rotorkop

er zijn ondertussen al heel wat typen rotorkoppen in om loop en dan bedoel ik op de ontwerpen .
nu zat ik me af te vragen wat de voor en nadelen van de verschillende ontwerpen zijn.
 
Dat is een beetje een te algemene vraag. Rotorkoppen kan je instellen naar hoe je wil vliegen en welke eigenschappen je er uit wilt hebben.
 
daar heb je gelijk in maar doel meer op het ontwerp van de kop zelf.

maar misschien is jou vraag net zo intreesant om door te lichten
 
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die daar echt een antwoord op kunnen geven.
In de laatste rotor(duits blad, juni 2007) doet Rüdiger Feil nog wat uit de doeken over verschillen maar dit wordt al zo snel zo theoretisch dat het bijna niet te lezen is.
Er zullen best wel verschillen zijn maar het lijkt me dat het verschil bij een piloot of ie een goede of een slechte dag heeft aanmerkelijk meer uitmaakt of dat de kop "under of overslung" is. Of dat het 140 of 120 graden ccpm is. etc. Ja 140 is theoretisch beter omdat er geen interactie meer zal zijn. Merk je het.........

Zo'n man als Feil vliegt al jaren in de top(zowel 3d als F3C, zijn specialiteit) en vliegt nog steeds ieder jaar weer andere koppen of standaard koppen met serieuze aanpassingen.

Het is een beetje wat Laurens zegt. Alle moderne koppen kennen zoveel instelmogelijkheden (en voeg dan ook nog eens paddels en paddelstang lengte toe) dat het niet meer zo relevant is.

Groet,

Marc
 
Back
Top