Rotorbladen en rollen

heimhelicopters

verslagschrijvers
Hoi dan,

Ik heb lange tijd met 2e keus TT680 bladen gevlogen, maar ook wel met hout en RS (ralph schmidt) en ander mij niet bekend s-slag spul. Tot noch toe waren mijn rollen meer kurketrekkers (of wokkels zo men wil).
Sinds kort heb ik NHP680 razor pro blades. Waarvoor dank Walter.
Vandaag dacht ik nog es effe een rol te proberen. en opeens blijkt de rol een piece of cake te zijn. Ook een tweede rol gaf aan dat het volgens het "gewoon doen" principe gaat.
Er is in de tussen tijd natuurlijk wel het een en ander gerepareerd aan mijn heli maar ik vraag me nu toch wel af of ik het me niet al die tijd te moeilijk heb gemaakt met "die andere bladen".
Wie geeft me eens zijn ervaringen met bladen en hun rolgedrag?

Steven

Ik merk meer dat rollen verschilt met de paddlekeuze. Lichte paddles gaan sneller, zware langzamer.

Zou het kunnen dat deze bladen lichter zijn dan je andere bladen?

NHP bladen zijn heel neutraal en hebben geen voorloop, vandaar dat het rollen gemakkelijker gaat.

Gr,

Mario

Mario zal wel gelijk hebben. Ik hou me niet zo bezig met voorloop en dergelijke.
Ik vloog eerts gewoon wat ik kon vinden.

De NHP680 vloog ik altijd op mijn Raptor60 en dat waren de enige bladen die ik daarop gebruikte. Hierin heb ik weinig vergelijkings materiaal.
Maar er waren altijd twee redenen voor wokkels als ik vloog:
1)
Swashplate niet perfect recht getrimmed maar een tikkie naar voren.
dit geeft het wokkel effect omdat inverted de trim ineens tegen je werkt.

2)
Slechte paddles (lees K&S paddles)
Deze zijn enorm dun en licht. Ik dacht toen: goede 3D paddles.
Geen enkele roll ging meer goed, Nieuwe paddles er op en het ging weer super strak.

3)
Toch nog een derde.....
Paddles niet goed aligned.
Op één of andere manier krijg je dan interactie met roll en nick is mij opgevallen.

Gewicht en lengte maken overigens wel uit voor de rolsnelheid (en autorotatie) maar volgens mij niet in het wokkelgedrag.

Laatst bewerkt:
S-slag bladen leveren per definitie meer lift positief dan negatief... Je zou dan een rol kunnen inzetten, maar dan met -2/-3 graad en dan zou de rol minder wokkelig moeten zijn... Ook de dingetjes die Walter aanhaalt zijn van belang. Vooral het zwaartepunt is daarbij belangrijk, als de heli niet precies in evenwicht is maar bijv. iets neuslastig trim je dat eruit met de nick, en die trim veroorzaakt dan de wokkel...

Heeft iemand ervaring of dat het wokkelgedrag bij het rollen ook met een virtuele tuimelschijfverdraaiing weg te krijgen is?

S.

Nee, die functie heeft alleen te maken met alles wat ONDER de swash gebeurt. Probeer eens andere paddles, ik heb goede ervaringen met de rode TT paddles van de Raptor 90.

Back