Rotorbladen

Ben, Neutrale of nalopende bladen zal mijn keuze dan zijn. Ik wil dat de heli mooi rustig en beheerst de stuurinstructies opvolgt.
Maar zoals Rhelie al opmerkte, hoe weet ik dat voor aankoop?
Stel ik zou eens een set tweede keus bladen bestellen zoals hier al eerder genoemd, dan is het dus min of meer een gokje wat naloop betreft.

Van de andere kant gezien zou ik er toch op moeten kunnen vertrouwen dat als een blad toch voorloopt (zoals mijn huidige houten) er altijd nog steeds een goed vliegbare situatie moet zijn? Anders zou het toch afkeur moeten zijn?

En om dan toch echt die specifieke vliegeigenschap te verbeteren je in een ander segment bladen komt zoals de NHP bladen die je noemt?
Is dit overigens een merk of een soort blad? En staan deze er specifiek bekend om neutraal te zijn?

Of doe ik dan afbreuk aan het belang en merkbaarheid van voor- en naloop?

Roy

Maar zoals Rhelie al opmerkte, hoe weet ik dat voor aankoop?
Proberen met het pennetje in de winkel. (koop je op internet zal dit niet gaan)

Stel ik zou eens een set tweede keus bladen bestellen zoals hier al eerder genoemd, dan is het dus min of meer een gokje wat naloop betreft.
Nee, als je deze eerst even ophangt niet. Verder heeft “tweede keus” alleen te maken met uiterlijke onvolmaaktheden. Verder echt niet.

Van de andere kant gezien zou ik er toch op moeten kunnen vertrouwen dat als een blad toch voorloopt (zoals mijn huidige houten) er altijd nog steeds een goed vliegbare situatie moet zijn? Anders zou het toch afkeur moeten zijn? .
Klopt. Alleen zal een rotorkop met heel weinig tot geen speling daar beter mee omgaan dan een rotorkop waar de bladklauwen wat ruimte hebben om te bewegen.

En om dan toch echt die specifieke vliegeigenschap te verbeteren je in een ander segment bladen komt zoals de NHP bladen die je noemt? .
NHP is een merk van bladen welke aan de tip dunner zijn dan aan het montage gat. Deze hebben door dat taps toelopen minder weerstand. Verder zijn deze neutraal. Jammer dat deze bladen behoorlijk aan de prijs zijn maar dan heb je ook wat. Dat is ook de reden waarom deze (of andere dure) bladen niet aan de minder geoefende piloot geadviseerd worden. Vlieg je de boel plat kost het weer meer geld.

Of doe ik dan afbreuk aan het belang en merkbaarheid van voor- en naloop?
Zoals je uit de toevoegingen van Ron kunt lezen zijn er nog wel wat meer zaken van invloed op het gedrag. Dan moet je inderdaad weten waar een blad aangrijpt en hoever dit voor of achter de draailijn (daar waar het rotorblad over kantelt) zit. Ook de dikte van het blad is van invloed op het gedrag. je moet dan ook nog gaan berekenen wat verschillende zaken doen en op die manier het gedrag voorspellen.
Je gaat dan zo de diepte in m.b.t. de aërodynamica, dat dergelijke variabelen voor veel mensen niet echt te begrijpen zijn. Laat staan te interpreteren, er mee gaan rekenen en juiste conclusies aan verbinden. (komen we zo ook nog met Reynoldsgetallen)
Dus de meeste vliegers zijn mensen uit de prakrijk, proberen en ervaren, vaak over vele jaren maar wel succesvol.
Ik zelf vind de GCT bladen vervelend vliegen (op een rap90) andere zullen het juist heel fijne bladen vinden.
Als jij bladen koopt die neutraal zijn heb je naar mijn idee de juiste bladen. Verder is het toch veel proberen en ervaren. Jammer is alleen dat je steeds andere merken bladen moet kopen om dit te ervaren.
Verder kan je ook in je omgeving kijken wie er bij jou op de club een vliegstijl heeft die jou aanspreekt. Heeft iemand een rustige en gladde vliegstijl zal hij zijn instellingen aan de heli, in de zender en materiaalkeuze zoals rotorbladen daar op afgestemd hebben. Omgekeerd precies het zelfde. Je maakt dan gebruik van zijn ervaring. Een vliegstijl is op een forum moeilijk(er) te ontdekken dus is dat lastiger te beoordelen. (wat de één rustig vind is voor de ander misschien wel heel wild)

grt,
Ben

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, als je deze eerst even ophangt niet. Verder heeft “tweede keus” alleen te maken met uiterlijke onvolmaaktheden. Verder echt niet.

grt,
Ben

Ik heb vaker moeten zoeken tussen de tweede keus bladen om er een recht paar tussenuit te vinden.

Het is dus niet per defenitie tweede keus bladen alleen optische afwijkingen hebben. Zou wel zo moeten zijn, is helaas niet zo

Ik heb vaker moeten zoeken tussen de tweede keus bladen om er een recht paar tussenuit te vinden.

Het is dus niet per defenitie tweede keus bladen alleen optische afwijkingen hebben. Zou wel zo moeten zijn, is helaas niet zo

Van de leverancier (SAB) altijd begrepen dat het om optische foutjes gaat.
Nu heb ik nooit tweede keus bladen gekocht maar als dit werkelijk zo is
dan kan je ze beter helemaal laten liggen omdat je niet alleen moet kijken of ze "recht" zijn, voor of naloop gelijk is, gewicht het zelfde is en of het zwaartepunt op de zelfde plek zit.
En waaschijnlijk zijn er nog wel enkele punten te noemen die gelijk dienen te zijn.
Is één van deze gegevens niet gelijk zijn deze bladen waardeloos.

grt,
Ben

Back