch goed, en zal de rotoras vrijwel exact op de naad tussen de twee bovenkappen uit komen.
Dus NIET opvullen. Je mag overigens wel (als je dat nodig zou vinden), iets opvullen tussen romp en mechaniekdrager, maar je mag NIET met ringen opvullen tussen mechaniekdrager en mechaniek. Dat kan onder omstandigheden tot breuken in de mechaniekplaten leiden.
De rotoras staat inderdaad héél licht naar voren, ook bij mijn exemplaar, ongeveer één graad, maar het lijkt iets meer omdat de romp héél licht achterover staat. Niks aan veranderen, het vliegt gewoon goed, en het ziet er goed uit in de lucht.

Overigens zijn er zat heli's waarbij de rotoras als de heli aan de grond staat. nog véél duidelijker naar voren gekanteld staat, dus het is geen wet van Meden en Perzen dat de rotoras altijd verticaal moet staan...

Groet, Bert

Ik weet eigenlijk wel zeker dat het niet hoort. Kijk naar plaatjes van de echte kist en je ziet dat ie kaarsrecht staat tov de romp.

Grz. Bone

Ik weet eigenlijk wel zeker dat het niet hoort. Kijk naar plaatjes van de echte kist en je ziet dat ie kaarsrecht staat tov de romp.

Grz. Bone

Er zitten weinig "kaarsrechte" lijnen aan de BO 105, op de staart en de verticale (achterste) deurstijlen na. Dus hoe je kunt stellen dat hij "kaarsrecht t.o.v. de romp staat?
Mijn exemplaar staat met de skids er onder, met de staart horizontaal, met de rompbodem horizontaal (nagenoeg, want loopt ook licht rond), en met de achterste deurstijl verticaal. De rompbovenkant loopt licht rond tot aan de grote luchtinlaat, en het kasteel loopt licht af, vanaf de rotoras naar achteren.
De rotoras loopt op het oog verticaal (gezien aan de tegelvoegen achter mijn aanrecht) maar op het oog lijkt hij t.o.v. de romp heel licht naar voren te neigen. Mechaniek is zonder aanpassingen op de mechaniekdrager geplaatst, mechaniekdrager is alleen passend in de romp gemaakt. De bevestigingspunten van mechaniekdrager in de romp liggen constructief vastgelegd, en daarmee ligt de positie van het mechaniek vast..... In elk geval bij mijn exemplaar kwam de rotoras hiermee exact uit op de deellijn van de beide bovenkappen. ERGO: Ik denk toch echt dat het zo hoort....

Groet, Bert

Dank voor de snelle antwoorden.

De zaken die je noemt Bert, daar heb ik goed op gelet.
Het houten frame sluit netjes aan op de GFK richels van het landings gestel.

Het past erg mooi moet ik zeggen, ik moest een klein beetje weg vijlen aan de onderkant van de twee naar voren stekende voorste liggers om de boel mooi te laten aansluiten.

Ik heb even mijn instelmeter van Robart er bij gepakt en eerst de tafel gecontroleerd. Die is precies waterpas.

Daarna de meter op de bovenkant van de domeplaat geplaats, bovenkant van de domeplaat is haaks ten opzichte van de as.

Ik meet dat het frame dus ook de as twee graden naar voor staat, ik vind dat best wel veel.

Als je goed op de foto kijkt kun je het haast met het blote oog zien.
Toch maar iets terug brengen, misschien naar 1 graad voorover?

-Ruud-

Laatst bewerkt:
Hmmmm

Da's vreemd. Ik moest op precies dezelfde plek materiaal weg halen om de drager goed in de romp te laten passen, maar bij mij staat de rotoras op het oog echt nauwelijks uit het lood, (heb zo gauw geen waterpasje, maar check het langs de voegen van het tegelwerk op de keukenmuur, dat zou verticaal moeten zijn) maar als je de voegen buiten beschouwing laat, staat de as op het oog wel iets voorover in de romp, ofwel de rompbovenkant helt iets achterover als het model goed op zijn skids staat....
Zit je landingsgestel wel goed in de groeven? (dat niet per ongeluk de romp iets meer voorover staat dan zou moeten) want ik heb nog nooit iets aan de plaatsing van het mechaniek hoeven doen vanaf dat Vario met die mechaniekdrager frames begonnen is....

