Roxxy BL-Control 9100 Governor probleem?

Hallo,

Zojuist in mijn in aanbouw zijnde T-rex 550E de regelaar ingebouwd en ingesteld.
Ik heb het programmeerkastje erbij.

De volgende instellingen:

Lipo Heli
Cut off voltage: auto
Cut off type: soft off
Motor direction: reverse
Advance timing 15 (volgens manual)
Acceleration: Normal
Start Power: Lowest
Governer response: fastest
Governer: On
Gear ratio: 10,6

Met de Govener aan gaat de motor vanaf de eerste klik met de gasstick langzaam naar vol vermogen. De stand van de stick doet dan niets. Het stickbereik is volgens de manual ingesteld. De motor gaat weer af als de stick helemaal naar beneden gaat.
Als ik de governer uitschakel werkt alles prima.
Is er nu wat mis, of begrijp ik die governer functie niet goed?
De throttle curve bij dit alles is die in normal mode. Die gaat dus van 0 naar 100 procent, en staat op 50 procent bij mid-stick.
Deze throttle curve moet ik volgens de manual gebruiken bij het instellen van het stick-bereik.
Ik vlieg met een Futaba 10C en kanaal 3 staat op reverse.
Ik weet inmiddels dat je bij een governor een zogenaamde flat-curve moet programmeren. Ik dacht echter dat als je in een normale curve de stick op bijvoorbeeld half throttle zou zetten, de governor dan naar die stand zou regelen, en daarna probeert vast te houden. Hij gaat echter gewoon door naar 100 procent, ongeacht de stick input.
Kortom, wie heeft verstand van governer gebruik bij deze regelaar of veel ervaring ermee.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

P.S. Mod, dit draadje heeft eerst onder elektronica gestaan. Daar mag ie weg.

Het klopt dat je de einpoints van de regelaar moet instellen in de normale trottlecurve.
Als dat correct is gedaan, kan je bijvoorbeeld de flightmode idle-up 1 of 2 of 3 als governor-mode gebruiken.
Dus in de gewenste mode moet je alle trottle-points op een de zelfde waarde zetten.
De heli optoeren in idle en dan overschakelen naar de governor-mode...en je hebt dan een regelaar die het toerental constant probeerd te houden.
Begin met alle points op 80% en ga dan kijken of het toerental je bevalt.
Als het te hoog is verlaag je alle points en als het te laag is verhoog je alle points.(uiteraard wel in de juiste governor-flight-mode)
Let op bij het schakelen dat het toerental bij midstick wel omhoog gaat.

Wat is eigenlijk je ervaring met 500-600size hely`s.?
Je begrijp toch wel dat de gasstick ook de pitchstick is.
Als je meer of minder pitch geeft, gaat het gas ook mee, als je de trottlecurve op liniair laat staan?

Mvg. Richard

P.s. controleer of je trottle-hold alles wel overruld.

Laatst bewerkt:
Een governor is een apparaat wat je toerental GELIJK probeert te houden.

Heeft dus vrij weinig nut om er dan een lineair oplopende curve achter te zetten, dan ga je dus constant toeren wisselen.
Als je nog in normal vliegt, en je durft nog niet naar de platte curves toe, kun je beter de gov uit zetten.

daarnaast.
de regelaar heeft 1x een waarde van 0 naar 100 nodig. dit pakt hij in zijn geheugen, en dit staat dan vast.
als de regelaar is ingesteld, kun je makkelijk in je normal een gascurve maken die er als volgt uit ziet: 0-80-80-80-80
Wel opletten dat je in normal je pitch curve dan ook aanpast, als je negatief -12 hebt, staart er even -12 volgas op je landingsgestel te duwen als je het gas uit zet.
Kunnen ze niet tegen.
Dus, bv -6 stick onderin, 0 graden midstick, +12 stick bovenin
in idle up kun je gewoon -12 0 +12 instellen

Richard en Student,

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb behoorlijk wat ervaring, en heb ook al wat heli's gebouwd. Ik begrijp alleen nog niet helemaal goed wat zo'n governor precies doet bij een electro heli.
Voor Richard nog de volgende vraag. Begrijp ik je goed als je zegt dat ik optoer in idle of normal mode, en dan de governor inschakel bij idle 1,2 of 3.
Volgens mij biedt die Roxxy regelaar van mij de mogelijkheid van schakelen niet. Ik moet dat met de programmeerbox instellen op de regelaar, die dan ook steeds in de governor mode staat. Ik zie ook nergens in de manual een schakelmogelijkheid aangegeven.
Dat is dus anders als bijvoorbeeld bij sommige andere regelaars uit het hogere segment. (castle bijvoorbeeld heb ik gehoord.)

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

Het beste kan je je regelaar instellen met je throttle curve van 0-100. Zodra dit gedaan is, doe ik het volgende:

- Normal mode blijft alles op 0, het word dus een extra throttle hold.
- Idle 1 word mn laagste gewenste toerental. Hierbij is de throttle curve dan bijvoorbeeld 60 60 60 60 60.

Met deze instellingen zou je heli prima moeten vliegen. Optoeren gebeurt door je softstart.

Back