router x6-1500GT

Discussie in 'CNC' gestart door jankraak, 22 nov 2013.

  1. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    als het straks 20 a 25 graden is dan wordt het echt wel warm.
    een id is dan een koelelement is het water te plaatsen die dingen die je op de camping wel eens ziet.
     
  2. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    We zijn nu enkele weken later, de CNC heeft er toch al een uur of 20 op zitten vermoed ik. Ik heb nog steeds geen enkele upgrade gedaan omdat ik tot nu toe de nood nog niet heb gevonden om ze te doen. Zelfs de originele waterkoeling-darm zit er nog op.. Ja deze is wat zwak, maar tot nog toe merk ik geen problemen (ik kan de uitstroom in de waterbak in de gaten houden). De proximity sensoren liggen ook nog steeds in de kast (die wil ik wel nog gaan installeren maar nog geen tijd voor gevonden.

    De enige "echt noodzakelijke" upgrade waar hier meerdere keren over gepraat werd is het vervangen naar shielded kabels. Echter na heel wat frees-uren weet ik nog steeds niet waar dat "skippen van steps" over kan gaan. Ik heb wel 1 keer de CNC betrapt op iets vreemd waar ik de oorzaak nog niet van weet. Hij was in een G10 plaat de gaatjes (inside) aan het maken en plots begon hij random op een plek waar het niet hoort gaten te maken. Ik hield de CNC op die moment niet in de gaten en weet dus ook echt niet waarom hij dat deed (misschien in vectric een oud pad laten staan door niet te laten herberekenen).

    Wat zou de CNC doen als hij een step overslaat, is dit duidelijk merkbaar? (geluid? bepaalde "twitch"? )

    Tot nu toe dus zeer tevreden over de CNC :)
     
  3. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    A\als je met hoge snelheid de frees heen en weer laat lopen ( de spindel hoeft niet te draaien) zowel over de x-as al meteen met de y-as zie je en hoor je hem stappen overslaan
    Dus met de shift toets en de pijlen ingedrukt hem laten lopen.
    dan plotseling weer terug, dan slaat hij stappen over.
     
  4. grob

    grob

    Lid geworden:
    4 jul 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Raalte (OV)
    Jan, Ik heb hem ook nog volledig origineel.
    Ik heb tot op dit moment nog niet meegemaakt dat er een stap overgeslagen werd.

    Ik heb daarom ook nog niet de behoefte gehad de kabels te vervangen.

    Rob.
     
  5. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Dus tijdens het frezen zelf zou hij dit niet doen aangezien de bewegingen hier relatief traag zijn?

    In elk geval ik heb het tot nu toe ook nog niet gezien :)
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Stappen worden gemist omdat de stappenmotor de kracht niet kan opbrengen die nodig is om een stap te verspringen.
    Hierbij spelen 2 zaken:
    1. hoe hoger het toerental van de motor, hoe minder kracht hij kan opbrengen.
    2. hoe hard wordt de stappenmotor tegengewerkt. Frezen is schuim (bv. XPS) levert nauwelijks tegenkracht op dus kun je hard, maar in een goede kwaliteit staal zal die stappenmotor flink moeten douwen. Daar zal de grens tot stappenverlies dus een stuk langzamer liggen.
     
  7. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Hallo! intussen weer een tijdje verder, CNC werkt nog altijd super goed op alle standaard onderdelen die er bij zaten (standaard bekabeling etc). Echter wil ik nu wat nieuw gaan proberen, namelijk graveren.

    Bij de kit zaten 2 of 3 graveerbits bij. Ik heb enkele tests gedaan in wat afval G10 dat ik had liggen op een diepte van 0,1mm. Ze waren allemaal versleten na 3 of 4 tests. (scherpe kant was er meteen af) of dit gesleten of gebroken is weet ik niet. Ligt dit aan de baggerkwaliteit van de bits of doe ik wat verkeerd?

    Wat is de correcte feedrate en spindel RPM om te graveren? En waar kan ik goede graveerbits kopen aangezien de mijne er al door zitten?
     
  8. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    rpm 24k en feed proberen ze zijn snel bot dat klopt ebay staan ze vaak wel voor pcb 5 graden nemen.
     
  9. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Als RPM had ik idd de max snelheid van 24k laten staan, de feedrate had ik rond dezelfde snelheid laten staan als waarin ik frees (is zoizo niet heel hoog). Maar ik vond wel dat ze heeel erg snel bot waren, had een logo van 4 op 3 gegraveerd en was al zo goed als bot...
     
  10. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    normaal is het de halve diameter van de frees wat je diep kan gaan voor deze frees weet ik dat niet zeker wie weet beter in 2 a 3 lagen het te verwerken.
     

Deel Deze Pagina