Op de foto's is inderdaad vrij duidelijk te zien dat de as naar voren staat, en bij mij is dat absoluut niet zo. Maar hoewel ik de foto niet naast mijn exemplaar kan houden ter vergelijk, krijg ik toch de indruk dat h=jouw romp iets voorover staat. Niet vergeten, dat de staart er ook nog aan komt te hangen mischien, dat vervormt de romp iets, en met die vervorming fixeer je hem straks als die achterste koolstof mechanieksteunen er in komen.

Ik moet heel eerlijk zeggen: ik heb er tijdens de bouw alleen maar op gelet, dat het mechaniek in lengterichting in het midden stond, voor de rest niet. Het bleek achteraf allemaal haarscherp te kloppen....

Voordat je wat aan gaat passen: check je landingsgestel, of de romp wel goed staat om mee te beginnen, want normaal gesproken, hoef je aan de mechaniekdrager niks te modificeren. Tenminste, is mijn ervaring.

Groet, Bert

Inderdaad vreemd, ik ben bang dat als ik er niets aan doe dat bij het hooveren de romp achterover gaat hangen en dat is geen mooi gezicht.

Ik heb laatst een Hughes 500 gebouwd en die heb ik volgens de zelfde meet methode gecontroleerd en daar staat de as wel precies haaks op der skits.
Als ik de Hughes dan ook langzaam lostrek van de grond komt hij met de skits prachtig parallel los zonder naar voren of achter te kantelen. Het zwaartepunt moet dan wel goed liggen natuurlijk en het moet wind stil zijn.

Het is ook niet iets wat je later even veranderd omdat de staart aandrijving op het mechaniek wordt uitgericht.

Ik heb nog even gekeken of de skits goed in de uitsparing vallen maar dat is prima.

Een haartje naar voren lijkt mij oke maar 2 graden is volgens mij niet goed.
Ik zal vanavond nog eens goed controleren.

-Ruud-

Ik hoop goed nieuws voor je te hebben.... Ik heb zojuist mijn bovenkappen eraf gehaald, en de heli in de buurt van de computermonitor gezet, met jouw foto op het scherm.
En dan ziet het er bij mij precies hetzelfde uit als bij jou.... echter, ik moet duidelijk een beetje hout onder de achterkant van het landingsgestel proppen om de bovenrand van de romp dezelfde hoek te laten maken. Ik denk dat je een beetje optisch gefopt word doordat de kappen er nog niet op zitten. Zet die er eerst maar eens op, en kijk dan nog eens.....

Kijk zelf maar of het er raar uit ziet....

Foto gallerij - Heli's van Bert

De BO 105 die er bij tussen staat is dezelfde als die van jou, en "zo uit de doos" zonder aanpassingen aan romp, mechaniekdrager of landingsgestel gebouwd.

Komt keurig recht los van de grond, en als ie staat, ziet het er ook "recht" uit....

Het zou me echt héél erg verbazen, als je een Vario doos van de moderne generatie bouwt (die met die voorgestanste mechaniekdragers), en je mechaniek zou scheef uitkomen....
BIj de rompen van de oudere generatie (zoals de kleine Huey) moest je wél heel erg oppassen dat de boel er recht in kwam, met de nieuwere rompen, moet je erg je best doen om de boel scheef te monteren.

Toch.... Beter te vaak gecontroleerd dan onherstelbaar verkeerd gedaan....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Bert,

Ik heb de foto's bestudeerd en wat ik kan zien op foto P1000876 is dat de bovenkant van de staart van de heli evenwijdig is aan de horizon, dus hoegenaamd horizontaal.

Ik heb mijn heli in de zelfde stand gezet op de tafel dus ook met de staart horizontaal, als ik dan mijn hoofdas meet kom ik precies uit op 0 graden.
Kortom als de as twee graden naar voren staat zal de heli in hover twee graden achterover hangen.

Volgens mij verander je bij het iets, rond de twee 2 graden, voorover, recht of achterover inbouwen van het mechaniek enkel maar de stand van de heli wat het duidelijkst zichtbaar is in hover vlucht.

-Ruud-

Bij de heim-mechanieken die ik gevlogen heb was op tekening altijd te zien dat je in feite de schuin omhoog lopende staartaandrijving haaks op het mechaniek moest monteren zodat er niks kon gaan lopen wringen. Hierdoor staat de rotor iets voorover maar omdat de meeste heli's vanwege de gewichtsverdeling iets achterover op de ski's staan komt dat vanzelf weer goed.

