schaalheli maakt geen fluit uit.
Hv ook niet.
stroomverbruik in de besturing komt voornamelijk door het gebruik van digitale servo's en het gebruik van een estab.
Gewicht van een heli heeft ook enige invloed, waarbij een schaalheli dus zwaarder is..
een 3d vlieger heeft natuurlijk een hoger stroomverbruik op de besturing dan een schaalvlieger.
alleen heeft een 3d vlieger veel extreme piekstromen, terwijl een schaalvlieger eerder een wat hogere stroom heeft, maar wel continu..
een servo gaat stroom zuipen als hij al zijn kracht nodig heeft, of veel correcties achter elkaar moet doen.
bij een estab is nr 2 altijd van toepassing.
nr 1 ligt aan je vliegstijl, maar je kan het onmogelijk naar 0 reduceren.
hv servo's werken op een hoger voltage, waardoor ze minder amperes verbruiken bij hetzelfde gebruik als 6 volt servo's.
effectief verbruiken ze +/- hetzelfde.
wil jij echt minder stroomverbruik, zul je naar analoge servo's moeten. en je estab eruit.
kan een factor 10 schelen.
Alleen is de geometrie van een align niet optimaal voor een analoge servo, die het bijna altijd af moet leggen tegen zijn digitale tegenhanger. de align is nu eenmaal eens een keer gemaakt als 3d apparaat.
alles is rechtstreeks, alle krachten beuken recht op de tandwielen. analoge servo's vinden dat snel niet prettig..
Daarom is vario ook nog steeds aanwezig in de markt ;-)
Of je nu 3d vliegt of niet, met een estab heb je gewoon een hoog stroomverbruik. DUS uit gaan van het ergste, minimaal 6 Ampere.
en die waarde heb ik letterlijk gemeten, dus kun je er beter boven gaan zitten.
ZEKER in een schaalheli, waar koeling doorgaans een ramp is.
een regelaar die al warm wordt, nog warmer vanwege een niet optimale koeling, en dan nog eens een keer je bec daar aan overlaten?
als je al weet dat die bec op het randje zit..