Rotorbladen

Hallo,

Ik ben sinds kort op de hoogte gebracht dat het ook belangrijk is dat je de hoofd rotorbladen uit balanceerd. Heb nu zoon balancer gekocht en het blijkt idd dat mijn 2 bladen niet excact hetzelfde gewicht hebben.

Wat kan ik doen om de bladen uit te balanceren? zijn daar misschien officiele plakkertjes voor of iets?

Hoor het graag van jullie

groetjes Roy

Heeey,

oke, maar er is niks officieels voor begrijp ik dus?

Dit bedoel ik niet lullig, maar: als ik jou een rolletje officieel rotorblad-balanceertape zou leveren, betekent dat gewoon dat jij 10 Euro betaalt voor een rolletje Sellotape met een kek logootje er op....

Wil ik best doen hoor.... :D maar dan niet zeuren dat de europese modelbouwhandelaren gemene oplichters zijn ;)

Groet, Bert

voor zover ik weet zijn er geen dingen als balanceer strips / loodjes of wat dan ook speciaal voor in de handel... als je netjes bent knip je stukjes tape van gelijke lengte, al wil dat niet zeggen dat je dan automatisch goed komt met je balans, het benodigde gewicht en ook de plaats daarvan op het blad varieert nou eenmaal.

Dit bedoel ik niet lullig, maar: als ik jou een rolletje officieel rotorblad-balanceertape zou leveren, betekent dat gewoon dat jij 10 Euro betaalt voor een rolletje Sellotape met een kek logootje er op....

Wil ik best doen hoor.... :D maar dan niet zeuren dat de europese modelbouwhandelaren gemene oplichters zijn ;)

Groet, Bert

Mij hoor je daar niet over :D als je zoon hobby doet, mag het geld kosten en dat weet je van te voren. :P

Ik vroeg me af of jullie wisten hoeveel een rotorblad weegt en welke massa je met elke soort rotorblad kunt dragen. Ik Doe namelijk een GIP over een Ornicopter en daarvoor heb ik bepaalde gegevens nodig die ik niet snel vindt.

1: dit is zwaar offtopic, heeft eigenlijk niets te maken met het onderwerp
2: je vraag is nogal karig. Wat is bv een gip? Wat wil je doen? Hoeveel gewicht moet er omhoog?

Er zijn geen tabellen met hoeveel gewicht je aan een blad kunt hangen. Ook niet met gewichten van bladen, dt loopt ernstig uiteen per merk en type
Te dragen gewicht hangt zwaar af van het motorvermogen en toerental. Pitch etc bepalen dan lift. Dit is natuurlijk ook per blad anders, aangezien een symmetrisch blad minder lift geeft dan een a symmetrisch blad.

En ga zo even door.

Je kan hier beter even een nieuw topic over openen, met de vraag een beetje uitgebreid gesteld

Als je bladen goed wilt balanceren moet niet alleen het gewicht gelijk zijn maar moet vooral het cg op gelijke afstand van het bevestigings punt zitten. Als je heel presies bent moet het cg ook op gelijke afstand van de voorlijst liggen (deze afstand bepaald voornamelijk het gedrag van het blad). Dus tapje over het hele blad (koorde) en niet alleen op de voorlijst. Door beide bladen individueel op een ronde as te laten balanceren kun je zien waar het cg ligt en er dan voor zorgen dat ze op dezelfde positie balanceren.

Mijn ervaring is dat een set "merk" bladen niet gebalanceerd hoeven worden en dat goedkope bladen soms extreem veel tape nodig hebben,

Back