Bert,

Ik heb de foto's bestudeerd en wat ik kan zien op foto P1000876 is dat de bovenkant van de staart van de heli evenwijdig is aan de horizon, dus hoegenaamd horizontaal.

Ik heb mijn heli in de zelfde stand gezet op de tafel dus ook met de staart horizontaal, als ik dan mijn hoofdas meet kom ik precies uit op 0 graden.
Kortom als de as twee graden naar voren staat zal de heli in hover twee graden achterover hangen.

Volgens mij verander je bij het iets, rond de twee 2 graden, voorover, recht of achterover inbouwen van het mechaniek enkel maar de stand van de heli wat het duidelijkst zichtbaar is in hover vlucht.

-Ruud-

Hoi Ruud, ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen met het veranderen van die stand, maar het volgende:
Die foto P1000876 is genomen met stilhangende heli, en je kunt er vanuit gaan dat de as daar verticaal staat. Als jij je romp op de zelfde manier stelt, en jouw as komt dan ook op 0 graden uit, dan kun je er gerust vanuit gaan dat jouw mechaniek goed staat, zoals het nu is (of tenminste: precies gelijk aan die van mij, ne die vliegt tenminste goed dus dat moet haast ook wel de goede stand zijn) ofwel, mijn advies: niets aan veranderen!!!
Vrijwel iedere heli heeft in hoover de romp wat achterover hangen, zodat bij kruisvlucht de romp horizontaal hangt Huey, Jet Ranger, EC135, noem ze maar op, de romp hangt tijdens de hoover altijd licht achterover.
Volgens mij, hangt het mechaniek in jouw BO gewoon zoals het hoort, en ik ben bang dat als je nu dingen gaat lopen aanpassen, dat je dan later eindigt met een heli die er niet mooi uit ziet in de lucht omdat de rotoras niet de correcte hoek maakt met de romp, en mogelijk ook niet goed vliegt, want iedere graad die je de rotoras verstelt, verstel je ook de hoek die het "stabilo" maakt tijdens voorwaartse vlucht, en dat gaat écht het vlieggedrag beïnvloeden....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hoi Bert,

Ja ik denk dat het ook wel goed zal zijn, maar goed ik zie die as een beetje naar voren staan en dan ga je toch tweifelen.
Dat iets achterover hangen van echte heli's dat wist ik niet, goed om te weten.

Ik ga het frame er morgen inlijmen en de boel goed uitrichten.

"Bruteforce"

Dat is zo wat je zegt maar bij de BO105 zit er volgens de bouw tekening een kleine hoek in de staartaanrijving ten opzichte van het mechaniek. Dit wordt door Vario opgelost door van die koppelingen te gebruiken die er uit zien als een kogel met een pen er doorheen. Die valt aan de as kant dan weer in een soort bus met een gleuf, ik weet niet hoe die dingen heten.

Bert bedankt voor de support.

Gr.
Ruud.

Hoi Bert,

Ja ik denk dat het ook wel goed zal zijn, maar goed ik zie die as een beetje naar voren staan en dan ga je toch tweifelen.
Dat iets achterover hangen van echte heli's dat wist ik niet, goed om te weten.

Ik ga het frame er morgen inlijmen en de boel goed uitrichten.

"Bruteforce"

Dat is zo wat je zegt maar bij de BO105 zit er volgens de bouw tekening een kleine hoek in de staartaanrijving ten opzichte van het mechaniek. Dit wordt door Vario opgelost door van die koppelingen te gebruiken die er uit zien als een kogel met een pen er doorheen. Die valt aan de as kant dan weer in een soort bus met een gleuf, ik weet niet hoe die dingen heten.

Bert bedankt voor de support.

Gr.
Ruud.

Bij de BO is het maar een heel klein beetje, maar kijk nog maar eens goed naar die foto, dan zie je dat de romp heel licht achterover hangt. Toevallig weet ik dat de heli op die foto nagenoeg absoluut stil hangt, want ik herinner me die dag als vrijwel windstil.
Het is niet bij alle heli's zo, een aantal gevechtsheli's en (zwaar)transportheli's hangen recht, zoals Cobra Hind, Aircrane, etc, alsmede de Bell 47 G, maar veel heli's hebben die hoek tussen romp en rotoras

En die dingen noemen ze bij Vario een kardangelenk, al is het niet een echte kardankoppeling.... Overigens is die hoek tussen mechaniek en staartaandrijving bij mijn BO in de praktijk nagenoeg nul.

Groet, Bert

Back